Bukefalos 28 år!

Avel för mentalt sunda hundar

G

Galathea

Någon mer än jag som spanat in SKK´s nya projekt "Avel för mentalt sunda hundar"?

http://kennet.skk.se/skk/innehall.aspx?ID=1062&Sprak=sv

Jag är väldigt nyfiken på hur det ska utforma sig och om även min ras (som inte gör MH) kommer börja använda sig av det. Jag hoppas verkligen det, men man vet ju aldrig. :)

Några tankar och reflektioner? :p
 
Sv: Avel för mentalt sunda hundar

Ett nedbantat MH alltså.. Intressant att de även ska ha med att ägare själva får beskriva sina hundar, på papper visserligen, men ändå...

Jag hoppas att det blir så att det blir lätt för alla att få plats på ett sådant här test, att jättemånga hundar testas och att det då går att få mentalt bättre hundar. Men, så länge allt är på planeringsstadiet vågar jag väl egentligen inte säga för mycket.

Eftersom jag misstänker att flera kommer ifrågasätta hela meningen med det där testet när det finns MH, så är väl det enda jag egentligen vill stå fast vid till 100%: hellre ett nedbantat MH för att testa hundarna, än inget test alls.
 
Sv: Avel för mentalt sunda hundar

Kan säkert bli bra med vissa ändringar. Tycker det är otroligt synd att man inte ska ha med skott tillexempel. Det tycker jag är väldigt grundläggande och sklulle tänka efter både en och två och tre gånger innan jag avlade på en hund med 5:a på skott. Och det om något påverkar väl hunden i vardagen...
 
Sv: Avel för mentalt sunda hundar

Låter lite som artikeln som skrevs av avgående redaktören för Brukshunden, som hävdade att ägarnas uppfattning av sin hund smällde högrt än vad Mh gjorde.
Hittar tyvärr inte länkara nu.
 
Sv: Avel för mentalt sunda hundar

Jag glömde bort att jag startade den här tråden. :eek: Skyller på trötthet och sjukdom.

Hur som helst så tycker jag att det ska bli intressant att se hur det utvecklas och vad det blir av det. Vad det är för värde i att beskriva sin egen hund vet jag inte om jag förstår riktigt? Känns som att man är väldigt partisk och även om många skulle vara ärliga och beskriva även t.ex. rädslor så finns det ju alltid folk som inte gör det. Plus att jag känner till en del inom min egen ras som tycks vara i någon slags förnekelse kring vissa mindre trevliga drag hos hundarna.

Skott hade jag också gärna haft med. Jag vill gärna att rädslor och förmåga att gå ner i varv igen skall synas då jag tycker det är en viktig sak.

Jag hoppas iaf att det blir något bra av det hela och att det gör det möjligt för många fler att börja intressera sig av bevis på god mentalitet inom rasen. För min del hade MH´t som finns idag gärna bara fått utökat antal platser eller vad man ska säga, men det här verkar ju ändå vara ett bra alternativ.
 
Sv: Avel för mentalt sunda hundar

Dessvärre finns det nog en hel del sällskapshundsuppfödare (nu syftar jag inte bara på grupp 9) som inte inser vitsen med det hela för "utställningar är ett bra mått på hundens mentalitet". Jo, tjena.
Med tanke på hur massivt motståndet är mot MH i vissa kretsar - och det beror inte på att det är svårt att komma med - så har jag inga större förhoppningar men man kan ju alltid hoppas på det bästa. Det skulle verkligen vara välbehövligt med någon form av mentalbeskrivning för sällskapshundar.

Tyvärr verkar många sällskapshundsmänniskor ha en "rädsla" för SBK och tror att det fortfarande bara är bruksraserna som är välkomna, att man fortfarande kör med hårda metoder och att MH bara passar brukshundar. Det är ju långt ifrån nuläget inom SBK!
 
Sv: Avel för mentalt sunda hundar

Jag har iofs en viss förståelse för "rädslan" för SBK om man har varit med ett tag. När jag växte upp på 80-talet hade vi en sväng en schäfer och jag var då med till vår lokala klubb ett gäng gånger. Även om jag minns den trevliga kaffestugan bland annat :D så var det iaf där vi tränade hårda skolan som gällde. Klubben heter ju Brukshundklubben och för mig klingar det ju likadant som vinthundklubben som enbart är till för vinthundar. Men visst kan man ta reda på fakta om man faktiskt är intresserad, och upptäcka att man faktiskt är välkommen och att det förändrats en del. Idag är ju utbudet på hundklubbar och hundskolor så himla stort så jag själv tycker att det är en ren djungel faktiskt.

Jag hoppas precis som du att fler kommer börja testa sina hundar. Ju fler som visar att dom tänker på mentaliteten desto bättre, då tvingas ju andra bakåtsträvare göra det också för att kunna hävda sig som uppfödare t.ex. :p

För övrigt hade jag hemskt gärna gjort MH med mina afghaner men i nuläget tror jag det faller på inkallningen, och det vore trist att ha ett avbrutet MH i sin statistik när avbrottet är pga en förhållandevis rasbunden sak som afghanens självständighet och påhittighet. Annars hade jag inte tvekat en sekund, det hade varit jätteroligt att få se hur han skulle hantera alla de situationerna. :laugh:
 
Sv: Avel för mentalt sunda hundar

Jag tycker att hela projektet är slöseri på resurser och pengar. Det går utmärkt att använda det MH som redan finns på alla raser. Men men..det är väl bättre än inget.

Jag MHar min westie nästa Lördag iaf!
 
Sv: Avel för mentalt sunda hundar

Ja, så kan ju också se det. ;) Visst kan man använda det MH som redan finns, jag tycker isf dom kunde lagt pengarna på att göra det mer tillgängligt, utbilda folk och allt vad som nu krävs för att få det att nu ut mer. Men nu är ju det nya redan på väg och då hoppas jag att dom gör det bästa av det. Känns som att delar av hundvärlden är rätt stagnerad och ja.. fast i gamla fotspår. Och det kanske blir lättare att få dom att prova på detta än att använda sig av MH som dom kanske dömt ut av nån outgrundlig anledning. Kanske. :) Eller så fortsätter dom hävda att dom inte behöver något av det. :crazy:

Lycka till med hans MH! :laugh:
 
Sv: Avel för mentalt sunda hundar

Tyvärr är de väl så att 'motståndarna' till dagens SBK inte kommer att ändra sig och tycka att det här BasMH:et låter vettigt. Även jag saknar skott biten, tycker det är en viktig samhällsfunktion som nte får bortses.

Själv håller jag med många av er andra, förbättra, utöka och gör dagens MH mer lätttillgängligt istället!

Jag tror att om SBK centralt hjälpte många av de lokalklubbar som idag inte annordnar MH att väcka intresset för mentalbiten, påbörja utbildningar och vara behjälpliga vid nybyggnad av banor så skulle det finnas fler ställen att kunna annordna MH på. Och då fler platser att göra MH på...

En sak som de lyckats få med på basMH:et var biten om underlag, "Syftar till att mäta eventuell rädsla för att gå på avvikande underlag." Varför finns det inte med på dagens MH?

Lycka till med din westie!
 
Sv: Avel för mentalt sunda hundar

En sak som de lyckats få med på basMH:et var biten om underlag, "Syftar till att mäta eventuell rädsla för att gå på avvikande underlag." Varför finns det inte med på dagens MH?

Det tycker jag är en bra idé! Har själv en (lättare) golvrädd hund, och det är faktiskt lika jobbigt (både för ägare och hund) som t ex ljudrädsla. Är ju ett uppenbart problem i vissa raser (dock inte i min) så det vore bra om man fick lite koll på det:)
 
Sv: Avel för mentalt sunda hundar

"Detta – tillsammans med det faktum att MH är anpassat för brukshundar – har gjort att det finns skäl att utveckla en gemensam beskrivning för alla raser."

Många jaktfolk tycker nog detta är bra. Att man gör ett mer generellt MH.

Tanken är god tycker jag, får se vad det resulterar i.
 
Sv: Avel för mentalt sunda hundar

Men det är svårt med funktionärer. De arbetar för en extremt liten summa, ca 100-200kr/dag och de som finns idag är verkligen sådana som brinner för rasen/raserna. För att få fler att utbilda sig och sedan tjänstgöra tror jag att det krävs mer pengar. Det är inte roligt att i stort sett jobba gratis var och varannan helg. Men frågan är var dessa pengar ska komma från eftersom man idag enbart frå ta ut 350kr per deltagare.
 
Sv: Avel för mentalt sunda hundar

Jag tror också att rasklubbarna (och nu menar jag inte SBKs raser) måste ta tag i saken och utbilda figgar mm. Tex Västra terrierklubben kör MHn med egna figgar även om de än så länge behöver låna in beskrivare, testledare och någon bk:s bana.
Det går inte att bara hänvisa till sin lokala BK och gnälla på att det inte finns några MHn att gå på.

Vet tex här i göteborgsområdet att folk klagar på att det är svårt att komma med. Lägger man lite jobb så är det faktiskt förvånansvärt lätt men då kanske man måste titta utanför den egna klubben...
 
Sv: Avel för mentalt sunda hundar

*kl*

Har de tagit bort skottet? Varför det i så fall? :confused:

Om man vill tävla (oavsett ras) så måste man väl fortfarande göra det riktiga MHt?
 
Sv: Avel för mentalt sunda hundar

I förslaget för det "nya MH:t" finns inte skott med. Vet ej varför men det är möjligt att de lägger till det eftersom det blev en hel del diskussioner kring detta när det presenterades här i Sthlm. Men som det ser ut nu är det borttaget.

Och vanligt MH behövs fortf för att tävla bruks!
 
Sv: Avel för mentalt sunda hundar

Det får vi hoppas att de gör, tycker det är viktigt att skott är med. Sen har jag svårt att bestämma mig om det är bra med detta BasMH eller inte?...
 
Sv: Avel för mentalt sunda hundar

Nej det där är ett problem. Kanske skulle dom hellre ha lagt pengarna som det nya projektet kostar till sådana saker som att dels utbilda folk från andra rasklubbar och dels så att det blev lite bättre betalt att ställa upp på MH. Som vanligt vill ju alla ta del av kakan men inte baka den. (typ ;) ) Alltså alla vill göra MH men få vill engagera sig och se till så att det är genomförbart. I vår rasklubb är det 0 engagemang som gäller, trist nog. Några få personer engagerar sig i t.ex. RAS och jag och en till gör vår klubbtidning. I övrigt är det svårt att ens få folk att skicka in bilder på sina egna hundar som vunnit utställningar och tävlingar, så jag är tveksam till att någon skulle utbilda sig även om chansen gavs. :crazy:

Jag blev för övrigt faktiskt förvånad när jag upptäckte hur billigt det var att göra MH. Det är ju en sådan sak man bara gör en gång under hundens liv så jag trodde lätt det skulle kosta nån tusenlapp eller så.
 
Sv: Avel för mentalt sunda hundar

jag och en till gör vår klubbtidning. I övrigt är det svårt att ens få folk att skicka in bilder på sina egna hundar som vunnit utställningar och tävlingar

Det där förvånar mig verkligen, även om jag vet att du nämnt det förut. Jag har hela tiden fått för mig att det borde vara samma läge hos afghan som saluki när det gäller engagemang, men tydligen inte. Vi är flera som hjälps åt med klubbtidningen, olika personer har lite olika uppgifter för att få det bra och det behöver knappast efterlysas bilder från utställningar och tävlingar, de dyker oftast upp samtidigt som resultaten kommer upp på hemsidan (och det brukar ske en eller två dagar efter utställning). Nog för att salukifolket blivit helt otroligt utställningstokiga, men det borde ju även afghanfolk vara?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 348
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 761
Senast: Asko
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
715
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Ja, som frågan lyder. Jag har noterat att det är väldigt många bukefalister som endera redan föder upp hundar eller har planer på att ta...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
8 543
Senast: _Amazing_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp