Bukefalos 28 år!

Avelsfunderingar från gröngöling

Fullblod89

Trådstartare
Har ett sto som jag är inne på att betäcka till nästa år. Har aldrig själv haft egen häst som betäckts innan så behöver veta så mkt som möjligt :)
Förövrigt är jag van vid föl/unghästhantering. Men då har man aldrig behövt sköta allt innan fölis tittar ut :d

Mitt sto är väldigt liten, ett 4 årigt fullblod på 157 cm i mkh. Mycket god exteriör, trevligt lynne och temperament. Lätt att hålla i bra hull och god ridbarhet. Ett bra avelsto förhoppningsvis med dom grunderna som finns hos henne.

Men hon är efter en hingst på över 170, kan hans gener slå igenom och ge en stor avkomma om man skulle välja en hingst runt 165.

Vad finns det för hingstar som ger stora avkommor?
Tornesch ska tydligen ge stora avkommor men det är tydligen inte säkert att han är kommer verka i avel så mycket nästa år.

Någon som vet något om Niveau 1136 avkommor?

Eller finns det någon hingst som passar sig VÄLDIGT bra till fullblodsaveln? :angel:

Vilka kostnader ska man vara beredd på?
 
Sv: Avelsfunderingar från gröngöling

Har ett sto som jag är inne på att betäcka till nästa år. Har aldrig själv haft egen häst som betäckts innan så behöver veta så mkt som möjligt :)
Förövrigt är jag van vid föl/unghästhantering. Men då har man aldrig behövt sköta allt innan fölis tittar ut :d

Mitt sto är väldigt liten, ett 4 årigt fullblod på 157 cm i mkh. Mycket god exteriör, trevligt lynne och temperament. Lätt att hålla i bra hull och god ridbarhet. Ett bra avelsto förhoppningsvis med dom grunderna som finns hos henne.

Men hon är efter en hingst på över 170, kan hans gener slå igenom och ge en stor avkomma om man skulle välja en hingst runt 165.

Vad finns det för hingstar som ger stora avkommor?
Tornesch ska tydligen ge stora avkommor men det är tydligen inte säkert att han är kommer verka i avel så mycket nästa år.

Någon som vet något om Niveau 1136 avkommor?

Eller finns det någon hingst som passar sig VÄLDIGT bra till fullblodsaveln? :angel:

Vilka kostnader ska man vara beredd på?

Vissst kan gener slå igenom och bara för att ditt sto är litet behöver inte avkomman blir det, se hur hög hennes föräldrar, morföräldrar och ev syskon är.

Tornesch ger inte stort, utan han har en blup på -0.3 på mkh

http://www.blup.se/sv-SE/rank/stallion/height/desc/40
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett 50% knabstrupper sto på 165 i mkh kompakt lite grövre modell. Jag vill nu betäcka henne med en dressyrhingst och har...
2
Svar
34
· Visningar
3 262
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 558
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 635
Avel Fanns bara väldigt gamla trådar så jag gör en ny. Jag letar efter en bra fbl-hingst till mitt hoppstammade multitalang-sto, och har...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 906
Senast: KickiH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp