Avelsfunderingar

Cinora

Trådstartare
Jag har suttit och funderat en hel del på vad för framtida avelssto jag skulle vilja ha om några år.

Jag skulle helst vilja ha en renrasig arabiskt fullblod.
Men det kraven jag kommer vilja ha är att det går att forma hästen själv. Alltså prova dressyr,hoppning, terräng, galopp? , Körning, utställning, distans osv.

Alltså en riktig allroundhäst.
Det jag är helt säker på är att hingsten som jag kommer betäcka med senare ska vara en riktig allroundhäst.
Dem hingstar jag vet om som riktig allroundhäst är Diesel. Han har jag sett på bilder/filmer och gillar starkt

Men vad sa det helst vara för stam på arabiska fullblod som ridhästar? :)
Nej jag har inte tänkt att köpa nu men drömma kan man få göra iaf och fantisera fram den perfekta araben ^^

Jag är övertygad över att det finns ungston som säkert skulle gå att forma men det jag söker är olika stammar som visat sig funka bra som ridhästar och fölston osv.

Lite flummigt kanske det lät men vilka hingstar finns det t.ex som går allround?
Visa gärna bild/film på avelston VS avelshingst.

Mvh Cinora
 
Sv: Avelsfunderingar

Ingen som vet någon allround hingst mer än Diesel?

Tråden får gärna bli diskutering om olika blodslinjer .stammar , bilder/filmer på hingstar osv.
 
Sv: Avelsfunderingar

Mitt råd är att du besöker många olika stuterier, tittar på deras avelsmaterial och pratar med både uppfödare och utövare av olika ridgrenar. Då kan du få en uppfattning om hur din önskearab ska vara!
 
Sv: Avelsfunderingar

Okej :) Jo jag har ju något arabstuteri inte såå långt härifrån . Nästa år har jag förhoppnigsvis körkort så då kan jag åka runt på visningar och sådant.
 
Sv: Avelsfunderingar

Araber är allroundhästar. Det finns individer som är bättre på vissa saker men de flesta araber kan lite av allt om ägaren bara vill.
Det är oftast ägaren som bestämmer vad hästen används till. Därför är det svårt att säga villka hingstar som igentligen passar till din tänkta avel.
Därför kan "rena" utställningshingstar få avkommor som går bra i distans. Vem vet vad hingsten kunnat göra om ägaren bara låtit den få chansen.
I avel är det inte fel att titta på vad andra gjort för att få bra avkommor. Tex de polska stuterierna har flera hundra års erfarenhet av arabaveln. De korsar de olika hingst o stolinjerna för att få fram de bästa araberna. Då är det inte bara utställning det handlar om. Vet villka stolinjer som förvärver bra, mm. Hästarna provas i galopp.
Vill du inrikta din avel försöker man ju att ta individer som lyckats i just den grenen men tyvärr förlorar man ofta arabtypen vid ex extrem galoppavel.
När du ska välja hingst är det inte fel att titta på avkommorna. Min personliga favorit o som inte används tillräckligt här i Sverige är Wadim.
// Linda
 
Sv: Avelsfunderingar

Onsala arabians ena hingst. Står i Las Vegas, USA.
Googla på onsala så hittar du.
// Linda
 
Sv: Avelsfunderingar

Nä,men Wadim är väl tillbaka i Sverige sen i våras har jag för mej.
Han finns på semin.Ej naturlig betäckning.
Har lämnat väldigt trevliga avkommor!:d
 
Sv: Avelsfunderingar

Okej ska kika runt där senare, nu är det natt . Tack för svaren.
Hobnob: Vet du några avkommor? resultat osv.
 
Sv: Avelsfunderingar

Ja, Wadim är tillbaka i Sverige och finns på Onsala, och är tillgänglig på naturlig betäckning.
Hoppas de marknadsför honom så att folk får reda på det! Han är inte alls så dyr längre heller.
 
Sv: Avelsfunderingar

Va bra att andra är mer uppdaterade än vad jag är. Jag trodde han var kvar hos smörsångaren Wayne Newton.
// Linda
 
Sv: Avelsfunderingar

Wadim är även en av mina favoriter!
Jag skulle väldigt gärna köpa ett ungsto efter honom, men dessvärre så säljs ju inte de så ofta...

Jag tycker väldigt mkt om kropparna på hans avkommor, de har ofta bra "brukstyp" utan att förlora arabtypen :d
 
Sv: Avelsfunderingar

Okej :) Jag var in på sidan och tittade lite.
Men vad tycér ni om Araasa Farid ? Han rids väl i dressyr?
 
Sv: Avelsfunderingar

ARASAA FARID fick inga höjdarpoäng på avelsvärderingen 32p.

Wadim är pappa till ex två bra hingstar Eurythmics o Gwarant.
// Linda
 
Sv: Avelsfunderingar

aha. Men tänkte mer om han gett bra resultat i dressyr?
Seda finns väl CC chagal som är hopphäst va?
Gwarant har jag hört talas om ^^
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 105
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 247
Senast: Unafraid
·
Äldre Detta är alltså ingen debatt-tråd om rätt eller fel, om för eller emot utan snarare en tråd för de som faktiskt hjälper eller vill...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
16 881
Senast: honung
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 686
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp