Bukefalos 28 år!

Avelsvärdering Araber 2004???

Har en liten fråga till dig som verkar vara ganska insatt i det här med utställningar. Jag har en åring som jag köpte i början av sommaren, denna lilla hingstunge gick då genom tråden på sommarbetet innan han kom hem till mig, kontentan av detta blev ärr och överben på 2 ben, i övrigt är han korrekt och fin i benen, skulle vilja ställa ut honom vilket va planerat från börjat, hur gör jag nu? Är det totalt oacceptabelt att medverka med denna häst? Hur reagerar domaren/domarna? Det är ju trots allt en skada han drog på sig och inget medfött fel. Kan ett veterinärintyg tas med och förklara hans ben? Vore kul att höra din åsikt.
 
Nä oj!!
Om det ska gå till på det viset tycker jag absolut inte att det är något bra med det!!!!
Hade missuppfattat!!!! :o

// Anna
 
Ja man visar ett vet.intyg. Utifall man skickar det tillsammans med anmälan vet jag inte eller lämnar det i sekreteriatet har jag ingen aning om. Det finns ett sto, idag 19 år gammal, Bernatka heter hon. Det stoet fick en benskada som föl. Ägaren lämnar alltid vet.intyg inför utställningar. Det stoet kan sopa banan ren ibland trots skadan. Domarna förstå att rörelserna inte kan vara på topp. Hon plockar mycket sina poäng på typ. Ligger på 19-20 poäng där. Ursöt.
Det jag mer undrar är om överbenen. Överben brukar ju uppstå vid för stora ansträngningar. När det är föl så kan det växa bort. Kolla lite och lita inte alltför mycket på mej angående överben.
Hur som helst har jag visat ettåring med överben och fått nerslag. Hästen är idag fyra år och utan överben.
Lycka till
 
Tack för ditt svar, jag hoppas hans överben försvinner men har svårt att tro det, han fick en rejäl smäll när han for över grinden på betet, tyvärr var jag inte där och såg det själv, typiskt att det alltid ska hända något när man lämnar bort hästarna, hemma har de ALDRIG skadat sig, höjden av otur. Jag pratade med uppfödaren tidigare idag och hon trodde inte det skulle vara några problem, en annars väldigt vacker och härlig hingst. Har 2 till med samma pappa med de tränas för galopp nu, får se om det någon ring i framtiden för dem. Är väldigt nöjd med den 2-åriga (snart 3) hingstens utseende, mums vilken kille :d
 
Kul för dem som planerar att använda sin hingst år 2005 som samma år blir tre år. Den måste visas på Blommeröd i augusti 2004, alltså när den är c:a 2,5 år, hur kul blir det för somliga hingstägare. I värsta växtperioden! Tänk att kanske behöva åka 60 mil och mer för att få SAHF rekommendationer för en 2,5-års hingst som inte på långa vägar är klar. Vilka kostnader och kanske för ingenting! Inte roligt om man uppnår 88,75!
 
Och vart tog frågan om bruksprov vägen? Om man läser skrivelsen Avelsmål på SAHFs hemsida nämner de inget alls om bruksmeritering. Hemskt tycker jag. Arabhingstarna borde iallafall göra ett liknande bruksprov som de större ponnyhingstarna gör. Då skulle de ju också bli mycket mer attraktiva för ridponny aveln, det står ju i Avelsmål att SAHF ska främja användandet att araben som förädlare!
Varför vill en del arabmänniskor inte att en arabhingst både ska ha exteriör, typ och bruksegenskaper!!!
(detta var givetvis inget påhopp på dig Annika, du är ju på "rätt sida"..) Men jag såg på DGF att det ska motioneras om detta till SAHFs årsmöte, hoppas ni får era röster hörda.
 
Ja lite tunt med bruksprov är det allt, faktiskt helt obefintligt. Enligt tidigare avelsvärdering skulle hingstarna göra bruksprov och gott var väl det men nivån var ju inte speciellt hög. Den var skämmigt helt enkelt.
Däremot kan en mindre skön hingst hävda sig med bruksmeriter och därmed få SAHF rekommendation. För egen del tycker jag att varken utställningspoängen eller bruksmeriter är direkt vägledande för mej så länge enbart arabdomare skall göra bedömning. För min del kan dom skrota hela upplägget och skall det dessutom fortsätta att vara riks i Skåne så kommer det bara bli få förunnat att kunna bekosta hingstens kostnader. Nepp, skrota allt, gör en hingstkatalog där hingshållaren kan skicka dokumenterade meriter i både utställnings-och brukssammanhang samt ett verifierat hälsobesked och bild. Hingstägaren betalar för sin del i katalogen.
I grunden anser jag att kraven på exteriör och bruks skall vara lite hårdare än vad det är idag eftersom vi måste faktiskt sanera bort lite avelshingstar. Det har ju inte varit många höjdare de senaste åren som presenterats på Greva. Många har blivit klass 1-hingstar trots taskig exteriör men har haft en god ryttare.
Ett annat alternativ är att slå sig samman med fler rasföreningar och fortsätta med avelsvärdering på Greva.
Finns säkert fler åsikter och lösningar.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 185
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 933
Senast: Manji
·
Kropp & Själ Jag har en fundering som jag skulle behöva bolla. Remissen för gastric bypassoperation som skickades för ett år sedan har jag nu fått...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
19 853
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 359
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp