Bukefalos 28 år!

Avelsvärdering Araber 2004???

K

KESO

Jag har försökt att få information från Arabhästföreningen, men han som svarade mig sa att jag skulle höra av mig igen om några veckor :eek: känner mig redan stressad...
Vanligtvis så är den i mars på Grevagården, men det har varit prat om att dom kanske ska lägga Avelsvärderingen på RIKS i augusti.
Så därför ville jag ju f lite information om när den skulle bli av.
Om den ska vara i mars så måste jag skicka anmälan senast den 10 januari. Så därför känner jag av stressen eftersom jag ska hinna med en veterinär koll oxå.

Jag gick in på Svenska Hästavelsförbundets sida och där stog det att värderingen skulle vara den 20-21 mars på Grevagården. Så jag blev glad att äntligen ha fått besked. MEN nu finns det folk inom Arabaveln som pratar om en värdering på RIKS iaf :confused: så jag mailade Ordföranden i Arabhästföreningen och frågade men har ej fått något svar.
Är det någon som vet nåt????

Snälla hjälp mig :bow:
 
Tips: Ställ frågan i SAHFs gästbok om du ej redan gjort det, så kanske du får mer/snabbare svar.
www.sahf.se
 
Är inte helt säker här, men jag har hört att avelsvärderingen är i mars på Grevagården som vanligt, men att man kan välja om man vill vänta med ridprovet till riksen om man vill. Men jag blev lite osäker själv nu efter att ha läst ditt inlägg... :crazy:

Jag är oxå nyfiken!!!
Vad är det för hingst du har??? :)

// Anna
 
Är han bara tre behöver du iallafall inte göra ridprov förrän nästa år. Och jag råder dig till att röntga honom, även om de har tagit bort kravet på det. Som stoägare skulle jag inte använda en hingst som inte var röntgad...
Jag vet vilken hingst det rör sig om! Han är kanonfin. (på bild - har ej sett honom irf)
 
Ja jag tycker likadant om röntgen :) tycker även att man ska röntga sina ston som man avlar med.

Har fått svar från SAHF nu :bump: så här skrev dom.

"År 2004 kommer vara det sista året på det gamla avelsvärderingssystemet med SH.Dvs om du vill använda din hingst i avel nästa år,måste du visa honom på Grevagården 20-21 mars. På RIKS 2004 kan man visa sin hingst för år 2005 i aveln.Vidare information kommer alltefter SH blir klar med sin definition om hälsobedömningen som dom fortfarande kommer vara ansvariga för,samt SAHFs egna kompletteringskrav på hingstar och erbjudande om ev.kvala till lista på av SAHF rekommenderade AVELSHINGSTAR."

Så vad får ni ut av den texten?
Jag blir bara glad om jag kan visa honom på RIKS eftersom han inte ska betäcka 2004.

Ska hitta en bild och lägga in på min lilla sötis =)
 
Håller absolut med om att stona också skall vara röntgade :) Har självklart gjort det på mina båda ston :)
 
Så, här kommer en bild för alla som vill se min lilla Bebis
Han är e:Ekstern PL ue:Etat han är född 2001
 
Ekstern?? Hur fick du tag på den lille knodden?

Ekstern är en av mina absoluta favorithingstar och jag skulle då inte tacka nej till en hingstunge efter honom :p
 
Ja Ekstern är så otroligt vacker :love: :love:

Jag hade tur, jag mailade runt till en massa Arabfolk och fick napp, lyckades maila rätt folk innan dom hann sätta ut en annons på lillskiten. :D

I Sverige finns endast 3 avkommor efter Ekstern reggade, varav en finns hos en proffshandler i Belgien på träning o visning ( var så i sommras iaf :))

Jag hade tur som hittade min lilla bebis :love: :love: han är den underbaraste häst man kan tänka sig :love:
 
Hmm jag tolkar den där texten som att det i fortsättningen är show domare som ska bedöma de blivande avelshingstarna? Det tycker jag är en utveckling åt helt fel håll - för oss som vill ha araben som rid/tävlingshäst! Snälla visa honom på Grevagården...
 
Ja jag tycker oxå att dom nya reglerna låter konstiga, blir inge bra eftersom ofta kollar dom ju inte ben så bra.

Vi behöver verkligen den exteriöra bedömningen, vill ju att dom ska kolla vinklar och allt nogrant.
Han ska bli en prestations hingst ska främst ha honom till Distan o Dressyr.

Känns som att det är lika bra att få den "gamla" bedömningen på Grevagården i vår (2004) för den nya känns det inte som att man kan lite på :(
 
Jag hoppas verkligen att han kommer bli en bra Avels/prestations-hingst, han har världens mysigaste temperament, lugn o cool :)

Blir han rädd så är han genast framme för att kolla på det läskiga, har svårt för att bli stressad.
Han är världens mysigaste helt enkelt :love:
 
Det behöver inte nödvändigtvis vara en nackdel att det är utställningsdommare (arabdommare) som ska bedömma hingstarna.
De är ju medvetna om att det inte är en show, utan en premiering.
På utställning "ska" hästarna dömmas efter dagsform så att säga. Men på hingstvisning (och futurity klasser, där oxå bedömningarna faktiskt är helt olika än på vanliga utställningsklasser) ska man se till hur hästen verkligen är exteriört.
En Arabdommare vet hur en arab "ska" se ut även utanför showringen. Det vet inte alla "vanliga" hingstdommare om du förstår vad jag menar. Jag vet många som klagat på att halvblodsdommare ska bedömma arabhingstarna.
En arab ska se ut som en arab och röra sig som en arab.
Men givetvis ska den oxå vara välbygd, ha bra psyke, vara ridbar osv.

På en utställning dömmer dommarna ofta ner på exempelvis ben för att de inte vill att just den hästen ska vinna eller få en bättre placering, tragiskt men sant. Har svårt att tänka mig att de skulle göra samma sak på en hingstvisning.

// Anna
 
Visst är det så! Att det måste finnas åtminstone 1 arabdomare i en grupp av premieringsförrättare m.m för att kunna bedöma våra hingstar som kommer till avelsvärderingarna. Så har det varit de sista åren, vilket jag upplevt mycket bra. Felet är NU att styrelsen lagt ett förslag på att man i framtiden bara ska kunna få sin omeriterade hingst godkänd på en riks-utställning i Augusti varje år, den måste få minst 89 poäng för att bli godkänd. Tänk nu om de domare som dömer min hingst inte gillar min typ av hingst (det finns ju som bekant 10-20 olika, om inte flera), ja då blir min hingt kasserad. Âr detta rättvist? :confused:
 
Lånar nicket
All information ang. avelsvärdering av hingstar och avelsmål finns på SAHF hemsida. Ni som har åsikter om rekommendationerna bör skriva i SAHF gästbok. Förmodlingen är det säkrare att styrelsen ser era inlägg där än här på Buke. Ännu vet vi inte exakt hur bedömningen skall ske under riks. Kommer en opartisk domare t.ex från Svenska hästavelsförbundet att var med eller ej. Hur som helst är det ganska vanskligt att rekommendationerna från en utställningstävling skall gälla. En del domare föredrar egypter, en del helpolska araber osv. En blodslinje skall ju inte kunna klassa ut en f.ö bra hingst. Vidare skall det ske på en riksutställning där man räknar med koefficienter. Arabtyp och rörelser har de högsta koeff. av de fem delmomenten. Mao kan en rejält showig hingst dundra till med höga poäng trots "krokiga ben". Som alla vet så finns inte tiden på utställningar (eller kunskap!) för domarna att göra en rättvis bedömning av ben. Att araben kan göra en kanonshow är något som påverkar typen och skall självklart göra det men som sagt, övrig inkorrekthet kan så att säga "suddas" ut i och med detta. Ja det finns mycket att stöta och blöta i detta ämne. Å andra sidan tycker jag att en avelshingst med lätthet skall kunna samla på sig 89 poäng. Men det skall vara rättvist.

En annan undran är ju var riksen kommer att vara i framtiden. Tillgången på riksutställningar har ju varit lite snålt det senaste åren för medlemmar som bor norr över. Blir ju ganska orättvist att några medlemmar år ut och år in har avsevärt mycket lägre rese-och logikostnader än de norrboende. SAHF borde se till alla medlemmars behov och inte bara gynna en viss landsdel. För visst finns det väl engagemang och kunskap i norr-och mellansverige och inte bara i södra delen av vårt land?
In och debattera i SAHF gästbok nu. Flera har redan börjat.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 184
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 933
Senast: Manji
·
Kropp & Själ Jag har en fundering som jag skulle behöva bolla. Remissen för gastric bypassoperation som skickades för ett år sedan har jag nu fått...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
19 849
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 359
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp