Bukefalos 28 år!

Avkastad...

Sv: Avkastad...

Tack för ditt råd om att inte ställa av min häst under tiden ja va i Thailand. Kom hem för en vecka sen och har tagit itu med problemet. Visst; han har försökt många ggr att hävda sig, men den gubben går inte med matte.
Tjejerna i stallet blev bara mer och mer rädda för att rida honom så efter ditt råd har dom longerat och tagit kravlösa promenader i skogen. Fick en del idiotiska råd att ställa av honom under hela perioden. Han är 1.75 hög och väger 630kg och en sån häst ställer man inte bara av och tror att det blir en solskens ritt när man ska rida igen. Tack igen och lycka till med va du nu gör. Ullis och Leonardo

Jag förstår inte heller varför man inte kan ställa av en sån häst. Är det kanske så att du är rädd för att rida honom om han stått såpass länge? mig veterligen finns det ingen viktgräns där man kan ställa av hästar under 600kg och hästar vöer får absolut inte ha semster.

har man sedan än sån svår häst kanske man inte ska lämna honom i någon annans ansvar?
 
Senast ändrad:
Sv: Avkastad...

det skulle inte jag göra iaf.. om jag använder sporrar (vilket händer 1 gång på 5 år kanske?) så använder jag stjärn sporrar, med väldigt trubbiga piggar. och då är jag hos tränaren eftersom jag själv inte äger sånna.

anledningen till det är att man kan rulla sporren mot sidan på hästen, istället för att bara trycka rakt in, och jag upplever att de funkar bättre, det kanske är mer likt en annan häst som biter den löst i sidan som är mer naturligt, vad vet jag...

mina hästar är tränade med att om jag mot förmodan lägger mot skänkeln så ska det gå jäkligt fort då, annars använder jag mest vikthjälper och rösthjälper, orka sitta o sparka med benen liksom?:D
 
Sv: Avkastad...

Jag har själv ridit med trissor på sporrar funkar på en del hästar men inte på alla.. den andra blev yyyyber stressad och de gick inte alls...
Sen har jag aldrig behövt sparkat, med sporrar... Man anpssar ju sporrarna så pass att man slipper bankandet

(känns som om jag säger de "alla" andra gör men inte vågar säga ;) )
 
Sv: Avkastad...

haha å brukar jag oxå tänka... men faktum är att mina hästar är tränade att vara yberkänsliga! men om de inte lyssnar, jag lägger först till skänkeln, tar de inte det, jag då bankar jag på! det ska lyssnas på första! men sporrar... nä... känns inte som att de hjälper mig nåt... jag rider bättre utan, tror jag iaf...
 
Sv: Avkastad...

Jag skulle be dom rida hästen om de känner att de vill och vågar. Varför låta hästen vinna? Det kommer vara ett ännu större helvete när man ska sätta igång honom om hans v. innan vilan var att han bestämde och kastade av när han ville, det är fel.

Någon borde de iaf kunna göra med hästen så han har något att sysselsätta sig med. Eller så kan de kanske hjälpas åt vid ridningen ett par gånger och när han väl är snäll så kanske de kan ställa av honom då. Då är han välförkänt av vila och träningen har slutat på ett positivt sätt!
 
Sv: Avkastad...

Jag förstår inte heller varför man inte kan ställa av en sån häst. Är det kanske så att du är rädd för att rida honom om han stått såpass länge? mig veterligen finns det ingen viktgräns där man kan ställa av hästar under 600kg och hästar vöer får absolut inte ha semster.

Håller med.

Dessutom hade jag hellre kommit hem till en häst som var pigg och besvärlig en gång men på den nivån man lämnade den på,än en häst som vet att den vunnit genom att kasta av och skrämma ex antal ryttare och fått en massa olater det känns mest som man gör sig en otjänst.
 
Sv: Avkastad...

Kan vi få svar ifrån trådstartaren om varför man inte kan ställa av en stor häst??
Om hästen är väldigt vältränad och nästan "speedad" kan jag förstå att man inte vill sluta tvärt, men det har väl ingenting med storlek att göra??:confused:

Och kan någon berätta för mig som är okunnig och "bara" har hållit på med hästar i 17 år, varför man rider med sporrar om man strävar efter små hjälper?? :angel:
 
Sv: Avkastad...

Du, Korven! Det verkar som om du har en stor erfarenhet av den här typen av hästar? Höjd och vikt har nog inte så stor betydelse va det gäller att ställa av en häst eller inte. Det tror jag nog att du fattar men nu pratar jag om min häst inte alla hästar...
Men eftersom du nu kommer ifrån Uppsala så är du välkommen ut och göra ett försök.
Det är bara att säga till...
 
Sv: Avkastad...

Tack för ditt råd om att inte ställa av min häst under tiden ja va i Thailand. Kom hem för en vecka sen och har tagit itu med problemet. Visst; han har försökt många ggr att hävda sig, men den gubben går inte med matte.
Tjejerna i stallet blev bara mer och mer rädda för att rida honom så efter ditt råd har dom longerat och tagit kravlösa promenader i skogen. Fick en del idiotiska råd att ställa av honom under hela perioden. Han är 1.75 hög och väger 630kg och en sån häst ställer man inte bara av och tror att det blir en solskens ritt när man ska rida igen. Tack igen och lycka till med va du nu gör. Ullis och Leonardo

Jag tycker att det är väl fräckt att ställa en fråga om avställning eller ej och sedan tycka att råden är "idiotiska". Fråga inte om du ändå vet vad du vill göra. Det är oförskämt mot dem som försökt hjälpa till med svar!
 
Sv: Avkastad...

Känns som om TS mest ville berätta vilken stor häst hon har och hur svårt alla andra har att klara av den. :crazy:
 
Sv: Avkastad...

ja e så glad att ja har en liten häst på 451 kg som ja sätter igång igen :angel:
sen att ja inte kan använda sporrar eller spö på honom så man slipper sånt :smirk:
 

Liknande trådar

Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 329
Senast: Inglorion
·
Avel Behöver lite hjälp i mina funderingar då jag inte blir klok på någonting. Jag har en 2-årig valack (född maj-09). Han är welsh...
Svar
2
· Visningar
1 572
Senast: A-K.Eng
·
Anläggning Nu ar det dags att borja fundera pa paddockens utseende. Jag flyttade in och hade gjort en paddock pa gammal grasmatta i storlek...
Svar
5
· Visningar
1 909
Senast: Flaekja
·
Hästmänniskan Jag har en "hast tjej" som kommer upp en gang i veckan (ibland mer nar hon vill) och hjalper mig med stall etc. (long story men jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 973
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp