Bukefalos 28 år!

Avla på trasiga ston.

Ehh - en slitage skada KAN vara ärftlig, dvs om det tex beror på att hästen har veka kotor som skadan uppkommit så är det ju iallra högsta grad ärftligt.

Är korsförlamning ärftligt ? :confused:
 
Enligt min veterinär kan korsförlamning vara ärftligt men är inte alltid det. Har för mig att jag läst någonstans att vissa typer misstänks vara ärftliga medan andra genereras av slumpen.
Min häst har troligtvis den ärftiga formen, då hennes mamma hade allvarliga problem med korsförlamning (min häst har dock bara varit dålig en gång, och det var väldigt lindrigt). Dessutom har hon patellaupphakning från pappan, jippi...
 
Som sanwan redan svarat så misstänkts det finnas en ärftlig disposition för korsförlamning, så jag skulle inte avla på en sån häst. :p
 
Jag skulle vilja be alla er som tycker här om ett gott råd. Vi är väl alla överrens om att ston med ärftliga skador inte bör avlas på. Mitt halvblodssto, med bra gång, fin exteriör och korrekta extremiteter som jag länge funderat på att betäcka har nu fått spatt. Spatt kan ju komma av flera olika anledningar, bla ärftlighet och uppträder ofta dubbelsidigt. I fallet med min häst har spatten troligtvis inte utlöst pga. genetiska faktorer eftersom att man kan se på röntgen att griffelbenet har blivit intryckt precis under. Det kan ha blivit intryckt till följd av en spark eller en vrickning och veterinärerna tror att det är detta som har gett min häst spatt. Att spatten dessutom bara finns i ena benet stärker detta påstående. Jag har inte råd att behålla någon eventuell avkomma till mitt sto men vill inte att någon annan ska få gå igenom samma procedur med en halt häst som jag har gjort på grund av mitt risktagande. Värst av allt är att jag tror att mitt sto skulle må så himla bra om hon fick bli mamma och hennes välmående är så viktigt för mig. Men tänk efter ordentligt, hur många här skulle köpa en avkomma till ett sto med spatt även om den troligen inte var ärftlig? Finns det någon här som tycker att jag ska ta risken för mitt stos välbefinnandes skull?
 
Nej. Bara vetskapen om att stoet har spatt skulle få mig att se mig om efter ett annat föl om jag var spekulant. Jag antar att du kommer triangelmärka din häst? Då skulle jag kräva att få veta anledningen till utdömningen och sedan tacka för mig och åka vidare.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite hjälp med åsikter och tankegångar! Jag har ett sto som är väldigt ful i sina framben, parallellförskjuten och rejält...
Svar
16
· Visningar
2 479
Senast: viltmilla
·
Avel Jag har planer på att eventuellt nästa sommar låna ett sto och ta ett föl på henne. Det är en superhärlig individ som fått flera friska...
Svar
19
· Visningar
3 096
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 064
Senast: exotic
·
Hästhantering Hej igen (känns som om jag gör trådar stup i kvarten nu, förlåt:o) Men ja, nu på kvällen fick jag beskedet att hästarna sprängt hagen...
Svar
8
· Visningar
1 282
Senast: fonzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp