F

Fjunet

Har aldrig haft en egen hund, men ska ha en hund på prov, men kom nyss på att jag inte vet hur ofta man ska avmaska hundar....? :o
 
Sv: Avmaska

Vi avmaskar bara våran hund när vi tror att han har mask.
 
Sv: Avmaska

valpar avmaskar man vid 7 veckor tror jag att det är, men vuxna hundar behöver inte avmaskas om man inte misstänker mask. jag avmaskade en gång i förebyggande syfte när de ätit kadaver, men det gör jag aldrig om. de hade rännskita en vecka och kunde inte hålla sig utan sket på golvet om jag inte var ute med dem varje timme.
 
Sv: Avmaska

Normalt sett får hundar inte diarre av avmaskning om de inte har mask om de däremot ätit något de inte riktigt tål så kan avmaskningen spä på effekten.
Hundar får inte mask av att äta kadaver om detta inte innehåller bandmaskdynt o då är det bandmask man skall avmaska mot.
PL
 
Sv: Avmaska

Tack, okej det var det jag anade! Familjen har haft hund i 25 år, och jag har inget minne av att vi avmaskat dem i vuxen ålder.
 
Sv: Avmaska

Men om jag har en tik vars mamma defenitivt lämnar spolmask, ska jag avmaska regelbundet efter löp, eller bara låta det bero? Hur märker jag om hunden har mask???
 
Sv: Avmaska

Jag brukar försöka komma ihåg att avmaska en gång per år. Ffa om man skall ta valpar ngn gång är det bra att hålla ner spolmasken.
PL
 
Sv: Avmaska

Har avmaskat min valp efter uppfödarens rekommendationer (hon hade gjort det vid 3 och 7 veckors ålder, jag gjorde det när hon var 11 veckor).
Därefter rekommenderar min vet. att avmaska när det behövs, för att maskar lätt blir immuna mot avmaskningsmedlet annars!! (även om man använder olika medel)
 
Sv: Avmaska

Ett tecken på mask brukar vara att hunden är hungrig och äter, men magrar av samt att pälsen blir glanslös.
Ibland ser man maskar i avföringen också :eek: .
 
Sv: Avmaska

Aptiten är alltid på topp och skulle de magra lite så skulle jag jubla :p

Nä allvarligt. Men jag har fått lära mig att de ska avmaskas efter varje löp, eller vår och höst. Men sen är det många som säger att man inte ska maska ö h t.

Så jag kanske tar den gyllende medelvägen och avmaskar båda efter varannat löp för "maskhunden". Den andra hundens mamma lämnar inte spolmask.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet ju att vissa raser, t.ex. border collie m.fl., kan vara känsliga mot ivermektin och i värsta fall bli riktigt dåliga och till...
Svar
11
· Visningar
773
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vi håller på för fullt och planerar en resa till Finland. Det blir Finlandsfärja och tåg, ingen bil. Hundarna är såklart...
Svar
10
· Visningar
973
Senast: bollen__
·
Hundhälsa Vi bor i ett mycket hundtätt område. Min ena hund får ibland blodblandat bajs och blir lös i magen. Det enda som har fungerat är att...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 202
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Såg i dag att min gamla hund har mask i avföringen, såg ut som många små vita maskar. Blä. Ska jag köpa något receptfritt i dag eller...
Svar
2
· Visningar
641
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Katter och spädbarn
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp