Bukefalos 28 år!

Häst som är jobbig att sko - hur träna mellan skoningarna?

Roheryn

Trådstartare
Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång - men jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt det. Ibland blir det bättre, ibland sämre, men det finns alltid där. Han vill inte lyfta bakhovarna - trampar runt och går undan - och när han väl lyfter så går det bra en liten stund, sedan vill han rycka åt sig benet. Vår hovslagare hanterar det väl, han är lugn och väntar ut hästen samt har tillräcklig teknik och styrka för att hålla emot när hästen rycker. Han jobbar också snabbt och håller hoven ganska lågt, det hjälper mycket. Men jag skulle vilja komma åt grundproblemet så att hästen blir trygg i situationen igen och så att t.ex. hovslagarens lärling också kan sko hästen. Jag vill också få det lite enklare själv när jag ska brodda vintertid - jag jobbar INTE alltid så snabbt och har inte världens bästa teknik heller!

Det jag är ute efter är alltså inte ett sätt att hantera det befintliga problemet, utan ett sätt att få hästen att förstå att det inte kommer att hända något hemskt, utan kan slappna av i situationen. Han är till sin personlighet lite försiktig och osäker, men reagerar oftast inte "stort" när han blir rädd, utan är mer sorten som fryser fast och går in i sig själv. Jag upplever honom som svår att nå i det läget, och svår att lugna utan att ta bort honom från det som gör honom rädd. Så det jag är ute efter är sätt att påverka hästens känsloläge, få honom att känna sig trygg. Tips, någon?
 
Är du väldigt VÄLDIGT säker på att den inte har ont någonstans?

Min fröken blev sådan under problem med SI-lederna. Med tanke på att det funkar bättre när hovarna inte lyfts så högt.

Annars hade jag nog försökt 'klicka' in hovlyft, för att göra det positivt och försöka hitta ett annat sätt att jobba kring benlyften.
 
Säger som Elo - är hästen kollad av veterinär?
Diskuterade det här med hästar som krånglar bak med min hovslagare vid senaste skoningen och hennes erfarenhet att majoriteten av alla som gör det har problem i bakknän/ländrygg/SI-leder. Hon har skickat vidare flera av sina kunder "på ett fint sätt" och samtliga hästar har blivit behandlade på något sätt; antingen med injektioner eller stretch- och balansövningar.
 
Säger som Elo - är hästen kollad av veterinär?
Diskuterade det här med hästar som krånglar bak med min hovslagare vid senaste skoningen och hennes erfarenhet att majoriteten av alla som gör det har problem i bakknän/ländrygg/SI-leder. Hon har skickat vidare flera av sina kunder "på ett fint sätt" och samtliga hästar har blivit behandlade på något sätt; antingen med injektioner eller stretch- och balansövningar.
Nej, han är inte kollad av veterinär eftersom vi dels inte har några andra problem, dvs hästen fungerar oklanderligt i ridning och övrig hantering, och dels att problemet uppstod efter en incident med en annan hovslagare än den vi har nu. Med det sagt, så kan man ju aldrig VETA att hästen aldrig i några lägen har ont. Jag kan absolut tänka mig att kolla över honom - vi ska ändå boka equiterapeut för en annan häst som rehabar efter hälta, så kan absolut låta henne kolla min häst också! :)
 
Är du väldigt VÄLDIGT säker på att den inte har ont någonstans?

Min fröken blev sådan under problem med SI-lederna. Med tanke på att det funkar bättre när hovarna inte lyfts så högt.

Annars hade jag nog försökt 'klicka' in hovlyft, för att göra det positivt och försöka hitta ett annat sätt att jobba kring benlyften.
Man kan ju aldrig vara säker på det, som sagt, men hästen har inga andra problem och "hovslagarproblemen" började just efter att en annan hovslagare varit dum mot honom. Men kan absolut löna sig att kolla!!

Ja, jag har tänkt tanken att klicka, och även påbörjat det jobbet i vintras, men då var det inte riktigt rätt läge att fullfölja utan mer läget "nu är det snorhalt ute och jag MÅSTE få på broddarna", så då var det mest att hantera problemet på snabbast möjliga sätt (som är att vara lugn men bestämd, lyfta bestämt och lågt och inte göra nån grej av varken när han är "duktig" eller krånglar). Kanske ska göra "hovlyftklick" till ett sommarprojekt! :)
 
Min ena är snarlik, men där kommer problematiken nog inte från trauma, utan nog mer från att han inte orkar stå och har lite av min egna 'ugh, jobbigt, vill inte' attityd. Han lyfter dock sina bakben högt initialt och rycker ibland, ser nästar lite shivering ut.
Fram så är det här att stå på pinne inte hans grej, brukar ha fått stå vid hans armbåge så pressa.

Min tanke va att bygga nån egen model på pinne att träna på, men inte kommit dit.

Det som däremot funkat hyfsat är tugg.
Hade hovis häromveckan, och aldrig gått så bra. Tog till alla mina knep:
Täcke på så han va varm å mjuk, prommis så han fick värma upp och titta/nosa på saker för hjärnan, in i boxen med ryggvärmarn på, lite stretching av alla ben, inget hö i boxen.
Väl uppställd så fyllde jag en bytta med lucernhack som jag höll i ena kanten och pytsade ner i andra änden åt honom.

Sista frambenet blev han typ mätt ocg började rycka åt sig, men då va hovis typ klar. Så fort det blev slut i bunken så började han tjorva.

Sorry häst å hovis att det tog 3 år att öista ut 🙈 önskar bara att slicksten funkat, mindre spill.


Så som i hans fall där det ser ut som att det skulle kunna va smärtrelaterat så räcker mat som distraktion. Backontracken bidrar nog oxå iom hans mysko rygg.


Skulle kanske kunna gå att typ iscensätta hovisscenariot med medhjälpare, men utan att lyfta hovarma? Bjuda på nått gott medan det borstas ben och så småningom lyfts? Eller hitta tillräcklig distraktion. Tejp på mulen har man ju sett på insta 😅
 
Kan den stå på 3 ben utan problem? Ont? Veterinär koll?

Annars är det bara träning och åter träning som gäller, muta (slicksten, hö, kraft) och lyft släpp ner innan problemet uppstår och öka succesivt. Mycket beröm när den gör rätt, vänta ut ignorera fel
När det funkar med dig be en kompis lyfta
 
Skulle kanske kunna gå att typ iscensätta hovisscenariot med medhjälpare, men utan att lyfta hovarma? Bjuda på nått gott medan det borstas ben och så småningom lyfts? Eller hitta tillräcklig distraktion. Tejp på mulen har man ju sett på insta 😅
När jag testat att träna själv så har det funkat bra att ha något att tugga på, ja! Då står han lös och äter hö samt får klick + godis vid "lyckat" benlyft. Men då är ju jag extemt flexibel, accepterar att hela hästen rör sig när han står och äter så länge han inte rycker, följer med honom när han flyttar sig osv. Har tänkt att det kanske inte är ett optimalt upplägg för hovslagaren, men jag kanske måste börja träna så ändå för att styra upp lite mer så småningom? Slicksten funkar för övrigt inte på min heller, han blir bara jobbig av det 😅 Till viss del blir han även lite för "på" av klick+godis och kan bli besvärlig därför, kanske ska köra din variant med lusernhack istället, det kanske är "lagom gott" :)
 
Kan den stå på 3 ben utan problem? Ont? Veterinär koll?
Ja, han kan stå på tre ben, det verkar inte "jobbigt" eller svårt att döma av beteende. Smärta och eventuell koll av det har jag svarat på ovan :)
Annars är det bara träning och åter träning som gäller, muta (slicksten, hö, kraft) och lyft släpp ner innan problemet uppstår och öka succesivt. Mycket beröm när den gör rätt, vänta ut ignorera fel
När det funkar med dig be en kompis lyfta

Stå och tugga verkar funka okej, vänta ut har jag gjort mycket, ska lista ut vilken typ av "muta" som fungerar bäst. Slicksten är verkningslöst tyvärr. Min dotter utbildar sig till hovslagare så vi kan träna på "allt" inklusive själva skoningen. Hon har satt på tappskor några gånger på honom, det har funkat okej men har varit fram och där är han bättre.
 
Ja, han kan stå på tre ben, det verkar inte "jobbigt" eller svårt att döma av beteende. Smärta och eventuell koll av det har jag svarat på ovan :)


Stå och tugga verkar funka okej, vänta ut har jag gjort mycket, ska lista ut vilken typ av "muta" som fungerar bäst. Slicksten är verkningslöst tyvärr. Min dotter utbildar sig till hovslagare så vi kan träna på "allt" inklusive själva skoningen. Hon har satt på tappskor några gånger på honom, det har funkat okej men har varit fram och där är han bättre.
Byta plats att lyfta på kan också bryta ett beteende.
Min första fick skos i boxen (sopade undan allt strö till ett hörn) hon var verkligen ett as i gången, i boxen gick det utan att bråka. Gick över efter något år
 
När jag testat att träna själv så har det funkat bra att ha något att tugga på, ja! Då står han lös och äter hö samt får klick + godis vid "lyckat" benlyft. Men då är ju jag extemt flexibel, accepterar att hela hästen rör sig när han står och äter så länge han inte rycker, följer med honom när han flyttar sig osv. Har tänkt att det kanske inte är ett optimalt upplägg för hovslagaren, men jag kanske måste börja träna så ändå för att styra upp lite mer så småningom? Slicksten funkar för övrigt inte på min heller, han blir bara jobbig av det 😅 Till viss del blir han även lite för "på" av klick+godis och kan bli besvärlig därför, kanske ska köra din variant med lusernhack istället, det kanske är "lagom gott" :)
Jo, vet att skött sig ok när jag raspat, men då håller jag ju inte benet särskilt högt, jag behöver ju hålla kroppen ok för att sko 5 hästar till den dan 😅

Min blir pirajja på godis. Hö pellets funkade bra, men lucernhack minskade risken för mina fingrar 😅 mer tugg för honom oxå, speciellt när jag kontrollerade hur mycke han fick tillgång till.
Förra gången blev han för mätt på lucernet, så då tog jag till muslin, och sista hoven blev det godis 😅 därav inget hö innan sist 😉

Om han är klickad (inget jag har erfarenhet av, så kanske är helt fel ute) skulle det gå att lägga till att ha benet på hovstöd?
 
Motioneras han innan hovslagaren kommer?
Ibland, ibland inte. Ser inte någon större skillnad i hur han beter sig. Inser dock att han oftast får vänta på sin tur i boxen - vi har fyra hästar i stallet och ofta är det en eller två andra som vi tar först. Och han älskar inte att stå inne, så kan ju faktiskt vara så att han är lite otålig redan när skoningen börjar. Ska testa att ta honom först nästa gång!
 
Jag upplever att många använder klickord (eller liknande) i inlärningsfasen men sedan inte ökar kraven. Alltså förläng stegvis tiden som du kräver att hästen ska hålla benet uppe. Du kan också koncentrera dig på att just jobba med avslappning, och berömma det. Jag tror mängdträning kombinerat med balans övningar.
 
Byta plats att lyfta på kan också bryta ett beteende.
Min första fick skos i boxen (sopade undan allt strö till ett hörn) hon var verkligen ett as i gången, i boxen gick det utan att bråka. Gick över efter något år
Har inte testat att sko i boxen, men ibland broddar jag eller kratsar hovar där. I början funkade det inte alls, han bara snodde runt i cirklar, men numera går det oftast bra, iaf om han har hö att tugga på. Generellt funkar han bäst om han inte sitter fast och om han har något att äta.
 
Jag upplever att många använder klickord (eller liknande) i inlärningsfasen men sedan inte ökar kraven. Alltså förläng stegvis tiden som du kräver att hästen ska hålla benet uppe. Du kan också koncentrera dig på att just jobba med avslappning, och berömma det. Jag tror mängdträning kombinerat med balans övningar.
Tack, ja jag tror det är där det brister för min del, att jag liksom aldrig eskalerar kraven utan nöjer mig med att skynda mig med en hov som jag lyfter så lågt som möjligt! Får börja jobba med mitt eget tålamod!
 
Ibland, ibland inte. Ser inte någon större skillnad i hur han beter sig. Inser dock att han oftast får vänta på sin tur i boxen - vi har fyra hästar i stallet och ofta är det en eller två andra som vi tar först. Och han älskar inte att stå inne, så kan ju faktiskt vara så att han är lite otålig redan när skoningen börjar. Ska testa att ta honom först nästa gång!
Hade ett kallblod som va helt omöjlig utan motion. Minns att jag en gång fick fara ut å galoppera mellan isfläckarna med vinterskor på ena sidan hästen 🫣 han behövde den mentala stimulin, kunde stå som ett ljus för att sedan rycka. Har ju mer överseende med en som är rädd lr har ont 🙈
 
När jag testat att träna själv så har det funkat bra att ha något att tugga på, ja! Då står han lös och äter hö samt får klick + godis vid "lyckat" benlyft. Men då är ju jag extemt flexibel, accepterar att hela hästen rör sig när han står och äter så länge han inte rycker, följer med honom när han flyttar sig osv. Har tänkt att det kanske inte är ett optimalt upplägg för hovslagaren, men jag kanske måste börja träna så ändå för att styra upp lite mer så småningom? Slicksten funkar för övrigt inte på min heller, han blir bara jobbig av det 😅 Till viss del blir han även lite för "på" av klick+godis och kan bli besvärlig därför, kanske ska köra din variant med lusernhack istället, det kanske är "lagom gott" :)
Min häst fungerade bäst när han stod med ett rep bara så att han kunde hålla balansen med halsen låg. Han fungerade bra annars också men han trivdes bäst så.
 
Kan han inte få stå i gången och äta hö från marken? Han behöver ju inte få irra runt fritt för att få möjlighet att äta.

Tugga och sänkt huvud ger ju oftast lugn häst.
På min fungerade det klockrent och så småningom förknippade han bara verkning med lugn och det var inget problem oavsett mat eller inte.
 
Kan han inte få stå i gången och äta hö från marken? Han behöver ju inte få irra runt fritt för att få möjlighet att äta.

Tugga och sänkt huvud ger ju oftast lugn häst.
På min fungerade det klockrent och så småningom förknippade han bara verkning med lugn och det var inget problem oavsett mat eller inte.
Vi har inte en traditionell stallgång utan mer en stor, kvadratisk yta mitt i stallet där vi har möjlighet att binda upp 2-3 hästar. Står han fritt där så blir det lite "vandra runt". Men med långt rep och avgränsad hög med hö borde det kunna funka ändå att låta honom äta!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 688
Senast: Exile
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 872
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 642
Senast: tuaphua
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 949
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp