Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

0 kan betyda att det inte finns en endaste mask som lägger ägg, men det kan också vara så att det finns enstaka maskar som lägger ytterst få ägg, på kollamasken är lägsta detektionsgräns 30 ägg per gram träck. Skulle det vara 1-29 ägg kan man alltså få 0 i grundprovet men i en odling används många många gånger mer och minsta ätt kläcks till larv och hittas. Ofta är det också bara enstaka larver i hela odlingen så i princip en vuxen stor blodmask.

Tidigare gjordes inte odling vid 0 förrutom i grupp via kollabetet så vi vet inte hur vanligt det är. Just nu famlar alla i blindo då vi inte vet mekanismen bakom den sparsamma smittan. Extraprovet du fick göra är en början på en studie men frågeställningen är inte klar än.

Det vi VET är att hästar i Sverige idag inte har några problem med stor blodmask. Även om det är förekomst är det så ytterst liten mängd att det varken påverkar hästen eller ger någon betydande smitta ut (observera att undantag förekommer, alltså gårdar där det finns mycket stor blodmask). Slaktstudier på 90-talet och 20 år senare visar stor skillnad på skador i krösroten (där stora blodmasken har en del av sin utveckling). På 90-talet var det stora skador, ärrbildningar och proppar på många hästar. Inte en enda hade minsta skada på den studie som gjordes härom året.

Då förstår jag hur det ligger till. Det som förvirrade mig var att kollamasken visade noll men att det ändå fanns mask vid odlingen. Men då fortsätter jag att ta träckprov och odlar även vid 0 fortsättningsvis också?
 
Då förstår jag hur det ligger till. Det som förvirrade mig var att kollamasken visade noll men att det ändå fanns mask vid odlingen. Men då fortsätter jag att ta träckprov och odlar även vid 0 fortsättningsvis också?
Absolut prov, men odling så måste det ha gått mer än 6 månader från avmaskning och möjlighet att ha plockat upp ny smitta.
 
@Madick nu är träckprovssvaret här. Håll i hatten men 1975 i blodmask, odling beställt. Men ingen spolmask enligt analysen och nu sista dagarna har jag inte sett någon spolmask heller, får ej tag i vet nu men hur tycker du jag borde avmaska? Denna dam har alltså gått i sjukhage och mockats hos i 4.5månader så detta chockade mig lite...
 
@Madick nu är träckprovssvaret här. Håll i hatten men 1975 i blodmask, odling beställt. Men ingen spolmask enligt analysen och nu sista dagarna har jag inte sett någon spolmask heller, får ej tag i vet nu men hur tycker du jag borde avmaska? Denna dam har alltså gått i sjukhage och mockats hos i 4.5månader så detta chockade mig lite...

Smittan är från tidigare. Spolmaskarna behöver inte vara så många eller ens könsmogna.

Avmaska bara mot blodmasken nu, Noromectin exempelvis, och se vad som kommer ut :-)
 
Smittan är från tidigare. Spolmaskarna behöver inte vara så många eller ens könsmogna.

Avmaska bara mot blodmasken nu, Noromectin exempelvis, och se vad som kommer ut :-)
Jag fick tag i vet tillslut och vi bestämde så med att jag gav för blodmask nu, tog dock ivomec comp då jag hade sådan hemma sedan tidigare. Ska jag då helst ge med samma nästa gång eller kan jag då ta noromectin?
Vet tyckte att jag ska avmaska igen om ca 4v. Min lilla shettis hade 750 så gav honom också(hoppas han fixar det) Han stor nu på rehabilitering utav fång så han kommer dock inte gå ut på något bete. Ska han också åter avmaskas eller räcker det med denna gång?
 
Jag fick tag i vet tillslut och vi bestämde så med att jag gav för blodmask nu, tog dock ivomec comp då jag hade sådan hemma sedan tidigare. Ska jag då helst ge med samma nästa gång eller kan jag då ta noromectin?
Vet tyckte att jag ska avmaska igen om ca 4v. Min lilla shettis hade 750 så gav honom också(hoppas han fixar det) Han stor nu på rehabilitering utav fång så han kommer dock inte gå ut på något bete. Ska han också åter avmaskas eller räcker det med denna gång?
Om åtta veckor efter Ivermektin, absolut inte tätare. Och inget mer comp (eller annat medel med prazikvantel) utan rent Ivermektinpreparat.
 
Inte dåligt, men "comp" betyder att medlet även innehåller prazikvantel mot bandmask. Det ska du inte ge om inte hästen återsmittats med bandmask, max 2ggr/år om det är stora problem med bandmask i hagarna.
Tror faktiskt att hon även hade bandmask kan ju inte lägga upp bilder här längre och vet ej hur man länkar till fb?
 
När hon har så mycket så vänta gärna 4.
Tack för all hjälp denna gång :love:
Det kommer hästar som sällskap till henne i början utav veckan nu och de bor på gården hon kommer ifrån, avmaskades med noromectin innan dom åkte ut på sommarbeten. Borde väl vara lugnt då, dom är som sagt inte kollade.
 
@Madick en i stallet missuppfattade och avmaskade med fyra veckors intervall isf åtta med noromectin. Hur ska vi göra då? Hade planerat tre avmaskningar för de med mkt höga epg, är nu dags för nr 2, men en fick alltså nr 1 och 2 med fyra veckors mellanrum, nr 2 för fyra veckor sen.
 
@Madick en i stallet missuppfattade och avmaskade med fyra veckors intervall isf åtta med noromectin. Hur ska vi göra då? Hade planerat tre avmaskningar för de med mkt höga epg, är nu dags för nr 2, men en fick alltså nr 1 och 2 med fyra veckors mellanrum, nr 2 för fyra veckor sen.
Vänta minst 4 veckor till! Att avmaska tätare skyndar på resistensen oerhört.
 
@Madick dags att åter avmaska min lilla tjej kom jag på, hon är fortf lite tunn trots att hon gått på sommarbete sedan sist nästintill, borde jag göra en ny maskanalys på henne innan avmaskningen? Hon hade 1950 om jag inte missminner mig och det var både blod (lilla) och band.
 
@Madick dags att åter avmaska min lilla tjej kom jag på, hon är fortf lite tunn trots att hon gått på sommarbete sedan sist nästintill, borde jag göra en ny maskanalys på henne innan avmaskningen? Hon hade 1950 om jag inte missminner mig och det var både blod (lilla) och band.
Hur många gånger har du avmaskat, när senast och vilket/vilka medel har du använt?
 
Hur många gånger har du avmaskat, när senast och vilket/vilka medel har du använt?
Jag avmaskade i mitten utav juli så nu har det gått snart 9v....kom på det nu igår att det måste bli nu och gick tillbaka hit och då sa du 8veklor.
Hon fick ivomec comp och hade lite springmask, lilla blodmask (1975) och även bandmask.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
253 241
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 084
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 416
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 732
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp