Avundsjuka...?

lady_vip

Trådstartare
G_A, Tippan och alla andra med 2 aktiva hundar... Hur gör ni för att båda ska vara nöjda...?

Loka tål inte att jag tränar Mixie, om jag binder upp henne så skäller hon. Om jag platsar henne så går hon efter. Lämnar jag henne inne så river hon ner allt...

Det kan kvitta om jag har varit ute med Loka i timtals, jag får knappt röra vid Mixie. Jag är rätt så sträng med Lokas uppmärksamhetstjälande, så hon får helt enkelt vänta på sin tur, men hon klarar inte av det...

Så hur gör ni för att få rättvisan att fungera...?

//E
 
Sv: Avundsjuka...?

Rättvisan fungerar åt ett håll. *hmm* Jag kan lämna den äldre hemma och gå och träna med den yngre. Men jag har inte försökt tvärtom. Däremot så kan jag rasta de en och en och då kan den yngre vara själv hemma, även om det blir en 40 min eller så. Men jag har aldrig packat träningsväskan framför henne och så gått ut med Syster.

När jag tränar lydnad eller apportering så sätter jag bara fast de nånstans och så får de vänta på sin tur. I början så var det skäll och vrål, men det har de lärt sig av med. Ibland om de är jättestressade och ivriga (typ träning efter att ha varit ensamma hela dan) så kan de låta. Till Syster säger jag ligg och då lugnar hon ned sig, Lillan går jag fram till och svär lite att hon ska hålla tyst och då gör hon det. Men annars har de fått sitta där och skälla och de får ju ingen respons av det.

Men det var jobbigt i början och det tog nån månad innan de vant sig. Men de har fått lära sig att vänta bara. I början så kastade jag ju inte apportbock precis framför näsan på de och valde mina övningar lite. Men jag har ökat på allt eftersom och nu så tänker jag knappt alls på det.

Så är Loka helt extrem så skulle jag börja med att sätta fast henne och bara sätta mig ned 5 meter bort med den andra hunden och väntat tills Loka lugnat sig och sen bara gå hem. Att göra nått med den andra hunden kanske är för stressande i början. Beroendepå hur det är då :D
 
Sv: Avundsjuka...?

Det är inte så mkt avundsjuka mellan hundarna. De kompleterar varandra väldigt bra. Så jag har nog haft lite tur med det. :D Hanen får alltid börja träningen, medan tiken får vänta på sin tur. Då hinner inte hanen stressa upp sig och tiken hinner ladda.

Men ofta tränar jag på planen precis vid hemmet och då får den ena vänta hemma eller så går husse en promenad med den ena och jag tränar den andra.

De kan bli lite gnäll om jag ska träna uppletande, då tycker de att det är ganska olidligt att sitta och vänta på sin tur.
 
Sv: Avundsjuka...?

Jag har samma problem, men lite till... har tre hundar mellan 9 och 12 månader. Problemet för mej, eller rättare sagt för dom, eller oss är att alla tre är på tok för beroende av mej... Det spelar ingen roll vilken hund jag går iväg med så råskäller dom andra... Om jag lämnar alla ensamma, (måste till doktorn etc) så är det tyst. Enl uppgift var det även tyst när flickorna var ensamma hemma i fredags eftersom när jag var till vet med Rio (ett-års spruta)

Jag har börjat träna nu med att ta alla tre tillsammans de första 50 meterna av promenaden, sen binder jag upp två och går en LITEN kiss-sväng med den tredje och skiftar sen. Jag är inom synhåll för dom bundna, hela tiden nu i början av träningen och så länge dom är tysta så pratar jag med dom och ropar hur duktiga dom är, och självklart göder jag dom med godis när vi kommer tillbaka för varje byte av hund.

Igår kväll var alla tre tysta hela tiden både bundna och den som gick promenad. Vi var lika stolta och glada alla fyra när vi tillsammans gick de 50 meterna hem, även om ett mindre slagsmål utbröt mellan flickorna.
/Lori
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avundsjuka...?

jag går promenader med en hund i taget ibland. oftast börjar jag med loke (det är han som är lite känslig), men ibland tar jag minina för att han ska vänja sig. tränar vi så tar jag oftast loke först av samma skäl som GA, men rättvisekänslan tar ibland över och då börjar jag med minina, men då går det aldrig särskilt bra på träningen. binda upp loke går rätt dåligt, det blir frustrationsskall nästan direkt. binder jag upp minina så ska han dit och reta henne hela tiden.

med din hund hade jag nog gjort som tippan beskriver. det låter som en bra, långsiktig lösning.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 246
Senast: Migo
·
Relationer Varnar ifall det blir luddigt, vill ventilera lite. Är det fler än jag som kan känna sig så otroligt ensamma, speciellt under högtider...
Svar
18
· Visningar
2 699
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 439
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 408
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp