Bukefalos 28 år!

B-jäst? Skilda meningar

SaraMara

Trådstartare
Hade en liten diskussion i stallet häromleden, och undrar nu därför...

B-jäst - proteinrikt eller inte?

Jag har ALLTID trott att det är just proteinrikt, och varit noga med att inte ge för mycket, men efter en diskussion i stallet med en tjej som ger en halvliter (minst) om dagen och hävdar att det inte är några proteiner i alls blir jag osäker... :confused:

Så, snälla, ni som kan något om foder - hjälp mig... :D Jag är HOPPLÖS på sådant här! :) :o
 
Menar du Bryggerijäst? Freefarm har värden för det här

Jag ger Foderjäst, enligt innehållsförteckningen är proteinet = 360g/kg om jag kommer ihåg rätt...
 
Vet inte... :o B-jäst står det på förpackningen... :o SÅ illa är det med mina kunskaper. :D
:D Nåja, jäst är väl jäst, så förfärligt olika proteininnehåll borde det väl inte vara? :smirk:
 
Det är proteinrikt, det skiljer lite från märke till märke men jag har inte hittat något under 300 smrp.

När det gäller flytande och vanlig bakjäst så är det ju lite andra värden och mängder. Men om den hsäten får över halvlitern så antar jag att det är pulverisierat den får och den mängden är nog inte så nyttig i längden.

B- jäst ges som proteinkälla och då räcker det med 50 g/100kg häst rekomenderat. OM man ger för att att man misstänker att hästen inte kan producera sina B-vit själv i magen eller att den behöver exra för magen är ur balans eller musklerna behöver lite extra. Då kan man gå upp under en period till 100g/100 kg häst.
http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/foder/foderjast.html

Här kan du läsa lite om just bryggerijäst.
MVH/
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 683
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 998
Senast: Kiwifrukt
·
Foder & Strö Har problem med ponny som nu har börjat tunna ur sin överlinje. Hon behöver helt klart mer protein än vad jag ger men hur jag än räknar...
Svar
7
· Visningar
894
Senast: Elo
·
Hästhantering okej, jag köpte en 15årig valack för ca. i månad sedan. Han är jätte snäll i stallet och att rida på men när det kommer till hagen har...
Svar
6
· Visningar
1 336
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp