Bukefalos 28 år!

Babyskydd och bilbarnstolar

feel

Trådstartare
Detta gör mig galen, jag fattar ingenting och det finns TUSEN modeller att välja på :o

Passar alla babyskydd i alla bilar? Jag har isofix i bilen och vill använda mig av det då bälte är så tjorvigt. Passar då alla isofix-basar i alla bilar? Jag har en sportigare bil med sportsäten även bak, alltså lutar de ganska mycket... Och om man inte använder isofix, vad är det för bas de då skriver om?
 
Sv: Babyskydd och bilbarnstolar

Kanske ska tillägga att sambons bil inte har isofix, behöver man då en annan bas till den bilen???
 
Sv: Babyskydd och bilbarnstolar

Vårat babyskydd ( brio med bas ) kunde vi fästa med både isofix och bälte.
 
Sv: Babyskydd och bilbarnstolar

Ska du ha barnet i baksätet tycker jag du ska åka och pröva stolar så den som åker framför barnet kan sitta normalt.

Tex. BeSafe Izi kid i baksätet på en audi A4 avant så sitter jag obekvämt och trångt i fram och jag är bara 165 cm lång, medans den stolen fick plats bakom förarstolen i pappas V70R utan att han behövde skjuta fram stolen (Han är väl 180 ungefär)
 
Sv: Babyskydd och bilbarnstolar

Kan babyskydden ta så stor plats?

Jag har en stor BMW suv, sambon har en V70 R, så då är det säkert lugnt med plats för den som sitter fram.

Men alla babyskydd/bas funkar i alla bilar? Har ju en lite udda bil med lite udda baksäte, därför jag funderar. Ska åka iväg och kika på stolar men vill ha lite kunskaper innan vi far dit.
 
Sv: Babyskydd och bilbarnstolar

Men Izi kid är ju en barnstol, dvs steg 2.

feel är ju ute efter ett babyskydd väl, eller menar du Izi sleep?
 
Sv: Babyskydd och bilbarnstolar

De flesta babyskydd fungerar väl i alla bilar men volvo-bilar kan ha för kort bälte för att fungera utan bas.
Vårt babyskydd (akta graco) kan inte vara i min mammas S80 utan basen till babyskyddet för bältet är för kort för att gå runt babyskyddet (i min XC70 har jag aldrig provat utan basen).
 
Sv: Babyskydd och bilbarnstolar

Jag har inte isofix. Med basen till babyskyddet är det supersmidigt att asa inout på babyskyddet utan bälteskrångel- guld värt :)
Basen är dessutom lätt att flytta från bil till bil- enklare än att försöka få på bältet på babyskyddet...
Har eg babyskydden isofix? Isf är det på basplattan eller?

Själv håller jag på att välja nästa stol- en ännu värre djungel...
 
Sv: Babyskydd och bilbarnstolar

Ja det enda som brukar skilja är placeringen i bilarna, alla kan inte ha i fram pga airbagen och vissa kan man ha i mitten i baksätet.

Calazirya Nej "Kidden" dvs stol nr.2.
 
Sv: Babyskydd och bilbarnstolar

ja kid är stol nr 2 men ts var ute efter babyskydd:) men jag förstår vad du menar..
besafe har vi haft sen dag ett, izi sleep när stora killen var liten och izi kid nu. superbra stolar men de är tunga, robusta och tar plats! så är det ett babyskydd som ska ta lite plats ska du nog leta vidare.. de flesta affärer tillåter att man provar stolen i bilen innan köp.
till barn nr 2 har vi en acta graco logico hp med bas. betydligt lättare men även den har sina nackdelar..
många bilmärken har även egna stolar/ samarbete med barnstolstillverkare kolla med ditt bilmärkes auktoriserade verkstad om de har något samarbete.
 
Sv: Babyskydd och bilbarnstolar

Har kikat lite på Akta Graco, berätta gärna nackdelarna med den.

BMWs egna babyskydd var svindyrt, 3500kr, och passar då mest troligt inte i sambons Volvo.

Vi har fastnat för Recaros babyskydd, isåfall med isofixbas till min bil (om det nu funkar) och fästes med bälte i Volvon.
 
Sv: Babyskydd och bilbarnstolar

Jag har Teutonias Acta Gracomodell och är jättenöjd. En stor klumpig suflett på men den är guld värd till sol och duggregn :)
Jag har använt babyskyddet jättemycket. Hon sover gott i det. Åker i det på vagnchassit i affären och på kortare rundor i stan. Ser bra ut.

Nackdelar missade jag... Ebba väger nu ca 8.5 kg och kan inte ha på sig en overall under bältet...
 
Sv: Babyskydd och bilbarnstolar

den modellen vi har har inte isofixfäste eller möjlighet att fästa med extra bälten utan basen fästs endast med bilbältet. så är man då van vid tunga besafe som sitter som en kloss i sätet så är actan rätt "sladdrig" helt otänkbart o sätta den på hala skinnsäten, då är det bättre o bara ha stolen utan basen... men det är våran modell, inte alla acta..

såg nu att ni båda har större bilar så besafe skulle mkt väl kunna funka för er..
de är inte heller de billigaste stolarna, babyskyddet kostar runt 2000-2500kr och då är det enbart stol, jag tror inte den finns med bas så den funkar i alla bilar där den får plats.
stol nr 2 har jag sett priser från 3300 upp till 4500kr.

ett annat tips kan vara o kolla med ditt föräkringsbolag, vi ex hyr våra stolar från IF. vi ger 72kr i månaden för de första två stolarna den tredje får vi gratis. man hör av sig när det börjar bli dags o byta och skickar tillbaka gamla stolen när den nya kommit, skulle man krocka så skickar de ny stol.
 
Sv: Babyskydd och bilbarnstolar

nu vet jag inte hur gammal din tjej är men det är inte bra för de små barnen att sitta så mkt, men det kanske bara lät mkt i din beskrivning..:)
 
Sv: Babyskydd och bilbarnstolar

Därav skrev jag smårundor på stan och in i affären :)
Visst kan det bli 2h inkl körningen men hon sover gott nästan hela tiden.

TAr vi långrunda på stan åker selen fram. Bor i en stad där alla barnavd är på övre plan....
 

Liknande trådar

Småbarn Vi letar andra babyskydd till våra arvingar. Med insikt om att de allra flesta bara har erfarenhet av just den enda produkt de själva...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 644
Senast: Manji
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 417
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 272
Senast: Blyger
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
2 975
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp