Backar när hon blir rädd...

S

Stodbergaren

Nu har jag stött på ett problem med min nya ponny, något jag aldrig förr sett eller hört en häst göra. Och jag förstår inte varför hon gör det heller.
Det är nämligen så att när hon blir rädd för något, tex ett bildäck som ligger i diket och hon måste gå förbi det, fast uppe på vägen. Då får hon typ panik och börjar backa, även om jag ger henne lite långa tyglar och driver på henne så fortsätter hon backa. Och om jag fortsätter skänkla så börjar hon stegra, sen fortsätter backa. Det slutar alltid med att hon travar baklänges ner i ett dike eller in i ett träd eller något. Och de är inte förrens då hon vänder sig om. Om jag försöker vända henne när hon backar så börjar hon bara stegra.
Vad ska jag göra för att få henner att sluta med det?
De känns ganska farligt när man är ute och rider, förr eller senare kommer hon skada sig själv när hon håller på sådär.. Häst folk runt om här som jag har pratat med säger att jag ska låta henne hålla på tills hon skadar sig, då märker hon att det inte är bra att hålla på så. Men jag vill ju inte låta henne göra illa sig..

Någon som har något smart och bra tips?
 
Sv: Backar när hon blir rädd...

Det kan funka att du helt enkelt "tar över kommandot", alltså när hon börjar backa så ger du henne hjälper för ryggning. Då är det helt plötsligt du som har "bestämt" att ni ska backa och då kan hon komma av sig. Backa kanske 10 steg och prova sen framåt, vill hon inte så fortsätt backa och prova igen.

De andra råden du har fått (från dem i din omgivning) kan du strunta i, hon lär inte sluta även om hon gör illa sig.

Lycka till!
 
Sv: Backar när hon blir rädd...

Hej!!

Det första du bör göra är att gå av henne och leda henne förbi det som hon verkar rädd för. Det betyder för henne att du hjälper henne att komma förbi det "farliga". Skrik inte, visa bara att du förstår och tala mjukt till henne. Du måsta agera ledare och jag vill då också säga att det absolut inte är ett nederlag i hästens ögon om ryttaren går av!!! Det visar bara att du förstår och tar hand om allt farligt. Detta får du troligen göra flera gånger. Till slut räcker det att bara smeka henne mjukt på halsen inför något otäckt. Hon söker nu hjälp hos dig med detta beteende, så gå av och led. Därmed visar du också ett bra ledarskap!! Hoppas du förstår mitt svammel, annars får du höra av dig så ska jag förklara tydligare.

Mvh Susanne.
 
Sv: Backar när hon blir rädd...

Hej!!

Det visar bara att du förstår och tar hand om allt farligt. Detta får du troligen göra flera gånger. Till slut räcker det att bara smeka henne mjukt på halsen inför något otäckt.

eller så slutar de med att man måste hoppa av så fort hästen tvekar..
ja tycker inte de är den bästa iden att hoppa av så fort hästen blir rädd..fast de beror ju lite på hur hästen är när man är på marken också..

TS:
hur är hästen när du är på marken? är den rädd för saker då också?
om hästen börjar stegra har du testat att snurra runt? de brukar få dom att sluta stegra.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Backar när hon blir rädd...

Om dutar med en hund kan det gå bättre, min häst kom till ett stall där det fanns en åsna, en hästätande fruktansvärd åsna, jag tog med mej vår hund som sprang framför hästen och då gick hon förbi. Eller ta hjälp av en modigare häst, dina råd att hon ska fatta om hon gör illa sej har motsatt verkan, lycka till! Tant Ylva
 
Sv: Backar när hon blir rädd...

eller så slutar de med att man måste hoppa av så fort hästen tvekar..
.

Varför måste det sluta så?
Jag måste ha träffat konstiga hästar i mitt liv för jag har aldrig fått det problemet trots att jag gör så ibland. Men tydligen är det många här inne som har det.

Ett annat sätt kan vara att snurra runt hästen som på en minivolt. Det tröttnar de snabbt på.
 
Sv: Backar när hon blir rädd...

Om min häst blir riktigt rädd för nåt och jag vill att hon ska gå dit/förbi så kan hon börja backa. Väldigt sällan det händer dock, hon är inte rädd för så mycket.
Har provat att snurra runt henne och backa mot det farliga istället. Funkar sådär. Även provat att börja gå runt på en volt och jobba med skänkelvikning och liknande för att få henne att tänka på annat och sen sakta flytta volten närmare det otäcka.

Sist satt jag av (fick henne att ta nåt steg framåt först) och väntade ut henne. Hon stegrade sig en del när jag tog i tyglarna och bad henne gå framåt. Höll emot och till slut tog hon ett ynka steg framåt. Släppte på tygeln direkt och berömde. Och så fortsatte vi så tills vi var framme vid det farliga. Sen hoppade jag upp och då skulle hon backa igen. Fick henne att stå still och satt bara och väntade och gjorde ingenting. Sen när det kändes som att det skulle gå skänklade jag försiktigt och så tog vi några steg i taget. Det gick till slut och vi gjorde om det några gånger.

Kanske inte hjälpte dig så mycket, men det är så jag gjort iaf. Nu blir min häst inte alls så panikslagen och hon stegrar sig inte med ryttare, så det är ju lite skillnad.

Det bästa är väl att ta hjälp av nån duktig hästmänniska. Hoppas det fixar sig för er:)!
 
Sv: Backar när hon blir rädd...

Varför måste det sluta så?
Jag måste ha träffat konstiga hästar i mitt liv för jag har aldrig fått det problemet trots att jag gör så ibland. Men tydligen är det många här inne som har det.

Ett annat sätt kan vara att snurra runt hästen som på en minivolt. Det tröttnar de snabbt på.

de är vanligt att de är just ett ridproblem när hästen börjar hålla på så, dom flesta går bra när man är på marken men så hoppar man upp o då tappar man ledarskapet..de är inte nåt man enbart måste jobba med på marken.

min häst är sån, skulle ja sitta av varje gång han blev rädd så skulle han tillslut reagera på allting o inte vilja gå..däremot om man tar tag i de från ryggen så brukar dom flesta sluta hålla på, de är ju ofta olydnad i kombination med att hästen är osäker på ryttaren.

min häst går fram precis överallt med folk på marken men däremot när man rider måste man vara väldigt mycket mer bestämd och kräva att hästen ska fram, han får stanna o titta men att backa och hålla på får han bara inte göra och de skulle inte hjälpa de minsta att sitta av honom då.

men beror ju som sagt på vad de är för häst..dom är ju olika.
 
Sv: Backar när hon blir rädd...

Det är väldigt vanligt att hästar backar när det är något otäckt, att hon skulle sluta om hon skadar sig tror jag inte på.

Det du kan prova är att rygga henne när hon börjar backa, du bestämmer när hon ska sluta, om hon stegrar så vänd runt henne, ta i ena tygeln lågt.

Hästar som backar kan bli farliga både för sig själv och för ryttaren så det är viktigt att du tar kommandot direkt, avled henne med annat, gå på en volt, beröm henne när hon gör rätt, träna hemma att gå förbi konstiga saker, både från marken och uppsuttet så hon vet att du skyddar henne och bestämmer även från ryggen.
 
Sv: Backar när hon blir rädd...

Precis så höll min medryttarponny på förut! Bortsett från att vändningen kom något tidigare och sen var det race en bit. Hon kunde bli ganska otäck för hon reste sig bara högre och högre och verkade få total kortslutning i hjärnan. :crazy: Nu är hon nästan alltid duktig dock. Och så söt. :d
I början innan hon börjat fatta att hon var fånig och att det var jag som skulle bestämma så var det ända som fungerade att jag helt enkelt hoppade av så fort hon började backa/stegra sig och sedan ledde jag henne förbi vad det nu var (pinnar, småsten :d), då gick det efter viss övertalning för hon hade större respekt för mig på marken. Så fick vi hålla på ett tag tills jag började kunna lirka henne förbi utan att hoppa av antingen genom försiktiga, oprovocerande hjälper eller att jag började smacka som en galning (det reagerade hon lite annorlunda på så länge jag höll skänklarna stilla samtidigt). Ett bestämt, inte hårt, men lite överaskande spörapp kan också få dem att komma av sig lite och gå framåt i pur förvåning. Nuförtiden behöver jag bara hoppa av i nödfall, men jag tycker att det är bättre än att jag eller hästen eller båda gör illa sig bara för min prestige att sitta kvar i sadeln. Lycka till med hästen, jag hoppas att ni löser det på något sätt! :)
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 394
Senast: Roheryn
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 875
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 787
Senast: Sel
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 535

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp