Bukefalos 28 år!

Backträning=korta steg?

J

jonte

Åke Svanstedt hade föreläsning på åby för b-tränare. Han är ju lite känd för att ha varit förespråkare för backträning.

Nu sa han på mötet att backträning gör att hästarna får lite kort steg, bättre att speeda på rakbanan.

Nu var jag inte själv på mötet så jag vet inte exakt vad han menade, men har ni märkt att hästarna får kortare steg med backträning?

jonte
 
det beror nog på från fall till fall och häst till häst, det jag VET är att det är ofantligt noga med att inte köra för fort(vilket många tyvärr gör)
Jag hade en häst här för en herrans många år sen som tränaren kom hit och skulle köra jobb med...han bokstavligen körde skiten ur denna häst i backen, och det var inte medvetet utan han var bara inte van att köra backe..hästen gick på finadyn i en hel vecka efteråt och blev aldrig vad han varit innan :((bra häst med 5 raka)
Så det är ju svårt att köra backträning och hästarna brukar ju tycka att det är så roligt så dom har lätt att förta sig i början
OM dom skulle få ett kortare baksteg kan jag inte yttra mig om , inget jag har märkt, men isåfall är det ju bara att typ skritta brant både uppför o nerför så stretschar ju hästen ut sig själv(detta kallar G Melander blisterträning :D)förmodar att Svanstedt inte kör sån träning emellanåt :p
annars så är backe bra...bara man vet vad man gör......
 
Jag bor uppe på ett berg och har berg och backar åt alla håll. Jag varit mycket försiktig med träningen eftersom jag också hört att det sliter, men det är väl givetvis upp till varje individ.
Jag brukar skritta (minst) ett år först ... :D
Märker på den som är oliksidig och inte luttrad att han lätt blir spänd i sina starka muskler och lätt överansträngd i sitt starka bakknä, så jag tar det försiktigt uppför, trots att jag alltid kör i "lågt tempo".

Det viktigaste måste väl vara att kunna läsa hästen och anpassa träningen? :confused:
 
Inte köra för fort? Menar du för pga pulsen/mjölksyran eller skulle det slita ovanligt mycket eller vad tänkte du på då?

Om man jämför när man skrittar uppför eller travar så sväller musklerna betydligt mer vid skritt.(högst ovetenskapligt, bara mina egna iaktagelser :) )

En människa som tränar sina muskler för styrka utan att strecha efteråt blir efter ett tag stelare än en som inte tränar alls, och handen på hjärtat hur ofta strectchar man sin häst? och i ett proffsstall med snålt med tid så är det nog uteslutet?

Så det är kanske det som är problemet, det blir för mycket styrketräning istället för att springa fort?

Fast själv gillar jag backträning, hästarna blir lätt motiverade och det krävs inte så höga farter för att få upp puls....

jonte
 
du skrev svaret i din sista mening :D
det är så lätt att komma upp i hög puls och därmed får du mjölksyra fortare, och mjölksyran bryter ner både fysiskt och psykiskt om man inte ser upp.... och dels för att det tar styggt på bakknäna
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 551
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 632
Senast: Hazel
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: JohannaB
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
859
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp