Bukefalos 28 år!

Bada med häst i sjö.

Estivuz

Trådstartare
Vilka regler gäller? (O ja, jag läntar till sommaren, sitter och spånar!:p)
Sjön Fysingen finns när stallet där jag har hästen, tydligen en sjö där det går kossor och betar ner slyn samt att sjön har ett rikt djurliv och att det finns någon/några badplatser. Mer vet jag inte, har inte varit där.

Får man bada med häst i en sjö? Inte på allmän badplats antar jag men hur är det annars? Vilka regler gäller?
 
Sv: Bada med häst i sjö.

Ja det tror jag du får.

Sålänge det inte är förbud mot häst på själva stranden så..
Men bäst är nog att du ringer kommunen och frågar!
 
Sv: Bada med häst i sjö.

häst eller hund, vad är skillnaden?
 
Sv: Bada med häst i sjö.

Prata med den som äger stranden, det är troligen kommunen då det är naturreservat vi har alltid talat med den som äger stranden och eller sjön och alldrig haft problem med att få lov till att bada om vi bara gått bredvid själva sandstranden eller den allmäna badplatsen.
 
Sv: Bada med häst i sjö.

Lite mer exakt var ringer man för att komma till rätt person? Det vore jätteläckert om man fick rida/åka ner till badplatsen inte allt för långt från oss och prova att plaska i vattnet med kusen.
(Det är en badplats med brygga, men öppet på sidan där dom brukar bada hundar, rulla ner någon liten båt mm. Där borde man kunna plaska lite med kusen kanske)
 
Sv: Bada med häst i sjö.

*delvis kl*

Är det en kommunal badplats med brygga kan det blir svårt att få tillstånd. Vi har fått skriftligt tillstånd från kommunen att bada i en vik en bit från stallet (där det inte är kommunal badplats, ingen brygga etc, bara en långgrund vik). Skriftliga tillståndet behövs hos oss, det är många (främst barnföräldrar) som bråkar emot när man kommer med hästarna och påstår att man inte har rätt att vara där etc. Självklart går man inte ner och badar om någon snällt ber oss att låta bli, men när folk kommer och skriker svordomar och fula ord åt en för att man rider i närheten, då blir man lite trött.

Vi ringde kommunens växel och bad att få prata med rätt person, tror att det var fritidskontoret eller nåt vi hamnade hos. Den som ansvarar för badplatser med mera.
 
Senast ändrad:
Sv: Bada med häst i sjö.

*delvis kl*

Är det en kommunal badplats med brygga kan det blir svårt att få tillstånd. Vi har fått skriftligt tillstånd från kommunen att bada i en vik en bit från stallet (där det inte är kommunal badplats, ingen brygga etc, bara en långgrund vik). Skriftliga tillståndet behövs hos oss, det är många (främst barnföräldrar) som bråkar emot när man kommer med hästarna och påstår att man inte har rätt att vara där etc. Självklart går man inte ner och badar om någon snällt ber oss att låta bli, men när folk kommer och skriker svordomar och fula ord åt en för att man rider i närheten, då blir man lite trött.

Vi ringde kommunens växel och bad att få prata med rätt person, tror att det var fritidskontoret eller nåt vi hamnade hos. Den som ansvarar för badplatser med mera.

Det enda man kan göra är att kontrollera med kommunen vad som gäller i varje kommun, för det är väldigt stor skillnad mellan olika kommuner. Vissa har specifika badplatser för djur, andra begränsar bara sommartid och vet även en kommun som tillät hundar och hästar innan kl.8 på morgonen och efter kl.8 på kvällen under sommartid resten av året var det fritt fram hela dygnet på den allmänna badplatsen medans hundar och hästar fick året runt och dygnet runt bada tillsammans med nakenbadarna...

/Camilla
 
Sv: Bada med häst i sjö.

Intressant, jag tror jag ska ta och ringa och höra vad dom säger. Om man inte får bada med häst i vår sjö så borde dom kunna tala om var man får det. Det går ju bra att åka med transporten och bada häst med.

Drömmen vore ju att hitta på ett trevligt ställe som passar, det är ingen av er som vet någon plats runt Uppsala/Enköping :angel:
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 282
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 356
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 716
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 932
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp