Bukefalos 28 år!

Badhusregler vs fotbollsplansregler

Bor du i Sverige så borde du ha koll på att det här inte finns något att man "ska" klä sig på ett eller annat sätt. Herregud, du kan ju gå ut i en grisrosa onepiece om du så vill. Det enda som hindrar dig är ju du själv isf. Det var DU som sa att man måste se ut på ett visst sätt och att du inte passar in i den normen medans jag hävdar att man här i Sverige inte alls behöver passa in i någon norm. Känner man att man måste klä sig på ett sätt man inte vill här i Sverige så bör man jobba på sin självkänsla i första hand.

Jag dömer inte din dotters erfarenheter. Som sexåring hävdar jag dock att man är för liten för att behöva ta ansvar för sådant som hur man ska eller inte ska klä sig. Det är föräldrarnas ansvar och finns det sexåringar som mobbar andra för sin klädsel så borde deras föräldrar tas i örat pronto. Barn i den åldern är inte trångsynta, rasistiska eller whatsoever av sig själv utan deras åsikter, självkänsla m.m. speglas ofta av föräldrarnas.

Klart jag vet att det finns småflickor som sminkar sig och så även vissa av dotterns kompisar men då är det ju föräldrarnas val att låta dem göra det, eller hur? Min dotter har en eller annan gång frågat varför hon inte får sminka sig och då har jag förklarat varför och då är det inte mer med det. Hon saknar det verkligen inte och ingen har ens frågat henne varför hon inte gör det. Kanske är jag förskonad, vad vet jag. Är isf tacksam över att ha en dotter med såpass bra självkänsla att hon inte behöver bry sig om sånt.
Min dotter har också bra självkänsla . Sorry, grupptryck finns dock överallt och jag tycker du är fruktansvärt arrogant mot alla de som faktiskt har andra erfarenheter än du. Mobbing är ett stort problem i samhället idag och SJÄLVKLART finns en norm i det svenska samhället som i alla andra samhällen. I VARJE GRUPP finns en gruppdynamik som blir till norm, passar man inte in i den normen är det svårt att tillhöra gruppen, psykologi på gymnasienivå.

Som Tora skriver är media också oerhört mycket mer än bilder, det ingår också att lära sig i skolan.
Känns som det här är oerhört off topiq.

Hur eller hur vill jag inte gärna gå till badhallen och bada mixat. Ledsen om det stör dig men med tanke på hur många som uttryckt samma sak i tråden är jag i så fall inte den enda, eller hur?
 
Hur eller hur vill jag inte gärna gå till badhallen och bada mixat. Ledsen om det stör dig men med tanke på hur många som uttryckt samma sak i tråden är jag i så fall inte den enda, eller hur?

Det är helt och hållet upp till dig och det stör inte mig det minsta. Ditt påstående om anledningen till att du int egör det - att det skulle vara för att alla skulle glo, fnissa och viska om du gjorde det, det var det jag ifrågasatte. Jag tror nämligen inte att det är sant utan att det är din dåliga självbild som gör att du TROR att folk skulle göra det. Om du sen väljer att vara begränsad istället för att jobba med den biten, det är helt och hållet upp till dig.
 
Det är helt och hållet upp till dig och det stör inte mig det minsta. Ditt påstående om anledningen till att du int egör det - att det skulle vara för att alla skulle glo, fnissa och viska om du gjorde det, det var det jag ifrågasatte. Jag tror nämligen inte att det är sant utan att det är din dåliga självbild som gör att du TROR att folk skulle göra det. Om du sen väljer att vara begränsad istället för att jobba med den biten, det är helt och hållet upp till dig.
Du har ju ingen aning om mina erfarenheter och nej, finner ingen anledning att jobba med det när lösningen är så enkel.
 
Ja min självkänsla är grundad på kulturen jag lever i. Lycko dig som tycks ha missat den hets som finns hur en kvinna ska se ut. Min sexåring till och med lever i en värld där de inte längre vill ha prinsess och My little ponytröjor för de blir mobbade i så fall och där frågan om smink och bh börjat komma redan för att passa in. Skönt att du verkar oförstående och inte lever i den världen. Och nej, jag badar inte liksom många andra mixat. Mina erfarenheter har förstört den möjligheten, tyvärr.

Det kan inte vara lätt att vara du.
Att bry sig så mycket om ingenting och projicera detta på din dotter.
 
Ja min självkänsla är grundad på kulturen jag lever i. Lycko dig som tycks ha missat den hets som finns hur en kvinna ska se ut. Min sexåring till och med lever i en värld där de inte längre vill ha prinsess och My little ponytröjor för de blir mobbade i så fall och där frågan om smink och bh börjat komma redan för att passa in. Skönt att du verkar oförstående och inte lever i den världen. Och nej, jag badar inte liksom många andra mixat. Mina erfarenheter har förstört den möjligheten, tyvärr.

Mobbing har knappast grund i om man har vissa kläder eller inte, det är bara en förevändning för mobbarna.
 
Det kan inte vara lätt att vara du.
Att bry sig så mycket om ingenting och projicera detta på din dotter.
Återställer frågan utan personligt påhopp, kan du svara på den istället gör att komma med personliga påhopp? Hur ska vi lösa frågan så den kvinna som ändå är förtryckt blir mindre förtryckt? Det bör ju vara en hjärtefråga för dig i allra högsta grad som bryr dig så otroligt mycket om kvinnor som är gifta med dessa män?
 
Mobbing har knappast grund i om man har vissa kläder eller inte, det är bara en förevändning för mobbarna.
Kanske, jag vet inte. Jag har erfarenhet av andra grejer, men personerna hade kanske blivit utfrysta och mobbade ändå, vad vet jag. Dock finns det gruppdynamik och normer inom alla grupper och samhällen.
 
Jag har tänkt så mycket på den här tråden. Och jag tror inte att vi har någon fantastisk svensk attityd till jämställdhet som automatiskt kan smitta av sig på t.ex. muslimska män. Svenska män använder också sex för att förminska och kontrollera kvinnor (annars vore inte ord som hora och fitta och hot om våldtäkt favoriterna bland nättrollens verktyg, och de skulle inte slungas vilt mot kvinnor som bryter normer och t.ex. är gamers eller politiker).

Under julen har vi pratat mycket musik. Tänk i jämställda landet Sverige så är det fortfarande nästan omöjligt för allmänheten att tänka sig att tonårsflickor och äldre medelålderstanter är intresserade av musik (spoiler: de är alltid egentligen bara ute efter sex. Det gäller i synnerhet äldre damer intresserade av det som kallas World Music och de är dessutom patetiska då de är FULA och inte förtjänar sex, så det så). Den äldsta av oss var Elvis fan när hon var ung och mindes att han egentligen inte var så snygg men han sjöng så bra och hade så bra låtar att han blev snygg. När flickor gillade honom var han Elvis the Pelvis - när män började gilla honom var han ett geni och the King. På min tid var det Michal Jacksson. När flickor gillade honom var han enligt en av de stora kvällstidningarna det logiska steget mellan hamstrar och riktiga män. När män började gilla honom... Det senaste exemplet var ett pojkband som besökte Stockholm ifjol - ett gäng fans intervjuades och när de började tala om sina favoritlåtar klippte journalisten av, när de pratade om vem som var sötast fick de fortsätta. Helt omöjligt att ens tänka tanken att det handlar ens lite grand om musik när flickor går på konsert.

Män får aldrig den typen av frågor i mainstreammedia när de går på konsert (vilket Bruce skulle du helst vilja ha: unga Bruce från Born in the USA eller gamla Bruce som han är nu? I dina drömmar om Bruce, ingå det majsfält?) Fan, män har ju till och med kunnat gilla Blondie utan att det bara skulle handla om vad de skulle vilja göra (tillsammans) med Debbie Harry.

De känns som det är lite samma sak som badhus-grejen, bara med andra mer acceptabla medel
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp