Bukefalos 28 år!

Bär sig inte i galopp!

Vimsevilja

Trådstartare
Hej!
Har en D-ponny på tolv år (sto, grov och stark sak, haha)
Mitt problem är att hon inte riktigt orkar bära sig riktigt i galoppen, hon får aldrig till någon riktig form (oavsett ryttare)

Går superfint i form i skritt och trav, snygga övergångar utan att hon drar upp huvudet eller tar sig ur formen. Men vid galopp så sliter hon sig undan, "välter" i bogarna och blir lite vinglig då och då. Det blir okontrollerat helt enkelt.
Förut var hon extremt lat och man fick klämma på henne i varje steg för att hon skulle komma igång med o springa, och hon höll igång i kanske ett halvt-ett varv, sen saktade hon av och man fick börja om o.s.v.

Nu är hon dock lite starkare, och piggare, så vi har fått upp farten och kan galoppera flera varv i ett jämnt tempo. Men hon orkar som sagt inte gå i form och faller lätt in till mitten och försöker komma undan.

Har ni några tips på vad man kan träna på för att få till bärigheten och göra henne starkare i galoppen så att hon orkar gå i form i alla gångarter?
Vill ju starta dressyr i vår/sommar, men som det ser ut nu lär det ju inte bli så.

Bör väl tillägga att nu när hon blivit starkare och piggare så orkar hon även bocka/busa till det med större bockar. Också ett sätt att slippa arbeta eller skicka av folk!

(Tänk er shettis i storformat)

Ursäkta luddigt inlägg!
 
Sv: Bär sig inte i galopp!

Mycket galoppfattningar och galoppera inte så länge i taget. Fattningarna stärker hästen mera än att bara hålla igång. Fatta galoppen från skritt så är det lättare tycker jag iallafall att få med sej hästen i en bra balans.
 
Sv: Bär sig inte i galopp!

Håller med ovanstående talare.

Försök att ha en mental modell vid ridning där ni försöker att minska antalet galoppsteg, snarare än att få hästen att "galoppera". Mina möjliga antal kontrollerade galoppsteg, där man ofta får börja med ca 5 för att vandra nedåt.

Något som kan underlätta för hästen är att ha någon eller några galoppbommar, vilket kan underlätta kvalite och koncentration.
 
Sv: Bär sig inte i galopp!

håller med tidigare talare, Mycket galoppfattningar och galoppbommar!
kan även tipsa om att försöka komma ut och klättras. Väldigt bra jobb för "bakkärran"!
är hästen van att longeras kan ju det en idé, då den slipper ryttaren. Ta hjälp om du inte är van!

lycka till! :)
 
Sv: Bär sig inte i galopp!

Om du vill ha upp styrkan i galoppen så skall du inte galoppera så länge i en galopp utan fatta i stället galopp många gånger tex om du rider på stora mitt volten så galoppera max 1 eller 2 varv (beroende på hur stark hästen är) för att sedan sakta ner och när du fått ordning på traven/skritten så fatta en ny galopp och så vidare.

Att klättra är också nyttigt för att stärka hästen.

Har alltid fått lära mej att skall sakta av innan hästen börjar visa att det är jobbigt att galoppera, annars lär sig hästen att det bara kommer att bli jobbigt så fort det kommer till galopp.
Detta gäller även andra övningar.

Om hästen börjar att falla isär eller ändar galoppen på nått annat sätt så vinner man inte mycket på att fortsätta i den galoppen för då får man ändå inte muskler/styrka för en bra galopp.

Kram
 
Sv: Bär sig inte i galopp!

min ridlärare tränade nyligen för paolo bastos och efter det har vi fått börja rida på "hans" sätt. Man ska rida med lite halvlånga tyglar men lite stöd på ytter och låta hästen sträcka ut nackem. I hörn och på volt ska man inte ställa hästan utan bara böja den. Jag hade jättepigg häst när jag började med detta men jag skulle bara låta han gå och fortsätta med långa tyglar och böja honom. Tillslut förtod han och nu går han jättabra :) Man får också enbart bromsa med yttertygeln och bara i nödfall! :D
 
Sv: Bär sig inte i galopp!

*delvis kl*
Tack för alla tips!

Har sedan i höstas kört lite övningar på mittvolten (galopp halvt varv, avsaktning till trav, trava halvt varv och sedan galopp igen, och så runt runt runt, och då ska galoppen starta exakt vid planerad punkt (exempelvis E) och sluta exakt efter ett halvt varv. Detta har b.la gjort att hon fattar galopp lite snabbare, istället för att "sega" igång galoppen..

Har longerat henne tidigare, men dels så sliter det ju på benen, och så är hon ju så fruktansvärt stark, så vill hon så drar hon iväg och då hänger man efter, oavsett man vill eller inte liksoM ;)

Ska testa att bara köra igångsättningar och avbrott ett tag, samt bommar, ett tag nu, hoppas det hjälper! :banana:
 
Sv: Bär sig inte i galopp!

Slänger några tips till dig här

Jag hade galopperat kortare sträckor , för att sedan sakta av till skritt eller trav för att sedan påbörja en ny galoppfattning.

Gå i backiga skogspartin, då stärker du hästen och dess muskulatur!

Variera din ridning om du inte redan gör detta

Lycka till:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 694
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 397
Senast: Jamtland
·
Dressyr Jag har som mål att starta en lätt klass dressyr med min häst i år. Hon är orutinerad och otränad men ingen unghäst. Jag fokuserar mest...
2
Svar
29
· Visningar
7 074
Senast: leoparden
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har haft semester i snart fyra veckor och mest bara blivit deppig. Det här med semester är verkligen ingenting för mig. :( Jag känner...
Svar
3
· Visningar
977
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp