Bukefalos 28 år!

Bästa sätt att tillreda gös på?

makarontanten

Trådstartare
Gott, gott, jag har fått tre oerhört fina och stora gösar av en vän som fiskar mycket.

Gös är otroligt gott ( en av de bästa matfiskarna för mig), men jag är otroligt dålig på att tillreda fisk om man nu inte köper färdiga fileer i affären....

Så, nu sitter jag här med tre fina gösar i frysen. Huvuden och magen är urrensat, men resten då. Hur tillagar jag dessa läckerheter på bästa sätt? I ugn? Stekta på platta eller i ugn? Med fyllning i på plattan, eller ugnsbakat med eller utan fyllning? Ska jag "rensa" bort mer inför stekning/ugn? Hjälp! :-)
 
Sv: Bästa sätt att tillreda gös på?

Om du vill kan du ju filéa fisken själv :) och sen ugnsbaka den. T ex i foliepaket, med olika sorters kryddgrönt i paketet. Du kan skära filéerna i bitar och steka i stekpanna.

Du kan steka fisken hel i ugnen och stoppa in t ex lök och kryddgrönt i fiskens mage... Gör en god fiskgryta :d, eller soppa...

Det finns massor av saker du kan göra! Kolla i en bra kokbok, eller på någon receptsajt. Jag skulle skära bort alla fenor innan jag tillagade en hel fisk, men det är nog mest en smaksak :)
 
Sv: Bästa sätt att tillreda gös på?

Om du nu har längtat efter just gös så skulle jag nog lagat till den på enkelt vis - stekt den eller tillagat i ugn, med lök och lite grädde tycker jag blir gott. Det viktigaste är att låta den bli just och pass färdig, överlagad fisk blir lätt trist.

Jag har själv en favorit med hela fiskar, fyller dem med tomatklyftor och vitlöksklyftor och antingen grillar eller tillagar i ugn. Har inte testat med gös, brukar använda sik. Vitlök och fisk tycker jag blir galet gott!
 
Sv: Bästa sätt att tillreda gös på?

Blanda smör med örter (färska eller frysta, blandning eller sort du tycker om t ex persilja, dill, timjan, citronmeliss, basilika, koriander), finhackad schalottenlök eller purjolök, salt och peppar. Om man vil kan man ha i citron, lime eller riven morot också. Fyllningen kan varieras i det oändliga - "man tager vad man haver".

Mät fisken över ryggen. (lägg fisken på sidan och mät hur "hög" fisken är)

Salta och peppra fisken, fyll den med smörörtblandningen. Det ska vara så mycket att fisken blir jättetjock. Lägg i foliepaket.

Tillaga i ugn 200 grader

Tillagningtider (men kolla gärna mot slutet så att den inte blir överlagad):
4 cm = 30 min
5 cm = 35 min
6 cm = 40 min
7 cm = 45 min

Servera med pressad potatis. Sås kan göras av den fyllnng som runnit ut i folien. Om det behövs spä med lite grädde/god fiskbuljong/vitt vin. :d
 
Sv: Bästa sätt att tillreda gös på?

Gott, gott, jag har fått tre oerhört fina och stora gösar av en vän som fiskar mycket.

Gös är otroligt gott ( en av de bästa matfiskarna för mig), men jag är otroligt dålig på att tillreda fisk om man nu inte köper färdiga fileer i affären....

Så, nu sitter jag här med tre fina gösar i frysen. Huvuden och magen är urrensat, men resten då. Hur tillagar jag dessa läckerheter på bästa sätt? I ugn? Stekta på platta eller i ugn? Med fyllning i på plattan, eller ugnsbakat med eller utan fyllning? Ska jag "rensa" bort mer inför stekning/ugn? Hjälp! :-)

pochera. lättkoka i panna med intressant blandning.
 
Sv: Bästa sätt att tillreda gös på?

Min mamma lagar alltid gös helstekt i ugn, fylld med citron, massor med smör (riktigt smör, inte margarin!) och rejält med dill (samt salt och peppar då givetvis).
Serverat med dillkokt potatis och äggsås.

Fruktansvärt gott och riktigt enkelt!:d
 
Sv: Bästa sätt att tillreda gös på?

Blanda salt,peppar och vetemjöl i en plastpåse.
lägg ner gösfilerna i den påsen
Rysta om ett par gånger.
Ta upp filebitarna, skaka av dem lätt så överföldigt mjöl släpper och stek dem i smör.

414c3d08-ee20-4566-b30f-ef3c937e9c4d.jpeg


brukar göra samma sak med byxad abborre. ett snäpp godare

OBS klappa inte fast mjölet, det ska bara vara ett mkt tunnt lager så du får en stekyta på fisken.
 
Senast ändrad:
Sv: Bästa sätt att tillreda gös på?

Min mamma lagar alltid gös helstekt i ugn, fylld med citron, massor med smör (riktigt smör, inte margarin!) och rejält med dill (samt salt och peppar då givetvis).
Serverat med dillkokt potatis och äggsås.

Fruktansvärt gott och riktigt enkelt!:d

Ett knep för att få fisken jämt tillagad, lägg i en eller två passande potatisar i bukhålan tillsammans med fyllningen. då sjunker inte fisken ihop.
Ser bättre ut vid servering av helstekt fisk,smakligt ingen betydelse.
 
Sv: Bästa sätt att tillreda gös på?

Ett knep för att få fisken jämt tillagad, lägg i en eller två passande potatisar i bukhålan tillsammans med fyllningen. då sjunker inte fisken ihop.
Ser bättre ut vid servering av helstekt fisk,smakligt ingen betydelse.

Brukar inte behövas när man har citronskivor/klyftor i fisken - det håller uppe ändå. :)
Men bra tips annars! ^^
 
Sv: Bästa sätt att tillreda gös på?

Brukar inte behövas när man har citronskivor/klyftor i fisken - det håller uppe ändå. :)
Men bra tips annars! ^^

Speciellt om du ska servera fisken direkt från ugnen.

Normalt brukar ju fisken ligga på ena sidan.
Om du placerar den i en 1/2 måneform så kan du ha fisken liggandes på buken.
Ser rätt maffigt ut
 
Sv: Bästa sätt att tillreda gös på?

Sambon gör fiskgryta av den den här tiden på året.
Den är litet lös i köttet just nu.
 
Sv: Bästa sätt att tillreda gös på?

Kl

Tack snälla alla er för era goa recept och tips:) Hinner ju testa tre varianter av dessa nu när de inte är tillagade än. Jag hade faktiskt glömt att jag la ut tråden, så det blev en positiv överraskning att gå in och läsa nu:)

Men en liten fråga till då:

Jag är mest inne på "helstekt" fisk i ugn. Måste man rensa mer än det redan är gjort? Alltså huvud och maginnehåll är borta, men tänker på skinnet, fenor och liknande?
 
Sv: Bästa sätt att tillreda gös på?

Sambon gör fiskgryta av den den här tiden på året.
Den är litet lös i köttet just nu.

Smakar den inte lika bra nu menar du:(?.. De är fiskade i somras om det nu gör skillnad på smaken/köttet. Känns lite tråkigt att göra gryta på gös när det finns så mycket annan fisk som lämpar sig så bra till det:)
 
Sv: Bästa sätt att tillreda gös på?

Smakar den inte lika bra nu menar du:(?.. De är fiskade i somras om det nu gör skillnad på smaken/köttet. Känns lite tråkigt att göra gryta på gös när det finns så mycket annan fisk som lämpar sig så bra till det:)

Är fisken "lös" i köttet?

Skär filen i tunna skivor, salta o peppra.
Lägg dessa i en förvärmd (het)djup tallrik
lägg sedan dit lite kokade rotsaker (morötter etc)
Häll sedan på kokande gräddsås med dill o citron i.
Gå långsamt till bordet och fisken är färdig att äta när du är framme...

orginal är visserligen sjötunga o vinsås, men dä ä ju både rödlistat o durt....
 
Senast ändrad:
Sv: Bästa sätt att tillreda gös på?

Jodå smaken är den samma.
Men köttet håller inte riktigt ihop för att bli bra om man steker den.
Det faller isär.
 
Sv: Bästa sätt att tillreda gös på?

Jodå smaken är den samma.
Men köttet håller inte riktigt ihop för att bli bra om man steker den.
Det faller isär.

Aha, det visste jag inte, så tack för intressant fakta i det hela:).

Får pröva mig fram i detta med köttet, men vägrar göra gryta på denna fisk nu;)
 
Sv: Bästa sätt att tillreda gös på?

Det gäller väl främst om man steker filéer i panna? Helstekt (egentligen kokt) i folie i ugn borde inte vara något problem?
 
Sv: Bästa sätt att tillreda gös på?

Du behöver inte rensa mer, ben huvud och allt ska vara med i ugnen. Så lyfter man på skinner när den är klar. Tillagar du i ugnsfast form eller på snyggt fat kan det göras vid bordet. Göskött brukar vara lätt att få att släppa från benen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp