bästa "sko"bootsen?

Cillen89

Trådstartare
Har ägt min häst i 2,½ år och han har hela tiden haft superhovar, tills att jag bytade hovslagare i höstas, sedan har det bara gått utför, röta i strålfårorna och lamellränderna pga att hovis inte "skrapar" bort tillräckligt dött horn osv vid skoning, utflutna trakter, och ofta så växer trakten några mm utanför skon på bara 2-3 veckor och sedan flikas hoven pga den anledningen, och hovis slår i sömmarna väldigt lågt i flikarna varje gång, så flikarna kan aldrig "läka".
Igår kom hästen in och hade trampat av sig en bakskon och med skon hade tyvärr ganska mycket hov där sömmarna fäster i följt med p.g.a att det är så flikt och skört.
Jag är helt förtvivlad:cry: då bra hovslagare inte växer på träd här, och då min häst har shivering är det inte alla hovslagare som vill sko honom, det störiga är att när jag är själv med hästen så lyfter han hovarna som vilken annan häst som helst och det finns inga tecken på shivering what so ever.
Men när hovslagare kommer blir han så himmla spänd, rycker i benen och bara precis far ner med hoven i marken. Det funkar dock kalas om vi står i boxen och jag håller bakhovarna, men många hovslagare tycker att det är besvärligt att behöva stå i boxen, och vill inte sko utav den anledningen heller.
Men nuvarande hovisen är helt underbar med hästen och därför känns det inte kul att byta hovis, men hästen kan ju givetvis inte se ut som han gör om hovarna.
Så nu har jag ringt en ny hovis, som kommer redan imorgon:love: och skor, och nu hoppas jag innerligt att denna hovisen kan få ordning på hovarna igen, så dem blir lika fina som dem varit innan, problemet är att jag är rädd att det inte kommer gå att spika på någon ny sko på den hoven som han tappade sko på igår. Så jag har nu värsta fall ställt in mig på att han får gå barfota bak ett tag, problemet är bara att han blir så himmla öm, och då jag rider mycket på grusvägar, och i skog och mark, så är det inte hållbart att ha honom oskodd bak. Dessutom är han 9 år och har gått med skor runt om mer eller mindre hela sitt liv. Så jag funderar på om man kan köpa "sko"boots, jag vet inte vad sånna heter? Ha på bakhovarna så dem kan växa ut och bli fina igen? Så nu undrar jag om ni har några tips på bra sittande "sko"boots?
 
Sv: bästa "sko"bootsen?

Hej på dig!

När jag var ny på "barfotaboots" så lyssnade jag för mycket på vad andra tyckte om just sina boots. Det gjorde att jag köpte boots som säkert var toppen för dem men som inte passade min hästs hovform. Det jag kan säga är att det finns massor av bra boots! MEN - det allra viktigaste är att bootsens form överensstämmer med din hästs hovform och mått. Idag har jag fyra (!!) olika märken på boots för att det ska passa mina olika hästar. En har Boaboots som är väldigt enkla att få på och anpassa, en har Cavallo Simple boot och den är om möjligt ännu enklare att få på och anpassa. Sen har jag även Easyboot Bare till en häst och de är knixigare att få till anpassningen på och för mig när jag var nybörjare så var de mina hatobjekt.... :D Men när de väl är anpassade och man har lärt sig tekniken så är de jättebra de med. Slutligen har jag ett par av den gamla modellen av Old Mac´s. Dessa har en form som är olik den nya modellen så därför vet jag inte alls hur de nya är att anpassa.

Så ut och läs om boots på nätet! :) Jag tipsar om sidorna www.easycareinc.com/our_boots/whatboot.aspx och www.hovbalans.com/prodinfo/simple hoof boot.pdf som ger en översikt över vilken form olika boots har. Jag rekomenderar verkligen att du ritar av din hästs hov på ett papper och jämför noga innan du köper!

Lycka till!
 
Sv: bästa "sko"bootsen?

Hej! Jag håller med ovanstående om att mäta och kolla passformen noga.
Jag använder Cavallo Simple och nu har jag köpt Cavallo Sport, de är enkla att sätta på och de har aldrig lossnat under ridning, och hästen gillar dem. Hon tog tjugo steg med höga knälyft innan hon insåg att de inte var farliga, men de klonkar mer mot marken (grusvägen) än järnskorna, så jag har skrämt upp en och annan som vi ridit förbi.
Mitt problem är mest att hästens hovar är smalare än skorna. De sitter bra ändå, men hon slår dem emot varandra när man rider på volt. Hon vet väl var hon har sina hovar, men kan inte hjälpa att de sticker ut utanför hoven inåt.
Cavallo Simple är för mer runda hovar och Cavallo Sport är för lite smalare hovar. Jag skulle vilja ha ett par för ännu smalare hovar... En del är anpassningsbara på insidan, men det hjälper ju inte om skorna slår emot varann mellan hovarna.

Annars är dessa generellt bra, håller länge, jag har inte slitit ut mina första ännu riktigt, på över ett år (rider tre ggr i veckan, på grusvägar mest).
Köpes på hovbalans.com
 
Sv: bästa "sko"bootsen?

Har samma svar här, passformen betyder allt! Stallkompisen har Cavallo Simple och de sitter jättebra på hennes häst men de skulle aldrig funka på min. Hennes har rätt höga hovar och min har väldigt låga. Vi kör Easyboot Bare, de sliter på hans "nagelband" i fram och jag ska klippa ner den fliken lite men annars sitter de kanon =) Så det är inte bara hur hoven ser ut, om den är rund eller smal, det är även höjden eller hur man ska säga. Även Boa sitter bra på lite högre och är jättelätta att sätta på och ta av. Mina är rätt krångliga men sitter i princip bara åt nertill runt hoven medan Cavallo och Boa sitter runt hela. OM din häst har rätt passform för dem så tror jag Easyboot Glove är den allra enklaste men där måste passformen vara perfekt för att de inte ska åka av. Tror de kostar ca 500-600:- per boot.
 
Sv: bästa "sko"bootsen?

Har dock haft stora problem med broddningen av Cavallo-dojjorna, vilket är hopplöst en sådan här vinter med mycket is... Hylsorna som broddarna skruvas i snurrar för att piggarna som håller fast dem går av, eller så snurrar de trots piggarna, och då kan man inte skruva fast broddarna tillräckligt och då tappar man broddarna under ridning. Och jag har råkat ut för att jag tappat brodd, och snö och is packas in underifrån och trycker upp broddhylsan mot hoven, så att det blev ett jack i hoven.

Min slutsats: Cavallobootsen är bra på vår, sommar, höst, men inte på vintern. De är lite klumpiga, men sitter bra på plats...
 
Sv: bästa "sko"bootsen?

Du har nog bara haft otur. Jag har använt broddade cavallo boots i sex år utan problem. Dom kan var lite svåra att brodda om dom är slitna men man får fila av hylsorna. Bäst är att ha broddade som man använder varje vinter och inte broddar ur alltså.
 
Sv: bästa "sko"bootsen?

Det låter som om din häst är för låg i trakten o tån åker. Kanske platt oxå.

inte blir det bättre av låga sömtag. Den står inte optimalt.


Hoppas att din nya hovis eller åk ngn gång till en erkänt bra klinikhovis några ggr o få bukt på felställningen.

Jag har Cavallo sport som reservhjul o kan inte säga varken bu eller bä.

Troligen har den får lång tå o tror inte att bootsen kommer att hjälpa mot det, så skaffa en hovis som kan få till hovarna,.
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
23 150
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 496
Senast: Nevermind
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 833
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 960
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp