Bukefalos 28 år!

Bättre i magen av "skräpfoder"? *förvirrad*

Kassiopeja

Trådstartare
Min Boxertik äter normalt Lone Star Lamm & Ris, men har haft lite problem med att hon varit lös i magen på sistone. Jag har valt ett vetefritt foder just på grund av att hon har haft såna tendenser tidigare och nu började jag spekulera i om hon kanske inte tål lamm heller... :(

MEN!... så en helg när vi var och hälsade på mina föräldrar så tog hundmaten jag lämnat där slut och då fick det bli en nödlösning. Vi gick till ICA och handlade hundmat där av nåt billigt märke (som börjar på C.) och VIPS! så blev hennes mage SÅ BRA!??? Till och med trots att det blev ett snabbt foderbyte, dvs ett byte rakt av från en måltid till nästa! :confused: Trodde först att det var en slump, men eftersom jag ville bli av med den maten jag hade köpt så jag har blandat i den i den vanliga maten nu i en vecka och hennes mage är sååå mycket bättre, trots att första ingrediensen är spannmål (dvs de redovisar inte ens vilken sorts spannmål det är) och trots den låga energi/fetthalten. Eller?? Är det pga spannmålet i fodret som hennes mage blivit bättre?? :confused:

Jag fattar naaada, det enda jag vet är att när det "sämre" fodret tog slut blev hennes mage sämre igen så nu är det definitivt fodersortsbytardags! Gissa om jag har problem med vad jag ska välja? Jag vill ju inte övergå till ett foder med så låg energi/fetthalt eftersom jag då utgår ifrån att hon kommer att tappa i vikt (och hon är helt perfekt i hull just nu, så det vill jag INTE!), men jag är helt lost över åt vilket håll jag ska gå...

Nån som har några tankar, funderingar eller idéer?

/JES
 
Sv: Bättre i magen av "skräpfoder"? *förvirrad*

Det finns ju "bra" vetefria foder. Kolla på Precept, de har massa olika. www.lupus.se Samma foderimportör som Lone Star. :banana:
 
Sv: Bättre i magen av "skräpfoder"? *förvirrad*

Billigare hundmat innehåller mycket "bukfylla" i form av fibrer som gör att hundar med diarréproblem kan bli fastare i magen. Har en kompis vars hund har haft magproblem i hela sitt liv och ätit diverse olika dyra foder (t ex Hills). Idag äter han billiga Magnusson och mår prima i magen :) Fibrerna suger ju upp det lösa i tarmen...
 
Sv: Bättre i magen av "skräpfoder"? *förvirrad*

Hunden kanske inte behöver mer fett än vad den får i ICA-fodret. En hund som får för kraftig mat reagerar ju oftast på det viset att de får diarré.
Har du hittat ett foder jycken mår bra av - ge det då! Varför experimentera med ytterligare foder? Går jycken ner i vikt ge lite mer eller lägg till lite kött/fett.
 
Sv: Bättre i magen av "skräpfoder"? *förvirrad*

Ah.. det skulle ju även kunna förklara varför hon även blir bättre i magen av att äta HÄSTSKIT... :smirk:

/JES
som nog tänker gå nån gyllene medelväg när hon väljer nytt foder idag.
 
Sv: Bättre i magen av "skräpfoder"? *förvirrad*

mimmipigg skrev:
Hunden kanske inte behöver mer fett än vad den får i ICA-fodret. En hund som får för kraftig mat reagerar ju oftast på det viset att de får diarré.

Anledningen till att jag gick upp i fetthalt var ju att hon blev så otroligt mager på ett foder (som för övrigt innehöll mer fett än det vi köpte från ICA nu) som hon dittills hade funkat bra på.

mimmipigg skrev:
Har du hittat ett foder jycken mår bra av - ge det då! Varför experimentera med ytterligare foder? Går jycken ner i vikt ge lite mer eller lägg till lite kött/fett.
Jag är verkligen inte den typen som byter foder baraföratt, utan jag baserat alltid det beslutet på OM min hund har problem eller inte. Brukar dessutom ge det rätt lång tid innan jag verkligen genomför bytet just för att se att det inte är nån annan tillfällighet som spelat in.
Det som är mitt problem med Lone Star just nu är ju att hon redan nu får FÖR MYCKET foder bara för att hon ska hålla vikten, (10-15dl/dag rekommenderad fodergiva är 7-8 dl!!). Om det samtidigt är FÖR kraftigt foder för hennes mage har vi nog problem, men just nu ska jag se om hon kan fungera på något annat foder med hög fetthalt TROTS att det innehåller vete... Kan ju ha varit nåt annat hon reagerat på när hon var yngre, som tex lammköttet....

/JES
i spekulerartagen
 
Senast ändrad:
Sv: Bättre i magen av "skräpfoder"? *förvirrad*

giowanna skrev:
Det finns ju "bra" vetefria foder. Kolla på Precept, de har massa olika. www.lupus.se Samma foderimportör som Lone Star. :banana:
Lone Star Lamm och Ris ÄR ett vetefritt foder. Jag HAR kollat på Precept, men deras vetefria foder är inte lika energitäta som det min hund får nu och eftersom hon motioneras så hårt som hon gör, så jag är lite skeptisk till att minska just mängden protein/fett. :confused:

/JES
 
Sv: Bättre i magen av "skräpfoder"? *förvirrad*

Jobbigt läge du hamnat i... Har du kollat in Standart extra? Iaf mina hundar har blivit lite för hårda i magen av det. Funderar på att bulka upp med nått... Men sen om du får tag i fodret är ju en annan sak :smirk: Jag kommer inte på nått lamm och ris foder som är energitätare än så. Sen blir det väl så att med för stor fodermängd så tar hunden heller inte upp ordentligt *puh*

Färskfoder kanske? Men det är ju lite bökigare. Med det är bra för vikten :p
 
Sv: Bättre i magen av "skräpfoder"? *förvirrad*

Tog ett snack i min hund/katt-affär om det här med maten, men de såg verkligen ut som frågetecken när jag sa att hon blivit BÄTTRE i magen på det "sämre" fodret. Hur som helst så har vi nu teorin att lamm kan vara boven i dramat och därför har jag köpt ett kyckling och ris-baserat foder, (med samma energitäthet som det LS-foder hon ätit hittills), för att utesluta lamm och se om det blir ett bättre resultat. Återkommer i frågan!

/JES
 
Liten uppdatering.

Nu har jag blandat kyckling och ris-fodret med LS lamm och ris i nån vecka och magen tycks bli bättre. Det kan fortfarande bli löst, men det hänger iaf ihop bättre, så jag ser fram emot att ha övergått helt till kyckling och ris-fodret för att se hur det blir då.

/JES
 
Sv: Bättre i magen av "skräpfoder"? *förvirrad*

Vi hade exakt samma problem med vovven och vi provade nog allt foder som fanns som var "speciellt" för hundar som var som känsliga i magen...

Men sen provade vi av en slump det billiga fodret från matvarbutiken och det passar honom prima!

Han har ätit det länge nu och vi har aldrig haft nått problem med dålig mage, viktökning eller viktminskning.

Jag tänker inte på varför det är så, om inte det billigare fodret hade funkat hade man ju fått gått djupare men han mår bra, varför älta! :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mina hundar åt tidigare canagan country game och fungerade bra på det. De bajsade dock rätt mycket så jag funderade på att byta och...
2
Svar
23
· Visningar
1 835
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
4 891
Senast: calm
·
Hundhälsa Kort sammanfattning: På morgonpromenaden vill Bruce äta gräs, han är mer intresserad av att äta gräs än att nosa runt eller göra sina...
Svar
14
· Visningar
5 463
Senast: EZMK
·
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 385
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp