Bukefalos 28 år!

Bajsar blodigt slem?

Rea

Trådstartare
Min hund, 1år och 4 månader gammal var i onsdags riktigt dålig i magen. Det var löst som vatten.
Han fick ingen mat den dagen och igår fick han kokt ris och en halv portion av sitt torrfoder (sonen i huset tyckte synd om hunden eftersom han satt vis matskålen och såg ledsen ut...).
Han är pigg och glad, busig, ömmar inte vid palpering och har ingen temp och andningen är som vanligt. Har inte ätit något annat än sitt vanliga foder och inget tyder på att han har satt i sig något annat olämpligt heller.
Ingen avföring igår men idag la han en hög väldigt mjuk bajs med lite blodblandning i och något senare satte han sig igen och då var det i det närmsta bara blodigt slem.

Tips och lugnande råd någon?

(Veterinären är kontaktad, men ej anträffbar förren ikväll)

//Rea, som inte vet om hon ska bli orolig än...:crazy:
 
Sv: Bajsar blodigt slem?

Blod i avföringen = hål någonstans i tarmslemhinnan = bakterier (som det finns gott av i tarmen) kan ta sig in och hunden kan få blodförgiftning.

Så är det blod i avföringen så snabbt till veterinär och få antibiotika. När mina hundar varit så dålig så har de fått dropp.

Svält 24 h från mat, ge kontrollerat med vätska.

Vätskeersättning = 1 L vatten + 1 msk druvsocker + 1 tsk salt.

För hundar som bara kräks:
Ge en matsked, vänta 1 h, ge en matsked till osv. Kan hunden inte behålla 1 msk vätska, vänta 1h och testa igen. Det viktigaste är att se till allmäntillståndet. Sjunker det = akut till veterinär.
 
Sv: Bajsar blodigt slem?

Min fick enterit när vi bytte till ett hundfoder som hon inte tålde. Först trodde vi att det var magsjuka (vanligt) som orsakade enteriten men när hon fick ett återfall så snart vi lade till ett par kulor Orijen (fodret) i maten så fick vi i princip bekräftelse på att det var fodret.

Min veterinär ville inte ge antibiotika. Men håll din hund under uppsikt. Visar den tecken på håglöshet eller om du inte får i vätska (vägrar dricka eller kräks upp) så är det veterinären som gäller för dropp.

Kör med vätskeersättningen som Brandgul gav recept på. Ge kokt ris (med mycket vätska) och morotspuré och majspuré ett par dagar tills magen har stabiliserat sig. Därefter kan du börja lägga till kokt kött/fisk/kyckling.
 
Sv: Bajsar blodigt slem?

Mina föräldrars hund fick blodiga, slemmiga diarréer som du beskriver. De åkte in till klinik och han fick stanna i några dagar. De såg inget konstigt på röntgen, vid provtagning etc, utan gissade på magsjukevirus. Hundar kan tydligen få blodiga diarréer rättså "lätt" om de åker på magsjuka. Han blev helt återställd!
 
Sv: Bajsar blodigt slem?

Absolut! De kan få blod av olika anledningar. Men det spelar ingen roll varför hunden fått det, de kan iaf bli blodförgiftade eftersom att det är ett öppet sår. Alla hundar får inte det, men det finns en risk som man själv får avgöra hur rädd man är om sin hund. Får de det så går det snabbt!!!!
 
Sv: Bajsar blodigt slem?

Nu tror jag att du målar fan på väggen lite för mycket. Veterinärer och läkare skriver bara ut antibiotika vid riktigt svår enterit där hundens/människans allmäntillstånd är påverkat och hög feber förekommer. Man ger i princip aldrig i förebyggande syfte.
 
Sv: Bajsar blodigt slem?

Absolut! De kan få blod av olika anledningar. Men det spelar ingen roll varför hunden fått det, de kan iaf bli blodförgiftade eftersom att det är ett öppet sår. Alla hundar får inte det, men det finns en risk som man själv får avgöra hur rädd man är om sin hund. Får de det så går det snabbt!!!!

Du, jag är väldigt rädd om min hund!!!
Därav min anledning till att jag postade frågan under tiden jag väntade på veterinärkontakt.
Så, veterinärens råd var precis som ni annars sa, fast med en 12 timmars svältperiod för att sedan gå över till ris osv.
Att ge antibiotika till en hund som är helt opåverkad, feberfri, pigg, glad osv osv gör man inte. Det ges vid påverkat allmäntillstånd, inte annars.
Han är förövrigt normal i magen nu, tack för er hjälp.
 
Sv: Bajsar blodigt slem?

Då ska jag ringa till min veterinär på Strömsholm och hälsa det. Att hon faktiskt hade fel när hon berättade det för mig. Dumma inkompetenta veterinärer *grr*
 
Sv: Bajsar blodigt slem?

Hej!

Min lille valp hade detta en morgon, jag ringde Vet som ville att jag skulle komma in med honom.

De gjorde en kontrast röntgen då de trodde att han hade kunnat stoppat i sig ngt som kunde rispat upp tarmen.
Han var där i flera timmar och många röntgenplåtar togs och de visade inget. Då trodde Vet istället att ngt kunde ha passerat genom tarmen och gjort honom lite illa.

Jag minskade hans mat i två dagar och han blev helt återställd.
Han fick absolut ingen antibiotika då han var glad, livlig, pigg och feberfri.

Hoppas allt löser sig med din lille vovve!!
 
Sv: Bajsar blodigt slem?

Då ska jag ringa till min veterinär på Strömsholm och hälsa det. Att hon faktiskt hade fel när hon berättade det för mig. Dumma inkompetenta veterinärer *grr*

Jag tror säkert inte att din veterinär är inkompetent. Snarare är det väl så att olika veterinärer och läkare har olika syn på vägningen mellan nyttan och risken med att sätta in antibiotika i profylaktiskt syfte.

Förra gången min nuvarande hund fick enterit - sisådär 11 år sedan - så var det inget snack om antibiotika. Det gav man oavsett hundens allmäntillstånd. Idag resonerar de flesta vet inte alls så. Jag antar att det har med resistensbildning att göra.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
13 308
Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
11 681
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 382
Senast: Sol
·
Katthälsa Först och främst: jag ska ringa veterinär imorgon. Katten har diarré som aldrig förr. Så pass att hon knappt hinner på lådan, det är...
Svar
13
· Visningar
3 966
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp