Baka matbröd - enklare än du tror!

Såklart, men lär inte komma under 1500. Vi köper ungefär 6 förpackningar bröd per månad. Det kostar 240kr. Dvs det tar 6.25 månader innan den betalat igen sig. Och då har jag inte räknat med vad ingredienser kostar. Baka utan bakmaskin kommer inte hända, jag orkar bara knåda i fem sekunder sen vill jag göra något annat 😂

Köper jag en kitchenaid a 5 lax tar det 20.8 månader att betala igen sig.

Men ska kika på begagnat, jag är inte så känslig av mig så kan lätt köpa en använd.
Jag gör nästan bara knådfritt bröd av samma anledningar :D
 
Såklart, men lär inte komma under 1500. Vi köper ungefär 6 förpackningar bröd per månad. Det kostar 240kr. Dvs det tar 6.25 månader innan den betalat igen sig. Och då har jag inte räknat med vad ingredienser kostar. Baka utan bakmaskin kommer inte hända, jag orkar bara knåda i fem sekunder sen vill jag göra något annat 😂

Köper jag en kitchenaid a 5 lax tar det 20.8 månader att betala igen sig.

Men ska kika på begagnat, jag är inte så känslig av mig så kan lätt köpa en använd.


Då kan du testa filmjölksbröd med bikarbonat som jäsmedel. Behöver varken jäsa eller knådas ihop men däremot behöver du röra ihop ingredienserna. Ligger några recept i tråden.
 
Såklart, men lär inte komma under 1500. Vi köper ungefär 6 förpackningar bröd per månad. Det kostar 240kr. Dvs det tar 6.25 månader innan den betalat igen sig. Och då har jag inte räknat med vad ingredienser kostar. Baka utan bakmaskin kommer inte hända, jag orkar bara knåda i fem sekunder sen vill jag göra något annat 😂

Köper jag en kitchenaid a 5 lax tar det 20.8 månader att betala igen sig.

Men ska kika på begagnat, jag är inte så känslig av mig så kan lätt köpa en använd.
Kika på knådfritt bröd är en annan variant. Då är det tiden som får glutentrådar att utvecklas (dvs brödet att bli fluffigt) istället för bearbetning.
 
Jag har personligen varit för feg för att syssla med kalljäsning. Hittade denna info på Lindas bakskola:

Kalljäsning
I de flesta brödrecept ska degen jäsa i rumstemperatur och då används fingervarm degvätska, (ca 37 grader), för att påskynda jäsningen. Det funkar bra, men det går också att använda kall vätska och jäsa degen i kylskåp, så kallad kalljäsning. Det kräver mycket längre jäsning men fördelen är att glutentrådarna stärks bättre, degen blir porösare och smakerna utvecklas mer. Ofta kan man halvera mängden jäst på grund av den långa jästiden. Det färdiga resultatet blir bra med de båda metoderna och den personliga smaken avgör vad man tycker blir godast.
Vi brukar baka med kalljäsning, både bröd och pizzadeg.

Tycker det blir mycket godare med kalljäst och degen blir också lättare att hantera. Tid tar det ju, men vi brukar göra ganska mycket deg på en gång när vi väl bakar.
 
Slängt ihop ett filmjölksbröd på sånt jag hade hemma. Onaka, grekisk yoghurt, sirap, nötter, vetemjöl, grovt rågmjöl, vetekli. Som smaksättning kardemumma och salt. Får återkomma med smakrapport 😄 Hade ingen lust att gå ut i regnet och handla för att göra något mer planerat så blev man tager vad man haver . Ska strax in i ugnen

IMG_20240314_182633502~2.jpg
 
Passade på att koka lite jordgubbssylt när jag ändå var i köket. Så enkelt och så gott.
IMG_2422.jpeg


Om någon vill testa:

Ta en påse frysta jordgubbar och låt dem halvtina en timme eller två. Sprätta upp änden på påsen och stick in en kniv. Hacka jordgubbarna inne i påsen. Vänd runt lite ibland så att du kommer åt alla. Häll i kastrull och tillsätt 3 dl syltsocker och 3 dl vanligt socker och 0,5 dl vatten. Rör runt. Koka upp och låt koka typ 3 minuter. Häll upp på burkar och sätt på lock.😋
 
Den här tråden är anledningen till att jag för första gången gör grunden till eget surdegsbröd. 🙉 Älskar surdegsbröd, men har gått med föreställningen att det kräver någon speciell teknik eller bakteriekultur men så var det ju inte!
Ska bli spännande!
 
Den här tråden är anledningen till att jag för första gången gör grunden till eget surdegsbröd. 🙉 Älskar surdegsbröd, men har gått med föreställningen att det kräver någon speciell teknik eller bakteriekultur men så var det ju inte!
Ska bli spännande!
Heja heja! 👏
 

Liknande trådar

Hemmet Det här är det ultimata lussebullsreceptet. Säger nån nåt annat har de fel. Ingredienser * 50 g jäst för söta degar (1 paket) * 150 g...
2
Svar
27
· Visningar
3 167
Senast: Rugge
·
Äldre Jag vill ha era bästa (gärna enkla) recept på glutenfria frallor! Går säkert att googla sig till, men vill ha ett recept som verkligen...
Svar
5
· Visningar
1 048
Senast: pepp
·
Fritid Jag bakade kalljästa baguetter i helgen och det var ju hur smidigt som helst :love: Nu skulle jag vilja baka kalljästa...
Svar
13
· Visningar
2 768
Senast: Olina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp