Bukefalos 28 år!

bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

cceeli

Trådstartare
Jag hjälper till med en fjordingvalack som jag kör lite ledarskapsövningar med ibland när jag är ute och går med honom. Han har inte blivit riden mycket nu under vintern när han egentligen skulle sättas igång pga. att det har varit så mörkt när jag kommit ut till stallet efter skolan. Nu på senaste har jag sett till att i alla fall komma ut och gå med honom till fots varje gång jag är där.

Han kan stanna, backa och så funkar det helt okej med framdelsvändning också. Bakdelsvändning går dock mycket sämre, jag vet liksom inte riktigt hur jag ska få honom att förstå. Så om ni har några tips på det så är jag tacksam!
Framdelsvändningen går till så att jag viftar lite med grimskaftsänden alternativt snurrar med den (i luften) och visat med kroppsspråket liksom, han förstår det jättebra (stressar på lite bara).

Vill gärna ha tips på andra övningar som kan utföras från marken och gärna andra tips på hur jag kan få honom att gå fram när jag sitter i sadeln. Sist jag red honom så gick han bara fram om mamma gick före och var jättevinglig. Hästen är ren skogsmulle.

Tacksam för svar!
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Prata med ägaren i första hand tycker jag, så att du inte hittar på saker som denne skulle ogilla.

Sedan, om du nu vill lära dig att arbeta hästen från marken, i syfte att arbeta den fysiskt, så rekommenderar jag att du skaffar dig en tränare. Några tips härifrån kan bara bli fel om du kan så "lite" som det låter. Kallblod är nästan svårast att jobba från marken, de är känsliga och lättstötta, att han "stressar lite" låter som att du gör på fel sätt. Du behöver helt klart någon som kan coacha dig så att ni kommer framåt på rätt sätt.

Du säger ledarskapsövningar, vilket antyder att hästen är besvärlig och inte respekterar dig. Men det du nämner skulle jag inte kalla ledarskapsövningar, utan snarare ett sätt att gymnastisera hästen från marken.
Ledarskapsövningar i syfte att "uppfostra" hästen avråder jag ifrån, däremot finns det massor med roliga övningar man kan göra från marken, som kan stärka hästen både fysiskt och psykiskt.
Men du behöver en tränare.

Lycka till! :idea:
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Hästar behöver motion i första hand. Då ger sig det mesta.
Införskaffa en pannlampa o rid den.

Skritta på lång tygel o en liten drivning samt smack eller förstärkning av spöt bakom skänkeln gör att hästen går framåt-samt beröm. Var målmedveten. att den slingrar sig beror nog på att den känner din tveksamhet o vill hellre stanna hemma.

man ska inte dribbla så mkt med hästarna om man inte har så mkt kunskap.
Ta hjälp uppsuttet.
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Ägaren har koll och så så det är inga problem så. Det är hennes kompis som också har häst där som visat mig hur jag kan träna lite ledarskap och gymnastiserande så det är ingenting jag bara hittat på själv från ingenstans!

Det är en envis häst vi snackar om här och visst blir han vinglig och svår att få fram mycket för att han inte gärna går ut själv. Men det problemet uppstår som sagt bara när jag sitter på ryggen.

Det finns pannlampa och jag har ridit med det 2-3 gånger funkar okej men det blir lite svårt att ge sig ut i skogen när det är kolsvart ute eftersom att man inte ser något i alla fall. En till anledning till att jag valt att promenera med honom är just att han var dynamit för ett tag sen när jag skulle sätta igång honom igen. Dvs. Man kände hur han laddade för att sticka när som helst. Jag kände också att om jag får honom att känna att det är roligt att gå ut och gå så kommer det ge med sig resten sen också.

Sen är det ju det att han ignorerar om han inte har lust att lyssna, skänklar och spön rör han inte en min åt om han inte är på humör. Så han är mycket speciell och det gäller ju att få honom att vilja gå ut, det har gått ganska bra på senaste. Det är ju bara det också, man måste visa vem som bestämmer och berömma honom när han gör rätt.

Så motion får han ju när jag promenerar honom från marken också! och bakdelsvändningen ville jag bara se om det fanns några användbara svar på hur man kunde få honom att förstå typ. Båda fjordingarna i stallet har varit på en kurs i ledarskap osv där dom övade sånthär så det är ingenting nytt! och han tycker att det är kul att få tänka lite. :)

Hoppas att jag gett lite mer klarhet i hur situationen är! :) Målet är ju såklart att komma ut och rida mer så att han kommer igång ordentligt. Måste tillägga att det är hästar som står ute mestadelen av tiden! Sover endast inne och är inne när någon är där och pysslar.
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Motion genom promenad går inte att jämföra med en häst som rids och tränas. Promenaden ger honom inget energiutlopp, kanske möjligheten att se sig omkring lite, men inget annat. Jag har inget emot att man går ut och promenixar med sin häst rent socialt, men det är vandrande stäppdjur vi talar om, de kräver ordentlig träning - om den inte är smällfet och/eller helt ur form.

Klart går han snällt om du går bredvid, då är det du som blir uppäten först om ni blir attackerade. ;) Men vill du träna inför att faktiskt kunna rida, så tömkör - då får han gå före, men har fortfarande stöd på marken. Vill du göra bakdelsvändning så går det med töm.

Folk åker på så mycket kurser... jag ger inte många kronor för det mesta av vad som lärs ut i ledarskapssvängen. Det finns kunniga personer inom de flesta områden, men också en väldig massa rena dumheter. Vill du träna just bakdelsvändning med helt lös häst av någon orsak så kolla upp trickträning.

Envis... Gamling här hemma kunde ta 40 minuter på sig att bara lämna stallplanen när han var som värst. Det är bara att vara ännu envisare.
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

jo visst, men att rida honom samma sträcka i skritt fram och tillbaka är nog inte sådär superstor skillnad, eller jo det är klart. Sitter jag på kämpar han ju emot vilket för att det blir 100 gånger jobbigare för båda parter. Men självklart vet jag att det är så.

Jo precis. Så äre ju. Men bara att få honom att gå ut med mig först har varit problem tidigare. Så envis är han. Följer kompisen i stallet med är det aldrig problem såklart.

Jag hade ju också önskat lite bättre ridvägar. Men men. Hästen är som han är. Envis som bara den och får han för sig att han vill hem så får man hålla i honom ordentligt. Man får vara hundra gånger envisare och veta vad man vill. så är det väl med det.
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

jag har också en envis fjordhäst så jag förstår ditt problem. jag tycker det inte alls är slöseri att gå promenader, det är ett utmärkt sätt att lära känna sin häst ordentligt och det i sig är bra en bra ledarskapsövning eftersom hästen lär sig att följa. när den följer dig vart du än går kommer den också acceptera att lämna stallet med dig på ryggen.

en rolig grej man kan göra om man inte kan så många bra övningar från marken men vill träna från marken ändå och få bättre kommunikation är att du bygger en bana av allt möjligt du kan hitta. jag brukar använda presseningar, lastpallar, fladdrande plastpåsar m.m som hästen kan tänkas tycka vara läskigt. när hästen klarar banan bra och verkligen följer ledaren kan man testa att ha hästen lös och göra samma sak. men det förutsätter att man har ett lämpligt inhängnat område.
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Om han är flockbunden och vill tillbaka till kompisarna kan du nyttja det till din fördel för att göra ridningen och bjuda fram roligare. Då går helt enkelt på väg bort och rider på hemvägen.
Då vill han hem och kampen borde bli mindre. Är han sån som sticker så lär du först in one rein stop på volten, stallplanen eller likn. Fjordar brukar ju just kunna stänga av och älga på. Då får man böja dem och stanna dem så. Man har inte en chans annars på många av dem.
Ta nytta av kuperad terräng med. Oftast sticker de inte om man rider offroad och snirklar mellan träd, över stockar etc.
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Det är nog en bra idé! För flockbunden är han och vill helst inte lämna sin kompis.
Däremot är han ju sån att han är väldigt ivrig att komma hem på hemvägen och jag vet inte hur det är med att sticka i kuperad terräng men han har stuckit med mig över diken osv en gång. Annars har han faktiskt inte stuckit så mycket men han är ju väldigt kvick när han vill.

Vad är one rein stop? Hur lär man ut, hur gör man osv. :)
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

One rain stop är det som cowboys använder sig av för att dra omkull hästarna i filmer.:crazy:

Om hästen har stuckit EN gång finns det ingen anledning till att lära den det.

dessutom går det inte när den väl fått upp farten- livsfarligt.:mad:

Är man på öppen plats kan man leda in den på en mindre o mindre volt.

Det allra bästa är att träna gas o broms även ute- övergångar.

Om man motionerar o tränar lydnad med sin häst behöver man inte träna på att klara av skräckscenarier. man blir ett team.
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

INTE one-rain-stop:crazy:



medans detta är just en one-rain-stop:D
Alla vet vad som händer om man bara drar i innertygeln. hästen böjer bara halsen, skjuter ut bogen o galopperar rakt fram o kan gå omkull i värsta fall.

Man använder ledande tygeltag o ytterhjälper för att vända eller Ptrooo!
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Tillägg:

En one-rain-stop, är precis vad det låter, stop med en tygel, alltså inte dra i båda tyglarna samtidigt. One-rain-stop är alltså INTE en nödbroms utan en teknik att stanna hästen med en tygel i taget via böjning in på en volt. Dvs istället för att hindra hästen genom att BROMSA, så omdirigerar man den in på en volt och låter den få "springa" där så länge den vill....:D
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Alla vet vad som händer om man bara drar i innertygeln. hästen böjer bara halsen, skjuter ut bogen o galopperar rakt fram o kan gå omkull i värsta fall.

Man använder ledande tygeltag o ytterhjälper för att vända eller Ptrooo!

INTE om man anammar "one-rain-stop" tekniken, då lär man hästen, i början från skritt, att stanna på sätet, genom att böja in den på en volt tills den stannar...har hästen börjat sticka...då är det redan försent...:)
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Alla vet vad som händer om man bara drar i innertygeln. hästen böjer bara halsen, skjuter ut bogen o galopperar rakt fram o kan gå omkull i värsta fall.

QUOTE]

Sen om hästen inte vill sambarbeta, skjuter ut bogen och försöker sticka ändå, ja då har man allvarliga grundläggande problem som man behöver jobba med, helst på inhängnat område. Då funkar inte din teknik heller, för man vinner ingenting på att försöka tvinga en häst till samarbete

Annars, om hästen skjuter ut bogen, så kan man aktivera innertygeln (indirekta tygeltaget) och hästen flyttar ut rumpan och rättar upp sig av sig själv....men det förutsätter att grunden finns där, via böjning och flexibiltet i nacken.....
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Fast den svenska urgamla metoden fungerar även då iom att man vet bättre hur man rider säkert- för hästen bästa oxå.

One rein är en gammal metod där det får bära eller brista o används av ryttare som blir rädda bara hästen hettar till lite- noll humor som man bör ha om man ska syssla med hästar o i synnerhet unghästar.

glada busiga hästar är inte önskvärt.
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Fast den svenska urgamla metoden fungerar även då iom att man vet bättre hur man rider säkert- för hästen bästa oxå.

One rein är en gammal metod där det får bära eller brista o används av ryttare som blir rädda bara hästen hettar till lite- noll humor som man bör ha om man ska syssla med hästar o i synnerhet unghästar.

glada busiga hästar är inte önskvärt.

Får man fråga var du hämtar din kunskap ifrån, källa??

Här är en länk till en film och text som jag tycker beskriver one-rein-stop på ett bra och enkelt sätt. Det är alltså inte i första hand en teknik, utan även en mental förberedelse för hästen att fokusera på ryttaren, få/utveckla en flexibel och lösgjord nacke, samtidigt som den "rent tekniskt", i denna position, inte kan "skjuta på" med bakbenen och springa ifrån dig...

http://www.thinkinghorse.org/sample-exercises/the-one-rein-stop

Svenska urgamla metoder i all ära, men denna metod slår den svenska med hästlängder..
 
Senast ändrad:
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

svimmel svammel.
Ett one rain stop är definitivt inte lösgörande elelr något dressyrarbete överhuvudtaget.
Det är en nödbroms.
Man låser ena handen mot hästens hals och sedan drar du för kung och fosterland i den andra tygeln=STOPP

Har fått begagna mig av metoden ett par gånger.
Däremot behöver hästen inte alls gå omkull. Men tygeltaget är som sagt en nödbroms. Dvs används när valet är stopp eller hamna på motorvägen i rusningstrafik.
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

svimmel svammel.
Ett one rain stop är definitivt inte lösgörande elelr något dressyrarbete överhuvudtaget.
Det är en nödbroms.
Man låser ena handen mot hästens hals och sedan drar du för kung och fosterland i den andra tygeln=STOPP

Har fått begagna mig av metoden ett par gånger.
Däremot behöver hästen inte alls gå omkull. Men tygeltaget är som sagt en nödbroms. Dvs används när valet är stopp eller hamna på motorvägen i rusningstrafik.

Men allvarligt, var har du fått den infon från? Att du ens anammar det, låter fullständigt absurt att förnuftiga kunniga ryttare skulle gå på en sån nit...:confused:

Själv har jag aldrig hört talas om att det ska användas så och då har jag info från en säker källa, dvs någon som har anammat detta sen barnsben på "riktigt", alltså inte någon newbie som har sett en cowboyfilm och tror sig ha förstått och sedan går ut och provar...

...nej nu får ni ge er, försök istället sätta er in i metoden, gå in på länken jag lade in, så kommer ni förstå hur vansinnigt grundlurade ni har blivit...
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Det är väl en ofantlig skillnad när häste står stilla!

Om man vet ngt om hästar såvet man att halsen används för balansen under rörelse. allt handlar ju om det- att få hästen att stanna för att den inte ska trilla. Då måste den ha lite självbevarelsedrift.

Älgen. Jo men att bara dra utan att veta vad man gör kan gå illa.

som jag ser det så är det hela tiden om att inte acceptera hästen som det flyktdjur den är, men även att den aldrig någonsin får dra på lite- för att... man är livrädd för att inte få stopp på den eller gud bevars ramla av.

Kontrollbehovet styr.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
875
Senast: Rosett
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
885
Senast: Trassel12
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 030
Senast: Roheryn
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 721
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Oseriös avel 2023
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp