Bakom lodplanet?

G

glittertuss

Det är ju ständigt diskussioner om att den & den hästen är bakom lod.

NÄR är hästen bakom lodplanet? Vart går liksom gränsen?
 
Det säger väl sig själv? :confused: :smirk:

Lodplanet är vinkelrätt mot marken.
Hästhuvudets "vinkel" eller placering mot lodplanet
mäts mot nosryggen.
Nosryggen framför eller bakom lodplanet.
 
För mig "säger det sig inte själv". Då skulle jag inte frågat! Eller hur?

Har sett många hästar som tävlar elitdressyr som enligt mig gått bakom lod. Men jag blir fundersam, vart går gränsen?

Dessutom förstod jag inte din beskrivning. Du kanske kan illustrera med ngr bilder. Eller någon annan som kan förklara?
 
Häst som går bakom lod:
falster.jpg
 
Okej, tack! :)

Huvudet ska alltså vara vinkelrätt ner mot marken och inte invinklat som på bilden?
 
Sedan kan man ju krångla till det och berätta att det inte alltid är så enkelt ;)

Alla hästar ser inte likadana ut i nacken/ganaschen, och "lodplanet" behöver inte vara korrekt bara för att det ser ut så. Titta istället på nacken och området bakom ganaschen. Det skall inte se ihoptryckt och ansträngt ut där. Huvudet skall "vila" avslappnad på nackbasen (eftersom det balanserar upp sig själv och inte hålls upp/dras in av en ivrig ryttares hand...). Detta kan vara svårt att se om man inte vet hur skelettet ser ut (och rätt svårt då med ibland).
På den första hästen ser du att det är alldeles tjorvigt bakom ganaschen, och det ser inte avspänt ut alls. På den andra bilden är det bättre, men jag tycker nog att hästen är lite för spänd här med om vi skall vara petiga.
Man kan även titta på hur den ser ut i munnen. En häst som spänner käken kan omöjligt vara lösgjord i nacken. Och det är ju det allting handlar om. Lodplanet är ju en modell för att se om hästen är lösgjord.

Mvh/Marie
 
Okej, tack för din förklaring! :)

Det är inte alltid så lätt det här och absolut inte en "självklarhet" som jag fick som svar i det första inlägget! :smirk: Jag har läst mig till att om hästen har för trångt mellan atlaskotan och käkbenet trycks spottkörteln ut och kan bli klämd då hästen ska ge efter i nacken och detta ger också upphov till en felaktig form. Am i right?! :confused:
 
Lodplanet mäts faktiskt inte på nosryggen utan genom ögat och ngt mera :confused: Dvs nosen ska vara STRAX framför om hästen går med huvudet i lodplanet. Och, hästen behöver inte går direkt "fel" bakom lod (även om målet är nosen strax framför) bara den inte går BAKOM HAND. Med bakom hand menas en häst som inte söker ett mjuk stöd på bettet, dvs hästen kan gå bakom hand med huvudet i alla lägen ;) Erkänn krångligt? Men som cowgirl sa, man ska se till hur hästen ser ut i helhet om det är bra eller inte.
 
Lodplanet mäts faktiskt inte på nosryggen utan genom ögat och ngt mera

Jag har lärt mig att lodlinjen ska gå genom ögat och mungipan. Fast det ser man inte ofta. :angel:

mvh Jessica
 
Ganska konstigt att många strävar efter att rida sin häst exakt vid lodplanet el bakom, jag jobbade på en ridskola förut och där spännde de in alla hästar bakom lodplanet innan de var uppvärmda :confused: :devil: :mad: :devil: gaah....
 
Fråga inte mig vad det är för hästar, detta är bara några bilder som jag hittade på internet för att visa vad bakom lod och i lod på ett ungefär ser ut. :)
 
Det är vad jag också fått lära mig. Genom ögat och mungipan.
 
:) Tack! Bättre ju fler som förklarar. Blir mycket tydligare så! Om man tittar på den första hästen så ser den ju definitivt ut att gå bakom lod iom att om man drar en rak linjen från ögat går den ju snarare öga-näsvinge istället för öga-mungipa! :crazy:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Något håller på att hända inom dressyrsporten. Det går inte längre att hävda engångsföreteelser eller ögonblicksbilder, nu är hästarnas...
Svar
0
· Visningar
101
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Studier har visat att de senaste 30–40 åren har det blivit allt vanligare att hästar går med nosen strax bakom lodplanet, i stället för...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: Gunnar
·
Dressyr En till sån här tråd😅. Men om vi utgår från att vara i lod är nosrygg i 90 grader, vad är då 10% bakom lod? Läste nämligen i denna...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
9 811
Senast: Amanda_F
·
Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
1 528

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Det här med klädsel
  • Tapetsera på vävd tapet
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp