Bukefalos 28 år!

T

trav

har en tvååring som är bakskygg. Någon som har tipps om hur jag kan göra. Går att ha vagn på honom men han hoppar som en känguru om jag gör annat än skrittar honom. Börjar jag att mana honom för att trava så är det träningspasset förstört. Snälla hjälp!!!!!!!!! vad göra. Vill inte ge upp han travar som en gud och snabbt går det. ( i hagen)
 
är du säker på att han är bakskygg just!? kan det inte vara så att han bara är lat? Han protesterar o visar att han verkligen inte vill... men det kan ju också vara så att det gör ont.. svårt att säga utan att se hästen.. men det var bara lite förslag... :)
 
Hej
Har en äldre häst som ej tål havre. Han blir just bakskygg av havren.
 
Hej!

Antar att trots att det är en tvååring så är den nyligen inkörd, jag uppfattar det så i alla fall. Frågan är som sagt om hästen verkligen är bakskygg eller bara som unghästar (och otränade 2 åringar i synnerhet) i största allmänhet, lat och ovillig. En bakskygg häst är enligt min erfarenhet väldigt knipig om rumpan, den skjuter rygg, kniper och är allmänt stressad, eventuellt så stressslår den också. En lat häst kan sura och försöka slå emot när det man kräver något av den. Vore det min häst skulle jag oavsett anledning till idéerna skaffa ett sällskap om möjligt. Hittar man inget hästsällskap så duger en människa på cykel ganska bra som sporre. Är hästen verkligen bakrädd så skulle jag också prova döva den, kanske med både tussar och huva tills den är mer tillkörd. Men framförallt sällskap så hästen lär sig bli framåtgående.
 
Det var en bra artikel om inkörning i tidningen Travhäst som kom i brevlådan förra veckan.
Den tycker jag att du ska få tag på och läsa.
Sen kan du läsa andra böcker med ämnet inkörning och hästhantering -för det tror jag att du kan behöva.
Om du sedan förhåller dig till det du lärt dig och börjar om med din häst så kommer du förhoppningsvis att lyckas bättre. Ni har då tillsammans upparbetet ett förtroende som är viktigt inför framtiden.
;)
 
Jag har kört in flera hästar( med bra resultat) men lämnade denna gång bort honom (proffstränare) för jag inte ansåg att jag hade tid. O se så det blev. Skulle ha gjort det själv för då hade det säkert blivit bra.
 
Ja, jag skulle då inte lämna in nån till inkörning i dom trakter där jag bor, för jag har sett när flera av "proffsarna" kör in hästar. *suck*

Det är inget hinder att börja om på ny kula även fast hästen är inkörd. Det är ett bra sätt att tillsammans bli trygga på varje moment. Jag gör det med mina "nya" hästar, även om dom är inkörda när dom kommer.
Det skapar ett starkt förtroende, som är viktigt senare.

Jag vill vara säker på att hästen litar på mig och förstår stanna, backa, svänga, öka och sakta av.
Det ger mig en stor fördel att göra detta utförligt från början, eftersom jag lätt kan avgöra om hästen har ont eller nåt annat typ. snedhelter och diverse krämpor.
Avvikelsena blir så tydliga om man känner hästen och dess rörelser. Löslongering och tömkörning är åtrkommande moment hos oss, även för dom som är "vuxna".

Det är synd att inte fler tänker i dessa banor, för att tror bestämt att det gagnar hästens hälsa på sikt.
 
Om du visste hur dåligt jag mådde över att behöva pga tidsbrist lämna bort honom för inkörning. O se så det blev. Han va tillomed klar att sätta vagn på när jag lämnade bort honom. Han hade bara att spänna för.
Jag har börjat om med longering tömkörning och utsätter honom (milj tränar honom) för allt möjligt.

Kan även ev. tro att han är lat. Tränaren nämnde någon gång att han va det. Men han är extremt rädd för ljud ( ta tex prasslet av ikeas blå säckar) samt när vattnet i duchen sprutar på väggen. Första gången när han hade kommit hem så kunde jag knappt gå bakom honom då det rasslade i gruset.
Har även dövat honom med huva och tussar men han reagerar på ljud ändå.
Men vi tränar vidare.
 
Hästar brukar inte vara lata om vi inte ger dom en livssituation där lathet är enda utvägen...alltså på grund av leda, foder, miljö, träning och dyl... ;)
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 826
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 990
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 507
Senast: Takire
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 652
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp