Bukefalos 28 år!

Bal, smoking/Jackett

Isituss

Trådstartare
Studentbalen börjar ju ändå närma sig (:angel:) så det är kanske dags att börja kika runt:D

För att förtydliga så är jag tjej, och det traditionella hade ju varit att fixa en balklänning, MEN jag är sugen på smoking/Jackett. Något liknande detta:
5828864_Dita_von_Teese_2.jpg


Min tanke är att antingen ha ett par killer stilett-heels, lite dramatisk sminkning (alltså inte panda då, men liksom åt det rockiga hållet) med en väldigt kvinnlig håruppsättning. Eller ett par Acne spin skor tillsammans med hög hatt som på bilden (då borde jag iofs kunna ha en låg uppsättning av håret om jag tar av hatten under kvällen) samt en sån käpp med kula om ni vet vad jag menar.

Så nr 1. Låter detta som en bra idé? Ni får gärna dra mer praktiska exempel också. Har bland annat fått höra att det kan bli sjukt varmt, onödiga pengar iom att jag inte kommer använda det igen (men det är ju egentligen samma sak med klänning) etc.

Nr 2. Hur får jag tag på en smoking/jacket som är skräddarsydd med bra passform som inte kostar en förmögenhet? Hyra/internet/köpa irl?

Nr. 3. Vitt eller svart?

Och om du, Tornblomma, skulle läsa detta så skulle jag bli överlycklig över ett svar från dig. Du är lite utav min modeguru till mig:o (Ursäkta stalkervarningen:D)
 
Sv: Bal, smoking/Jackett

1. Det låter som en fantastisk idé! Tycker det är så roligt när man kliver ut ur ramarna! Jag ville ha en vit cylinderhatt med svart brätte, alltså studentmössestuk, i stället för studentmössa. Tyvärr lade jag inte ned tillräckligt med tid för att få till det så det blev inte av :( - Balklänning är också sjukt varmt, så tror inte att den biten är så stor skillnad faktiskt.
 
Sv: Bal, smoking/Jackett

Kör på säger jag, ursnyggt ju!
Var man kan hitta det vet jag dock inte.
 
Sv: Bal, smoking/Jackett

Jo men jag känner lite samma sak, balklänning blir ju också jättevarmt. och ju mer jag tänker på det desto fler tillfällen kommer jag på då en smoking kan vara användbar, så den kan man ju "återanvända". Det är ju faktiskt svårare med en balklänning.

KL
Att båda ni tycker att det låter snyggt känns himla bra! För att förtydliga vad jag inte skrev i mitt första inlägg så vill jag ha en androgyn klädsel med en kvinnlig styling. Det ska ju inte se ut som att jag crossdressar, eller som att jag har en vanlig kontorsoutfit för kvinnor heller för den delen. Men sen vill jag ju att sminkning och stylingen i övrigt ska vara kvinnlig. Eller mer sexig faktiskt. Typ.:p

Fick förresten höra av en bekant som jobbat i butik att det finns smoking för kvinnor. Tyvärr visste hon inte var man kan få tag i det längre, någon som kan upplysa mig?

Angående min 3dje fråga så tror jag att jag kommer satsa på svart med krage osv i glansigt material (siden?), precis som bilden.
 
Sv: Bal, smoking/Jackett

Superkul att du vågar bryta mot ramarna som de flesta känner att de måste passa in i! Om du får tag i en välsittande smoking lär det bli assnyggt och till skillnad från alla hundratals balprinsessor kommer du att sticka ut och dra blickarna till dig på riktigt ;) Jag skulle dock skippa hatten och käppen, tror att det kommer se utklätt ut istället för uppklätt och det vill du ju inte. Fört inspiration googla t ex tilda Swinton eller noomi rapace + suit. Om du inte får tag i en kvinnosmoking tror jag att en välsittande svart kostym med fluga är ett bra alternativ.

Dock kan en balklänning komma till användning senare i livet, t ex om du pluggar vidare i städer som Uppsala eller Lund och gillar att gå på bal, bara så att ingen läser här och avfärdar balklänning pga användbarhetsargumentet...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp