Bukefalos 28 år!

Balanssvårigheter efter epilepsianfall?

Philosophia

Trådstartare
Min hund hade nyss vad jag tror var ett epilepsianfall. Hon har sammanlagt haft fyra till fem anfall under en sexårsperiod.

Idag såg jag inte något anfall utan hörde bara hur hon rasade ur fåtöljen. Hon var då stel, väldigt vinglig och lite desorienterad. Desorienteringen släppte ganska snart men hon var fortfarande väldigt vinglig och stod på näsan när hon skulle skaka på sig. Jag ringde veterinär eftersom jag var orolig att det kunde vara en stroke, men tydligen var det ovanligt. Jag blev rådd att avvakta.

Nu har det gått 2,5 h sedan anfallet och hon är pigg och lugn, men balansen är inget vidare. Hon vinglar till ibland och trillar omkull när hon skakar på sig.

Någon som har erfarenheter av balansproblem efter epilepsianfall eller har andra tankar om det som jag har beskrivit?

Hunden är 14 år, kan tilläggas.
 
Sv: Balanssvårigheter efter epilepsianfall?

Det var det jag var orolig för först, men på djursjukhuset så menade de att det var väldigt ovanligt (jag har dock aldrig riktigt förstått ett sådant argument, dvs. att man direkt utesluter något för att det är ovanligt). Jag har i varje fall läst lite om stroke nu och typiska tecken tycks vara att de är sneda på något sätt, t.ex. håller huvudet på sned eller går runt i cirklar.

Jag tycker dock att hon blir mer stabil ju längre tiden går. Vi var ute nyss så hon fick rasta sig och då travade hon på fint rakt fram - kanske något mer bredbent än vanligt. Dock skulle hon givetvis till och skaka på sig och då for hon i backen stackarn.

Just nu försöker jag hindra henne från att ta sig upp i möblerna.
 
Sv: Balanssvårigheter efter epilepsianfall?

Min hund var alltid mycket vinglig efter sina anfall. Hon fick lov att ligga ned och sova för att återhämta sig. Visst kan hundar få stroke fast det är ovanlig. Min systers hund fick det. Det var en belgare och det var tydligen inte helt ovanligt att de drabbades av det...
 
Sv: Balanssvårigheter efter epilepsianfall?

Med tanke på åldern känns det som om du bör få kollat hunden hos veterinären, om inte förr så på måndag. Om hon blir sämre så åk in akut om du kan. De kan bli lite vingliga och trötta efter ett anfall. Det kan sitta i ett tag, men inte flera timmar.

Det finns både stora och små anfall. Stora anfall märks, då ramlar de omkull. Men ett litet anfall kan det mycket väl tänkas att du inte märker. Om du tittar på hunden just när den får ett litet anfall så märker du kanske att den inte är kontaktbar under några sekunder. Om den har hoppat upp och står t ex i soffan så kan den ramla ner och eventuellt slå sig / sträcka sig. Det kan tänkas att det är det som har med vingligheten att göra. 14 år är en hög ålder och musklerna är inte lika "stadiga" som på en yngre hund.
 
Sv: Balanssvårigheter efter epilepsianfall?

Även vår hund fick stroke. Hon var då tolv år.
 
Sv: Balanssvårigheter efter epilepsianfall?

Med tanke på åldern känns det som om du bör få kollat hunden hos veterinären, om inte förr så på måndag. Om hon blir sämre så åk in akut om du kan. De kan bli lite vingliga och trötta efter ett anfall. Det kan sitta i ett tag, men inte flera timmar.

Det finns både stora och små anfall. Stora anfall märks, då ramlar de omkull. Men ett litet anfall kan det mycket väl tänkas att du inte märker. Om du tittar på hunden just när den får ett litet anfall så märker du kanske att den inte är kontaktbar under några sekunder. Om den har hoppat upp och står t ex i soffan så kan den ramla ner och eventuellt slå sig / sträcka sig. Det kan tänkas att det är det som har med vingligheten att göra. 14 år är en hög ålder och musklerna är inte lika "stadiga" som på en yngre hund.

Hon har ju haft några anfall tidigare under sex års tid och hennes beteende var precis som dessa anfall, med undantaget av vingligheten efteråt.

Balansen är fortfarande inte riktigt som den ska, men veterinärerna säger att vi ska avvakta. Vi har sedan tidigare en tid på måndag för blodprov (levervärden pga Rimadyl), så jag ska ringa och utöka den tiden. Men jag åker ju givetvis in tidigare om det inte visas några förbättringar efter natten.

Kruxet just nu är att ta sig igenom natten. Hon är precis som vanligt mentalt (dvs väldigt pigg och utan självbevarelsedrift) och kopplar inte riktigt att kroppen inte hänger med i hastiga rörelser. Tyvärr har vi inga kompostgaller så vi kan avskärma hennes bädd, utan jag och hunden sover på soffan i natt. Benen är avmonterade så att fallhöjden inte blir särskilt stor.

Hon rör sig raskt och rakt när vi är ute, men kommer det en ojämnhet som hon inte har räknat med så tappar hon balansen. För att inte tala om när hon ruskar på sig.

Nä, usch, jag är verkligen orolig för att det var en stroke, eller att hon har fått någon skada på hjärnan av anfallet :cry:.

Jag vet att hon inte är en ungdom, men hon är ju så pigg och glad så det vore förfärligt om det inte blev bra igen. Men visst är det precis så som du beskriver det. Det senaste året så har vi märkt att koordinationen har blivit sämre med fler vurpor som resultat.
 
Sv: Balanssvårigheter efter epilepsianfall?

Min hund var alltid mycket vinglig efter sina anfall. Hon fick lov att ligga ned och sova för att återhämta sig. Visst kan hundar få stroke fast det är ovanlig. Min systers hund fick det. Det var en belgare och det var tydligen inte helt ovanligt att de drabbades av det...

Även vår hund fick stroke. Hon var då tolv år.

Hur länge satt vingligheten i på din hund, Brandgul?

Och hundarna med stroke, hur gick det för dem?

Tack så jättemycket för svaren i tråden förresten! :bow:
 
Sv: Balanssvårigheter efter epilepsianfall?

Även jag har haft en hund med stroke. Han var 15½ år när det hände, och det var i mitten av sjuttiotalet. Samma ras som på avataren. Han blev sned i nacken och huvudet, och så blev han stel och kunde inte röra huvud. Han kunde varken äta eller dricka själv, vi fick hjälpa honom med det. Veterinären sa att det inte var stroke, han visste inte vad det var sa han. Nästa vette vi kom till sa att det var propp eller hjärnblödning som man kallade det för då. Eftersom han inte blivit bättre på de nästan 2 veckor som gått så fick han somna in. Det fanns tyvärr inget annat alternativ då. Nu 30 år senare finns kanske andra möjligheter.

Vi håller tummarna hårt för att din familjemedlem ska bli bra igen.
 
Sv: Balanssvårigheter efter epilepsianfall?

Nu har vi varit hos veterinären. Nu, nästan exakt ett dygn efter "anfallet" så är hon fortfarande obalanserad, men står i varje fall inte på näsan varje gång hon ruskar på sig.

Öronen är kollade. En pytteliten blödning i hörselgången, men ingen inflammation. Blodproven kollade, inga tecken på toxiner, dock något höga levervärden. Vi är inte så himla mycket klokare. Veterinären menade att balansproblemen kan bero på många olika saker. Allt från små ständigt pågående epileptiska anfall till någon nybildning i hjärnan.

Det hon informerade om var att det finns en sjukdom som kallas för geriatriskt vestibularissyndrom som orsakar balansrubbningar. Det kan klinga av utav sig själv efter några dagar. Vi fick med oss ett recept hem på en medicin mot yrsel och illamående som hon ska få i några dagar och så ska vi utvärdera under veckan.

Så det är bara att vänta och se med andra ord. Jag har hittat en artikel om geriatriskt vestibularissyndrom som jag ska ögna igenom nu.
 
Sv: Balanssvårigheter efter epilepsianfall?

Vi håller tummarna hårt för att din familjemedlem ska bli bra igen.

Tack! :)

Jag hoppas in i det längsta att hon repar sig eftersom hon är så pigg i övrigt, men jag är ju medveten om att det kanske inte blir så.
 
Sv: Balanssvårigheter efter epilepsianfall?

Det känns alltid bra att ha kollat om det är något man kan göra för sin bästa vän.

Du fick medicin mot yrsel och illamående. Men om veterinären misstänkte att det är små anfall hon får ofta, fick du ingen epilepsimedicin till henne?

En annan av mina tidigare hundar fick epilepsi vid 14 års ålder. Varför visste man inte. Visserligen fick han stora anfall ganska ofta redan från början, men han fick Fenemal för att undvika så många anfall som möjligt.

Håller tummarna för att det är det veterinären tror och att det går över om några dagar.
 
Sv: Balanssvårigheter efter epilepsianfall?

För min hund blev det som veterinären sa: Vi har kommit till vägs ände! Alltså fick vi ta bort henne vilket skedde cirka en timme efter stroken. Men så var hon ju lite till åren kommen. Tolv år är inte så lite för en större hund som för en mindre.
 
Sv: Balanssvårigheter efter epilepsianfall?

Du fick medicin mot yrsel och illamående. Men om veterinären misstänkte att det är små anfall hon får ofta, fick du ingen epilepsimedicin till henne?

Jag tror att veterinären vill ta en sak i taget. Sedan äter hon (hunden alltså) Rimadyl för en karpalledsartros och hade något höga levervärden så veterinären ville inte ge henne Fenemal i detta läge. Däremot skulle jag pröva att sätta ut Rimadylen utifall att man skulle behöva pröva Fenemal.

Men klarar hon sig inte utan Rimadyl, men ändå skulle behöva Fenemal så får man ju börja fundera på hur livskvaliteten blir. Hur gärna jag vill att hunden ska bli frisk så vill jag samtidigt att hon ska ha en god livskvalitet och inte belasta hennes kropp allt för mycket med tunga mediciner.
 
Sv: Balanssvårigheter efter epilepsianfall?

Rimadyl åt min också när hon fick sin stroke. Funderade en del på om det var därför hon fick den. Veterinären sa sig i alla fall inte tro det. Men förmodligen funkar det väl som NSAID på människor att man blir mer lättblödande. Tror jag i alla fall.
 
Sv: Balanssvårigheter efter epilepsianfall?

Men lilla hjärtevovven då.. Hoppas verkligen hon blir bra snart..
 
Sv: Balanssvårigheter efter epilepsianfall?

Tack! Till min stora glädje så tycks åksjuketabletterna göra susen mot vingligheten *peppar, peppar...*. Hon är inte alls lika vinglig längre, utan nästan som vanligt. Jag hoppas innerligt att det håller i sig.

Jag såg förresten födelsedagsgratulationerna från dig och vovven. Tack! :)
 
Sv: Balanssvårigheter efter epilepsianfall?

Rimadyl åt min också när hon fick sin stroke. Funderade en del på om det var därför hon fick den. Veterinären sa sig i alla fall inte tro det. Men förmodligen funkar det väl som NSAID på människor att man blir mer lättblödande. Tror jag i alla fall.

Visst är det så att NSAID kan öka risken för hjärnblödning, det har man ju sett med det och liknande läkemedel som Waran hos människor. Däremot är det kanske inte alls säkert att NSAID ensamt kan leda till hjärnblödning, utan att det måste till ytterligare faktorer.

Nu vet jag ju inte ens om det var en hjärnblödning eller en propp. Veterinären verkade inte anta det som förstahandsalternativ eftersom hon var så pass liksidigt obalanserad. Nu verkar hon ju dessutom svara på åksjuketabletterna, vilket talar för något tjall på balansnerven. :)
 
Sv: Balanssvårigheter efter epilepsianfall?

Förmodligen, och förhoppningsvis, balansnerven. På min syntes det tydligen väldigt väl att det var en stroke. Hon hade nystalgmus, sa vet och det var typiskt. Håller tummen för er!
 
Sv: Balanssvårigheter efter epilepsianfall?

Skönt att höra att det är bättre. Vi håller tummar och klor :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en Italiensk vinthundstik på 11 år. Igår kväll när vi satt på tåget så fick hon ett konstigt anfall. Det började med att hon...
Svar
6
· Visningar
1 331
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp