Bukefalos 28 år!

Balkong och katt..

Sv: Balkong och katt..

nej, inte dte minsta nu längre. i början när e var där ute var jag rädd för det, men med tanke på vilka akrobatiska övningar (tom slagsmål) de har utfört på räcket som är ca 2 cm brett så är jag inte rädd längre.

När vi åkte på semester en vecka i somras var de öppet dit ut dygnet runt.

de har ett sjukt balanssinne :D

Precis det har inte hänt - än. Som någon jämförde, jag har aldrig krockat, men jag skulle aldrig drömma om att åka utan säkerhetsbälte för det då chansen alltid finns.
 
Sv: Balkong och katt..

Svarar till alla:

Tack för all hjälp, jag förstår om mitt inlägg lät jättekorkat .. Men jag har aldrig haft katt innan och är egentligen hundmänniska.. Och man vet ju inte VAD dom här katterna kan ta sig till :rofl:;). Men ett nät ska det bli så hon också får vara med ute.

Jag ska bara komma på någon smart lösning med nät, det där med vikbara lät ju jättebra så kan man ta bort det om man vill.

Har börjat fundera lite nu hur jag ska sätta på stabilast sätt och så, sen får jag väl skrida till verket :)
Men vilket nät är bäst? Hönsnät?
Alltså, jag kommer aldrig att ha dörren öppen när jag inte är hemma så jag kommer ju alltid vara i närheten.
 
Sv: Balkong och katt..

De flesta brukar använda svetsnät. Det är stabilare än hönsnät, lättare att jobba med och enligt min åsikt betydligt snyggare. Vissa använder mjukt rådjursnät också, jag kommer nog att satsa på det eftersom det känns som om katterna skulle vara mindre benägna att försöka klättra i ett mjukt, "svajigt" nät. Nu har jag visserligen en balkong ovanför min så de kommer inte ut även om de klättrar, men det känns liksom bättre ändå om man är hönsmammig som jag. :D
 
Sv: Balkong och katt..

Till dig m fl:
tänk att jag visste att jag skulle bli påhoppad för detta, hur kan det komma sig på detta forumet?
:smirk:

Men hur kan då katter som bor i hur gå lösa ute? det KAN ju komma en bil och köra på dem, eller en räv och ta dem.

Allting KAN hända, men ska jag då tvinga mina katter att vara inomhus dygnet runt året om ? de KAN faktiskt tugga på en kabel inomhus.
 
Sv: Balkong och katt..

Varför utsätta dem för en risk som du så enkelt kan eliminera? Det går inte att skydda dem från allt, men att skydda dem från att falla från balkongen kan man enkelt göra. Det är obegripligt i mina ögon, att inte göra det man kan, liksom.
 
Sv: Balkong och katt..

Varför utsätta dem för en risk som du så enkelt kan eliminera? Det går inte att skydda dem från allt, men att skydda dem från att falla från balkongen kan man enkelt göra. Det är obegripligt i mina ögon, att inte göra det man kan, liksom.

Precis, att skylla ifrån sig som att det är andra på forumet det är fel på " för jag blir påhoppad". Suck ... håller med dig i det du säger.
 
Sv: Balkong och katt..

Usch det skulle jag aldrig våga. Inte med Sushi iaf han är helt galen. Vi ska näta in vår balkong senare i vår är det tänkt.
 
Sv: Balkong och katt..

Om man inte känner för att börja snickra ramar, kan man göra som jag tänkte göra en gång i tiden. Jag bodde på andra våningen och hade grannens balkong då rakt över mig. Inga hörnstolpar eller dyl fanns på denna balkong. Jag ville inte börja släpa hem virke och annat, så då fick jag se på Ikea dom sålde en järnstång som hette Vässarö. Den fungerar som om du tänker dig en duchdraperistång (klämma fast principen). Man klämmer fast den mellan golv och tak. Så här der den ut, Dålig bild.

blom30.gif


Alltså, man kan köpa dessa stänger, klämma fast dom mot balkongolvet och grannens balkong, och vipps har du hörnstolpar som inte rostar och man kan lätt ta bort dom. Det smarta är att det finns hål i stängerna där man kan hänga krukor...jag tänkte att jag skulle odla kattgräs i de nedersta krukorna.

Nätet hade jag tänkt sätta fast med vanligt buntband.
 
Sv: Balkong och katt..

Min sambo bodde tidigare i höghus på 5:e våningen och hans katter hoppade ut 3 gånger, de tyckte tydligen det var en bra idé eftersom de gjorde om det... :crazy: (De klarade sig dessutom helt skadefria tack och lov, skall tilläggas)

Nåväl, just nu bor vi en halvtrappa upp och vi har nätat in balkongen. Jag byggde själv ramar med hjälp av 45 mm virke och vinkeljärn som jag sedan häftade fast svetsgaller på och använde buntband för att fästa dem i varandra och i räcket. Nu har vi nästa balkongs bottenplatta som tak, men med den här modellen borde det inte vara svårt att bara fortsätta spänna svetsgallret eller hönsnät upp som tak.

Googla lite på innätning så hittar du nog flera tips och ideér! :idea:
 
Sv: Balkong och katt..

Jag har hittat en modell på internet som verkar funka för mig, har ju tyvärr inget att klämma fast i då jag bor högst upp. Så jag hoppas det fungerar bra ändå :) Men tack för era tips lite idéer kan jag använda :D
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 016
Senast: cirkus
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 856
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 627
Övr. Katt Jag funderar på att ta ut min 11 åriga katt i sele. Han är innekatt sedan hela hans liv förrutom tre sommar då jag bodde i stuga på...
Svar
14
· Visningar
1 370
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp