Bukefalos 28 år!

Balkong och katt..

_Sascha_

Trådstartare
Jag har blivit med katt, min svärmor kunde inte ha kvar henne hemma då katten gjorde henne jättedålig och hon kräktes varje dag och sånt av katten:(.
Självklart så hade jag lovat (innan jag skaffade min hund :p) att jag skulle ta henne om det någonsin blev problem, så nu sitter jag här med katt också :D.

Allt har fungerat bra men nu är ju våren och sommaren på väg och jag älskar att sitta på balkongen och eller bara ha balkongdörren öppen, men min pojkvän påstår att katten kommer slänga sig över räcket.
Men alltså.. vi bor på tredje våning och är katten verkligen så dum så hon slänger sig ut ifrån den höjden? Jag kan verkligen inte tänka mig det. Hon har varit ute där några gånger kort, men det enda hon gör är att kika ut genom gallret vi har på balkongen, så jag tänkte sätta för något mindre nät eller något bara så hon inte ramlar ner. Hunden älskar att ligga och kolla ut där så vill inte hänga för något skynke eller nåt som täcker.

Jag kan inte ha något högt nät runt hela balkongen för vi bor högst upp och då finns det ju inget "tak" eller vad man ska säga att stödja det i och det skulle bli ett jäkla projekt :p.

Men vad säger ni, tror ni verkligen att katten skulle slänga sig ut ifrån den här höjden (det är minst 10-15 meter ner)?
Några andra tips på vad jag kan göra vore också bra om ni tror att hon skulle hoppa..
Kom på också att hon borde väl ändå nöja sig med att sitta på bordet vi har där ute och titta på fåglar och allt vad hon nu vill se på.
 
Sv: Balkong och katt..

Jag tror att det är få katter som "slänger sig ut" från balkongen. Däremot är det mycket vanligt att de trillar ner. Det vore väl bra trist om hon föll 10-15 m?

Ni kan väl näta in balkongen? Varken dyrt eller särskilt svårt. Kan bli snyggt med lite klängväxter också. Det går även om det är toppbalkongen.
 
Sv: Balkong och katt..

Katten solar på balkongen.
Fågeln flyger förbi.
Katten hoppar av ren reflex efter fågeln...

Skulle aldrig våga ha katterna på en balkong utan nät eller sele.
 
Sv: Balkong och katt..

Okej, jo det är sant.. Klart jag inte vill att hon ska trilla ner.

Du får gärna beskriva hur jag ska göra för att näta in balkongen:) Men kan hon inte klättra över nätet då? Eller det är väl mindre risk kanske?
 
Sv: Balkong och katt..

Okej, jo det är sant.. Klart jag inte vill att hon ska trilla ner.

Du får gärna beskriva hur jag ska göra för att näta in balkongen:) Men kan hon inte klättra över nätet då? Eller det är väl mindre risk kanske?

Så du tror inte att katten är fläng nog att hoppa över, men att hon klättrar över?
 
Sv: Balkong och katt..

Inte vet väl jag heller.. Jag vet inte vad katter kan ta sig till ;).

Jag ber om ursäkt för min okunskap men jag har aldrig haft katt tidigare förutom att passa katterna på landet som springer ut och in som dom vill. Jag vill bara ha ett tips på hur jag ska göra så hela familjen kan njuta av balkongen..
 
Sv: Balkong och katt..

Jag bor på andra våningen och har nätat in balkongen. Ungefär hur syns här;

200710031068.jpg


Vi har inte gjort någon åverkan på väggar, tak eller golv utan ramen kilas dels fast genom att göra ramen exakt lika stor som själva balkongen och så har vi dragit fast den i balkongen med kattstrypare.

Den lilla hyllan ska bytas ut mot en bredare, Isola KAN vända på den men hon gör det inte utan hon bara står där och piper. :p
 
Sv: Balkong och katt..

Fast jag har ju glömt att säga att min balkong inte är inbyggd :( Så jag måste ju typ bygga en ställning eller nåt som är fyrkantig för att det ska gå, hade jag haft inbyggd hade det varit lite enklare..

Men vad fint du hade det och det säg väldigt enkelt ut att göra.. jag får helt enkelt klura ut något :p
 
Sv: Balkong och katt..

vi bor i en 2a på andra våningen och har två katter. Vi brukar ha balkongdörren öppen dygnet runt om dte är varmt. Katterna är där ute jämt jämt jämt. Ligger de inte på en stol hänger de över räcket och tittar på folk som går förbi nedanför.
så har det varit i två år och inte en gång har de hoppat ut.
 
Sv: Balkong och katt..

Min balkong är inte heller inbyggd, men det går att näta in ändå. Det behövs bara lite mer material. :p

Min balkong är rätt liten, så jag har tänkt göra fyra träramar med nät, och sedan fästa ihop dem två och två med gångjärn. Då blir det som två vikskärmar som man kan ställa upp på balkongen. De står stabilt, man kan fästa dem med buntband utan att göra åverkan på balkongen, och de är lätta att vika ihop och ta undan om det skulle behövas.

Skulle aldrig våga släppa ut mina katter på balkongen utan nät.
 
Sv: Balkong och katt..

Min katt hoppade utan problem ner från andra våningen, hon liksom "gled" ner längs väggen. Jag skulle aldrig våga släppa ut mina på en balkong på 3:de våning, jag vet flera vars katter hoopat/ramlat ner från fönster/balkonger. Det är väl bara att sätta fast pelare i hörnen på balkongen och fästa ett nät runt om, inga problem alls.
 
Sv: Balkong och katt..

Men är du inte rädd att de ska ramla?

nej, inte dte minsta nu längre. i början när e var där ute var jag rädd för det, men med tanke på vilka akrobatiska övningar (tom slagsmål) de har utfört på räcket som är ca 2 cm brett så är jag inte rädd längre.

När vi åkte på semester en vecka i somras var de öppet dit ut dygnet runt.

de har ett sjukt balanssinne :D
 
Sv: Balkong och katt..

Detta går att läsa på Agrias sida:

Veterinären varnar kattägare:

Ha inte fönstret öppet på sommaren

Katter som ramlat ut genom fönster eller från balkongen är vanliga så här års. Så vanliga att veterinärerna har givit dem en särskild benämning: ”Flygande katter” eller ”Cat Falling Disease” på engelska.

Förklaringen till att katterna trillar ner oftare under den varma årstiden förklaras ibland med att katter får panik i värmen och därför flyr ut – oavsett hur högt upp de befinner sig.

– Den teorin är knappast trolig. Snarare beror det på att fler fönster och dörrar är öppna och att katter är nyfikna djur, säger Lotta Möller, veterinär på Agria Djurförsäkring.

Att katter inte har nio liv blir tydligt i sådana här situationer. Ett fall är många gånger livshotande och det är viktigt att katten snabbt kommer till en veterinär.

– Förutom att katterna ofta får frakturer är det vanligt att urinblåsan spricker vid nedslaget. Käkfrakturer och sprickor i gomtaket är vanliga de också. Andra vanliga skador är punkterade lungor och diafragmabråck.

Trots det kan prognosen för katter med skador efter fall ändå vara god, men det beror på hur omfattande skadan är och på hur snabbt katten får vård.

– Allt fler kattägare – även de som har vanliga huskatter – kostar på sitt djur en veterinärvårdsförsäkring. Och med dagens avancerade veterinärvård kan djurägaren ofta ta hem sin katt efter vården på djursjukhuset.

Agria Djurförsäkring råder alla kattägare att sätta upp ett skyddande nät kring balkongen och att spärra fönstren med en hake så att inte katten kan öppna det och ta sig ut. Vill du ha fönstret vidöppet är myggnät att föredra.



Så med andra ord, bli inte för självsäker att din katt alltid klarar sig.
 
Sv: Balkong och katt..

Antingen näta in balkongen, eller också får ni lära katten att den inte får vara där.

Katter hoppar knappast från balkongen, men de kan ramla.
 
Sv: Balkong och katt..

nej, inte dte minsta nu längre. i början när e var där ute var jag rädd för det, men med tanke på vilka akrobatiska övningar (tom slagsmål) de har utfört på räcket som är ca 2 cm brett så är jag inte rädd längre.

När vi åkte på semester en vecka i somras var de öppet dit ut dygnet runt.

de har ett sjukt balanssinne :D

Slå upp ordet "olycka", läs och begrunda... :crazy:

I min bok är det obegripligt att man kan vara så oansvarig!
 
Sv: Balkong och katt..

Mao, det har inte hänt något - ÄN

De flesta har aldrig krockat - men nog ska de väl ha bältet på ändå!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Balkong och katt..

Klart du ska näta in men tror inte du behöver ha nät ända upp. En kompis till mig har satt upp nät en bit upp men inte ända upp till taket. Du får ju se till att kisse inte kan klättra och hoppa över dock. Inga stolar eller hyllor nära.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 017
Senast: cirkus
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 858
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 627
Övr. Katt Jag funderar på att ta ut min 11 åriga katt i sele. Han är innekatt sedan hela hans liv förrutom tre sommar då jag bodde i stuga på...
Svar
14
· Visningar
1 370
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp