Bukefalos 28 år!

Bara jag som har problem med att trampe ner?

L

Lantlolla

Jag har letat enhel del ocxh sökt men hittare inga bra trådar. Jag har sånt oerhört problem med att trampa ner i stigbyglarna. Är de bara jag som sitter mned detta problem ?
I skritten går de ju bra då man kan sitta o tänka på de, men i traven så flyger hälarna upp, och i galoppen går de väl sådär.
Några tips på hur man ska få dem nere :P , mina fötter "flaxar" endel när jag travar, är de för att jag inte trampar ner ordentligt ?
Hjäälp!!
 
Sv: Bara jag som har problem med att trampe ner?

En kompis på gymnasiet hade samma problem, men hon fick rådet att stretcha mot en vägg, dörrkarm etc. Hon hade för korta senor eller nåt liknande.
Nu vet inte jag om det kan vara så för dig, men det är ju alltid ett förslag :)
 
Senast ändrad:
Sv: Bara jag som har problem med att trampe ner?

Strecha benen och använd chaps/stövlar. Tänk på att hela tiden slappna av (det är ofta man glömmer benen):p
 
Sv: Bara jag som har problem med att trampe ner?

Håller med föregående, stretcha mot en vägg eller dörr:idea: Försök att vara avslappnad men samtidigt hålla ner hälarna, tok svårt men det går:crazy: jag börjar få till det men jag har dock alltid haft problem med mina hälsenor, inflammationer förjämmnan, men skam den som ger sig:) träna på. Lycka till:p
 
Sv: Bara jag som har problem med att trampe ner?

Ibland kan det vara lättare att tänka att tån ska peka uppåt.
 
Sv: Bara jag som har problem med att trampe ner?

det du gör är att dra upp knäna... möjligen för att du spänner dig eller för att du är ostreschad i framsida lår och ljumskarna....

mitt tips är att sitsträna i största allmänhet
rid utan stigbyglar, fast sitt som om du hade dom.... dvs: upp med tårna.

tips nr 2....
det är mkt lättar att hitta rätt positon i sadeln med ridstövlar.... alltså om du inte redan har det.... bli mindra flaxigt så
 
Sv: Bara jag som har problem med att trampe ner?

Du är inte ensam.
Detta är mitt största problem.
Jag försöker slappna av och jag försöker trampa ner.
Jag försöker att inte tänka på det alls.
Ändå blir det bara FEL - jag tappar, jag glider omkring
i stigbygeln tills jag nästan gråter.:cry:

På rakt spår har jag inga problem, men i t ex en galopp på volten misslyckas jag alltid. Tror dock att jag hittat svaret hos föregående Buke-vän. Måste stretcha lår och ljumskar bättre!
Och öva på sitsen i allmänhet.
 
Sv: Bara jag som har problem med att trampe ner?

Prova att vifta med tårna! Allvarligt! Om man kan vifta med tårna är foten avslappnad och då brukar i alla fall min häl sjunka ner av sig själv.
Så tänk på att vifta med tårna istället för att trycka ner hälen.

Men det tog mig nog 4 år att få foten att sitta som klistrad i stigbygeln, för en normalt funtad person kanske det går på några månader...
Tålamod alltså!
 
Sv: Bara jag som har problem med att trampe ner?

Du är inte ensam!! :cool:
Håller med de innan, att stretcha, göra gymnastik för att stärka hälarna och benmusklerna, rida utan stigbyglar, rida lätt utan stigbyglar, rid med chaps eller stövlar.
Tänk på i övrigt hur du sitter i sadeln, att du sitter rak i ryggen, tittar uppåt och framåt. För så fort du tittar ner så blir sitsen fel och hälarna åker upp.
 
Sv: Bara jag som har problem med att trampe ner?

Mina råd är väl lite som de andra...
1. Rid utan stigbyglar! Lär dig hitta balansen och samspelet med hästen utan stigbyglar och fokusera på dina ben (för det är där "problemet" sitter, inte i foten)
2. Om du har medhjälpare som kan korrigera dig; medhjälparen "vrider om" benet så att insidan av låret ligger intill hästen, det gör att knät riktas framåt och således hamnar foten i rätt läge. Rid utan stigbyglar men knä och tår skall vara riktade framåt, det är grunden.
Lycka till!
 
Sv: Bara jag som har problem med att trampe ner?

Fokusera inte på att trampa ner hälarna, det kommer bara resultera i att du spänner dig ännu mer o kommer ha ännu svårare..
Tänk i stället att du ska släppa ner benen o slappna av. Om hälarna åker upp är det oftast så att du dragit upp knäna. Här kommer mina tips..
* Rid utan stigbyglar! Gör underverk, jag lovar! Tänk då på att lyfta upp tån lite, så att foten inte bara hänger o dinglar.
* Stretcha baksida lår o vaden.
* Tänk att släppa ner benen, tänk låååånga ben. ;)

Hoppas det ska gå bra! Lycka till!
 
Sv: Bara jag som har problem med att trampe ner?

Haha ni ska bara veta att när jag haade kraken i början, kunde jag inte sitta ner i traven på honom med stigbyglarna, och jag har alltid tårna o hälarna bra när jag rider utan, bara får så j*kla ont mellan benen :o . Ska testa detta. stretcha som en galning, kanske kan öva lite på att slappna av när man ska sätta igång kraken :P..

fler tips ?
 
Sv: Bara jag som har problem med att trampe ner?

HURRA!
Nu har jag genomfört en hopplektion och det gick bra!
Jag tappade inte stigbygeln eller kasade omkring med foten.
Under lektionen tänkte jag mycket på de goda råd vi har fått här.

Jag flyttade helt enkelt hjärnan från fötterna ut till hela kroppen!

Tipset om att röra på tårna funkade jättebra.
Tack för det goda rådet, Ramm!

När jag rörde på tårna blev foten inte paralyserad
utan rörde sig livfullt i takt med resten av kroppen.
Om ni förstår vad jag menar...
 
Sv: Bara jag som har problem med att trampe ner?

Jag bruka korta stigbyglarna ett extra hål för att tvinga ner hälen. Funkar för mig.
 
Sv: Bara jag som har problem med att trampe ner?

Mitt största problem också. Jag tappar ofta ena stigbygeln. Om jag galopperar och saktar av till trav åker foten in så jag får stigbygeln i hålfoten osv. Samtidigt har jag svårt att sitta tungt i sadeln så jag studsar omkring i den korta traven.

Grejen är att jag har ridit i ett halvår utan sadel, för vi hade ingen sadel till den här hästen. Jag har ridit massa dressyr på honom utan sadel och det har gått mycket bättre än vad det gör med sadel. När jag rider barbacka försöker jag alltid "sitta ordentligt" ändå dvs häl ner, rida lätt mm. Jag skulle behöva länga lädren för att komma ner ordentligt i sadeln, men samtidigt korta dem för att inte tappa dem! :cry:

Jag känner igen den gråtfärdiga känslan när man tycker att man kämpar som en galning men inget funkar.
 

Liknande trådar

Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
843
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
401
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 204
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 572
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp