Bukefalos 28 år!

"Bara" otur eller är det så illa ställt med taxarna?

Yaroomba

Trådstartare
Nu börjar jag faktiskt att undra...

Alla raser verkar ju dras med vissa hälsoproblem - men exakt hur vanliga är dessa problem egentligen? I vår familj har vi varit (och är) väldigt svaga för taxar. Vi är inne på tax nr 4 nu och alla har kommit från seriösa uppfödare. Samtliga har haft hjärtfel och nu har även den senaste taxen i raden drabbats av diskbråck :cry: (liksom de övriga också har gjort).

Att taxar riskerar ryggproblem säger förstås sig självt med deras oproportionerligt långa ryggar - men hur många procent av alla taxar får detta och varför har 100% av våra taxar drabbats tro? Samma med hjärtfelen. Samtliga våra hundar har haft det.

Innan jag skaffade den här taxen övervägde jag en annan ras denna gång - men tänkte ändå att oddsen borde vara rätt goda för att denna gång få en frisk och sund hund. Med facit i hand börjar jag undra om det alls finns några sunda taxar? Vad har ni andra för erfarenheter? Är det bara vi som haft maximal otur med våra?
 
Sv: "Bara" otur eller är det så illa ställt med taxarna?

Vi är också inne på vår fjärde tax, än så länge ett oskrivet kort då hon bara är 8 veckor, alla taxarana kommer från olika uppfödare, tax 1 aldrig sjuk en dag, tax 2 fick förstorat hjärta vid 10 års ålder och var även opererad för livmodersinflammation tax 3 är 5 år gammal och har aldrig varit sjuk, tax 4 är som jag skrev precis hit flyttad

Ingen av taxarna har haft några bekymmer med diskbråck trots eller tack vare att de lever ett mkt aktiv liv tillsamans ett gäng welsh springer spaniels,
 
Sv: "Bara" otur eller är det så illa ställt med taxarna?

Det var skönt att höra! Hoppas att valpen får leva med god hälsa också.

Måste fråga: är det strävhåriga taxar du har? Vet inte om det är någon skillnad på hälsa och genetik där, men en vän till mig har släktingar som föder upp strävhårstaxar och dessa har överlag haft väldigt god hälsa och ofta även uppnått hög ålder. De hundar de har haft är uteslutande tikar och de gånger jag har träffat dem har jag märkt att de verkar vara otroligt mycket mjukare i kroppen än våra korthårskillar är och har varit.

Känns så tråkigt att sitta här och se tax nr fyra ligga och ha ont och se deppad ut. Känner mig nästan skyldig som skaffade tax igen om dessa hälsoproblem är så vanliga i rasen att det ska till ett under om man ska hitta en som är frisk och sund och kry. Men skönt att höra att det i alla fall finns folk som har friska taxar också!
 
Sv: "Bara" otur eller är det så illa ställt med taxarna?

ja det är strävhårs taxar vi har, alla har varit tikar, Hoppas det ordnar sig med er senaste tax

har ingen erfarenhet av korhåren alls men en kompis har två långhårstaxar bådar har/har haft diskbråck, den ena fick de avliva den andra klarar sig hyfsat än så länge i alla fall
 
Sv: "Bara" otur eller är det så illa ställt med taxarna?

Jag är snart inne på min tredje tax men han fyller 1 vecka imorgon:) han och hans syskon är dock väldigt friska och matglada, till mamma tax förtret:o

Min förra tax blev nästan 12 år och var frisk hela sitt liv förutom sista 3månaderna...hon hade förstorat hjärta och vätska i lungorna.
Hon hade visserligen opererat ögat vid 8års ålder men det var pga att hon fick ett sår på hornhinnan av träflis.

Förstorat hjärta är tydligen ganska vanligt bland småhundar och en utav anledningarna till att de får det är övervikt.

Min nuvarande hara bara haft en sak och det var faktiskt också sår på hornhinnan men bara ett pyttelitet som läkte...svårt när de går med nosen i backen konstant.

Jag har och är väldigt noggrann med mina taxars ryggar. Nu bor vi på plan ett med endast en kort trappa men skulle det ha varit mkt trappor så får inte mina hundar gå nerför förrän de är 2år och hunnit stärka ryggen. Uppför däremot är bara bra.
Sen springer jag mkt och ser till att hunden travar hela tiden och på så sätt stärker ryggmusklerna.

Min erfarenhet är att taxar är väldigt friska hundar men behöver tas om hand för att vara det, dvs de får inte bli överviktiga och de bör få motionera ordentligt.
(Nikitas uppfödare har fött upp taxar sen sent 60-tal och har alltså varit med om några taxar i sitt liv. Mina egna erfarenheter, uppfödarens "berättelser" och det jag läst mig till gör att jag tänker så som jag skrivit om någon undrar över min lilla erfarenhet.)

Om era hundar får motion och är normalviktiga så tycker jag nog att ni haft otur.
 
Sv: "Bara" otur eller är det så illa ställt med taxarna?

Det är bara en av våra grabbar som haft lätt för att lägga på sig extra hull, så honom fick vi aktivt se till att han han inte blev för stor. De andra har varit väldigt smärta helt av sig själva. Alla har varit pigga och aktiva men med helt olika personligheter:laugh:.

De går inte i trappor och går både på promenader i skogen samt har möjlighet att ströva runt i skogen i närområdet och "jaga sork" på egen hand, så de rör på sig regelbundet och är aktiva.

När det gäller hunden jag har nu (han är 5) så fick jag rådet av hundinstruktör att "travträna" honom i måttlig mängd och takt just för att stärka ryggmuskulaturen, vilket jag också gjort utan att gå till överdrift och "köra slut" på honom i ivern.

Känns jättetrist att ha hamnat i samma situation nu igen - inte minst för hundstackarns skull. Nåväl - han piggar väl på sig med tiden... det har de andra också gjort, men det är ändå väldigt tråkigt att samma grej händer nu för fjärde gången i sträck. Älskar taxarnas sköna sätt och inställning till livet, men funderar på att låta det bli en anna ras nästa gång det är dags. Hoppas dock att denna ännu ska ha många bra år kvar trots sins krämpor...
 
Sv: "Bara" otur eller är det så illa ställt med taxarna?

Just det - har du kort-/lång- eller strävhår förestsen?
 
Sv: "Bara" otur eller är det så illa ställt med taxarna?

Vad det gäller trappor har vi alltid låtit våra taxar gå i trappor, bor visserligen i villa med trappa på ned till altanen, där har våra taxar sprungit upp och ner hela livet utan bekymmer

Ny tillskottet 8 veckor knatar uppför trappan men ej nedför ännu
 
Sv: "Bara" otur eller är det så illa ställt med taxarna?

Jag har korthår.
Hm...vad tråkigt...det ÄR ju verkligen en underbar ras.

Hur är inavelsgraden? Hur ser syskon och föräldrar ut?

Det vore ju tråkigt om ni "slutade" med tax.

virus: har haft alldeles för mkt trappor jag...LÄNGTAR till ett hus så jag slipper knata 3 våningar!! :p
 
Sv: "Bara" otur eller är det så illa ställt med taxarna?

Jag har haft tax (strävhårig dvärg) som överlag var en mycket frisk hund. Han var aldrig sjuk men råkade jämt ut för "olyckor"...vi tog bort honom 8 år gammal pga av ett diskbråck som gick upp igen. MEN, jag tror att diskbråcket berodde på en olycka han var med om när han var ung, han hoppade ut från verandatrappen och fläkte sig och fick då sitt första bråck. Hade inte det skett tror jag inte att han hade fått bråck.

Jag upplever att långhårstaxar överlag är sjuka, medan jakthundarna/jaktlinjer mycket sällan är det. Har dock aldrig sett "på papper" om det stämmer, men det är den uppfattningen jag har fått.
 
Sv: "Bara" otur eller är det så illa ställt med taxarna?

Ja, de är verkligen jättetrevliga hundar på många sätt!:D:love:

Inavelsgraden är låg och den här hunden har övervägande jaktlinjer i sig, medan den förra hade en större andel hundar som utmärkt sig på utställning i stamtavlan.

Har funderat på om det kan vara så att det finns "för få" långhår och korthår och att det för den skull är mer ohälsa bland dessa (om det nu stämmer att det är så, men jag har också fått den uppfattningen). Visserligen är fyra hundar inget stort antal, men man tycker ju att åtminstone någon av dem kunde ha fått slippa de här problemen.

Tackar för era svar, alla ni som skrivit! Alltid intressant och lärorikt att få ta del av andras erfarenheter! :bow:
 
Sv: "Bara" otur eller är det så illa ställt med taxarna?

Jag har aldrig haft en tax som har haft diskbråck eller hjärtfel , Den första taxen jag hade fick jag när jag var 10 år hon utvecklade sår på hornhinnan som tyvärr är en ärftlig sak på taxar, så henne blev det aldrig avlat på.

Men sen dess har jag haft taxar i alla år och är i dag 45 år , det blir en del hundar ;) Och på dom linjerna jag köpte in efter den första så har jag inte haft ett fel på dom , Varken inköpta eller eget framtagna . Alla har uppnått högålder, från 19 år och 6 mån, 20 år och 6 mån, Den yngsta blev 16 år

Den äldsta jag har nu från dom linjerna är i dag 13 år och full i bus :laugh: Dom linjerna var det ganska så hög inavelsgrad på , men som sagt inga sjukdomar alls . Den sista i denna linjen som nu är 13 fick en valpkull och jag la på en italiensk import hane . Och har sparat 2 tikar ur den kullen och dom fick båda en aning tunna och trånga underkäkar så dom har bara varit sällskaps hundar här hemma , Ska tilllägga att även dom andra i kullen fick det inte avlas på pga syrrornas underkäkar !!

Och tur var det för den ena tiken har det sista året utvecklat sår på hornhinnan som är just den ärftliga defekten.
Trodde jag skulle vara säker i och med att det var en ren utparning men icke då :crazy:

Nu har jag köpt in nytt avelsmatrial och hoppas att dom ska vara lika starka som mina gamla linjer .
Tyvärr så är det mesta av dom gamla blodslinjerna borta ur min ras i dag (långhårig kanin tax ) Men får hoppas att dom nya är lika bra (håller mina tummar )

För jag är ju van att ha mina hundar i många många år :love:
Slänger in en bonusbild på mina tjugoåring ,

liten-1.jpg


Tesora
 
Sv: "Bara" otur eller är det så illa ställt med taxarna?

Den första taxen jag hade fick jag när jag var 10 år hon utvecklade sår på hornhinnan som tyvärr är en ärftlig sak på taxar, så henne blev det aldrig avlat på.

Alla har uppnått högålder, från 19 år och 6 mån, 20 år och 6 mån, Den yngsta blev 16 år

Nu har jag köpt in nytt avelsmatrial och hoppas att dom ska vara lika starka som mina gamla linjer .

Men jisses!:love: Underbar bild på "gammeltanten"! Har aldrig hört talas om hundar som blivit så gamla. Trodde inte ens att det kunde hända!

Några ögonproblem har våra grabbar aldrig haft, fast jag har hört att även detta är en vanlig ärftlig defekt inom rasen i stort.

Önskar dig verkligen lycka till med dina nya hundar och håller tummarna för att de blir lika gamla och sunda som de andra! I så fall kommer jag och handlar valp av dig!;)
 
Sv: "Bara" otur eller är det så illa ställt med taxarna?

Tack! alla mina hundar tenderar att bli gamla , Vilket jag tycker är helt underbart förstås :-)
Du är välkommen attt komma när vi har valpar , men du får åka ganska så långt , För vi ska flytta till Spanien ;-)

Tesora
 
Sv: "Bara" otur eller är det så illa ställt med taxarna?

Det ser jag enbart positivt på! Vem kan motstå en resa till Spanien?!! :laugh:

Vad härligt det låter... Hoppas ni kommer trivas!
 
Sv: "Bara" otur eller är det så illa ställt med taxarna?

Har ingen kunskap om taxar och deras hälsa öht, förutom att de associeras med diskbrock.
Måste dock inflika att taxar för typ 80år sedan var döläckra av de bilder jag sett på dem. Skulle lätt kunna tänka mig att ha en tax... Om de såg ut som de gjorde för 80år sedan (eller när bilderna nu är ifrån) :angel: :love:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 540
Senast: Farao
·
Hästvård Idag small det en riktig otäck rejäl pencillin chock fick jag ikväll (eller ja inte jag utan en av hästarna naturligtvis). Hade en svag...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 356
Senast: Abova
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp