Bukefalos 28 Ă„r!

Bra familjehund? Rasvak😇

Tovor och smuts som verkligen fÀster. SÄ Àr det ju med mÄnga raser med lite mer pÀls. Lite löv Àr sÄklart inga problem men lera. Flera av de jag kÀnt har avskytt pÀlsvÄrd dessutom.
Jag kÀnner till en pappis som haft pÀls som tovade sig och som man upplevde att stallsmuts etc fastnade pÄ. Ingen mer..
Alla mina har haft silkig pÀls som jag borstar vÀldigt sÀllan utan tovor och smutsen glider av. Vi bor pÄ landet och de Àr med i stall och ute i damm, lera och skog.
Ingen har ogillat pÀlsvÄrd - tvÀrtom. Men de blir ju som man gör dem. Det Àr en vÀldigt formbar ras. Om man dÄ fÄr köpare/Àgare som inte behandlar hunden som en hund utan mer som en docka utan djurs behov kan det sÄ klart skita sig, som med alla raser. Det Àr vÀl kanske mer vanligt att nÄgon med 3 kg rÀtt mjuk hund inte tar beteenden etc pÄ allvar Àn om det Àr en vassare, mer krÀvande 30-kiloshund.
 
Jag kÀnner till en pappis som haft pÀls som tovade sig och som man upplevde att stallsmuts etc fastnade pÄ. Ingen mer..
Alla mina har haft silkig pÀls som jag borstar vÀldigt sÀllan utan tovor och smutsen glider av. Vi bor pÄ landet och de Àr med i stall och ute i damm, lera och skog.
Ingen har ogillat pÀlsvÄrd - tvÀrtom. Men de blir ju som man gör dem. Det Àr en vÀldigt formbar ras. Om man dÄ fÄr köpare/Àgare som inte behandlar hunden som en hund utan mer som en docka utan djurs behov kan det sÄ klart skita sig, som med alla raser. Det Àr vÀl kanske mer vanligt att nÄgon med 3 kg rÀtt mjuk hund inte tar beteenden etc pÄ allvar Àn om det Àr en vassare, mer krÀvande 30-kiloshund.
Jag vet inte varför du inte alls vill lĂ„tsas om problemen som finns i rasen? Även om du inte upplevt dem sĂ„ har andra det.

"Men de blir ju som man gör dem" - nej, sÄ enkelt Àr det inte och jag blir förvÄnad över att du skriver det faktiskt. De jag haft i Ätanke nÀr jag skrivit har verkligen inte behandlats som dockor.
 
Jag kÀnner till en pappis som haft pÀls som tovade sig och som man upplevde att stallsmuts etc fastnade pÄ. Ingen mer..
Alla mina har haft silkig pÀls som jag borstar vÀldigt sÀllan utan tovor och smutsen glider av. Vi bor pÄ landet och de Àr med i stall och ute i damm, lera och skog.
Ingen har ogillat pÀlsvÄrd - tvÀrtom. Men de blir ju som man gör dem. Det Àr en vÀldigt formbar ras. Om man dÄ fÄr köpare/Àgare som inte behandlar hunden som en hund utan mer som en docka utan djurs behov kan det sÄ klart skita sig, som med alla raser. Det Àr vÀl kanske mer vanligt att nÄgon med 3 kg rÀtt mjuk hund inte tar beteenden etc pÄ allvar Àn om det Àr en vassare, mer krÀvande 30-kiloshund.
Jag har ocksÄ stött pÄ en och annan med rÀtt rejÀla hanteringsproblem vid pÀlsvÄrd och till exempel kloklippning. Vana och kompetenta hundÀgare. Vackra, frÀna hundar mÄ vara men Àven solen har sina flÀckar.
 
@Åsa A och @Red_Chili

Har inte lyckats lĂ€sa mig till att faraohundarna Ă€r SÅ vokala - dĂ„ gĂ„r de bort för mig. Jag gillar vokala djur - vĂ„r katt snackar en massa nĂ€r han Ă€r pĂ„ det humöret - men jag orkar inte högljutt hela tiden. Huskys och schĂ€frar kan t ex driva mig till vansinne med allt gnisslande och pipande non stopđŸ« 
Jag har haft Farao, och vistats en hel del i deras nÀrhet. Min var inte alls ljudlig. SkÀllde bara normalt nÀr det kom nÄgon, gnÀllde vid behov, tex kissnödig. Supertrevlig hund som jag gjorde det mest med, t.ex tÀvlade lydnad med förstapris.
Hade henne lös ofta, men var ju dÄ tvungen att ha vÀldigt bra koll pÄ omgivningarna. Men började tidigt och la stor vikt vid inkallningen.
MÄnga av de jag trÀffade hade inte sina faraos lösa. Men upplevde dem absolut inte som ljudliga, gÄr inte att jÀmföra med Huskys och schÀfrar.

Den bÀsta och roligaste hund jag haft hittills.
 

Liknande trÄdar

Övr. Hund Hej! I Ă„r Ă€r Ă„ret dĂ„ det Ă€ntligen kanske blir en hund! 33 Ă„r av vĂ€ntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 329
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips pÄ en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och Àlskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 961
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Det Àr spÀnnande tider för mig och min familj, dÄ vi Àntligen kÀnner att det Àr en bra tid att skaffa hund. Tanken Àr att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 896
Hundavel & Ras Hej! GÄr som mÄnga före mig i tankarna pÄ val av hundras... vi Àr en familj pÄ fyra med tvÄ vuxna och tvÄ tonÄrsbarn. Vi har Àven tvÄ...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 717
Senast: Krumben
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp