Barbro Bäckström: "Jag blir upprörd ända in i själen"

Det står i artikeln att reglerna skiljer sig mkt och därför vill man inte vara med i Ridsportförbundet.
Någon som vet vad det handlar om? Jag tänker att är det inte bra att samla alla under Ridsportförbundet?
 
Det står i artikeln att reglerna skiljer sig mkt och därför vill man inte vara med i Ridsportförbundet.
Någon som vet vad det handlar om? Jag tänker att är det inte bra att samla alla under Ridsportförbundet?

Jag vet inte, men till en början är det ju många islandshästekipage som aldrig hade kvalificerat sig som "proportionerligt ekipage" inom hopp eller dressyr. Jag kan förstå om de inte känner att de passar in i Ridsportförbundet.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag vet inte, men till en början är det ju många islandshästekipage som aldrig hade kvalificerat sig som "proportionerligt ekipage" inom hopp eller dressyr. Jag kan förstå om de inte känner att de passar in i Ridsportförbundet.

Det fanns en tråd om detta på islandshäst vilka regler det gällde. Var nog nått år sedan eller två.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Kort och ur minnet.

Islandshästförbundet och ridsportförbundet har under många år inte lyckats komma överens om ett samarbete. Jag uppfattar det så som att ridsportförbundet gärna vill ha med Islandsfolket men vill att Islandshästförbudet ska rätta in sig i fållan och bli en del som alla andra grenar medan Islandshästförbundet vill hålla på sina regler.

Saker som skiljer som jag kan tänka mig blir stötestenar är att Islandshästförbundet inte har hästlicenser, inte har tränstvång på tävlingsplatser (traditionellt går många hästar i tillfälliga hagar), tävlingsregler som vid vilken ålder man får tävla och antalet klasser, utrustningsregler ffa bett och hovbeslag (som i mycket styrs internationellt i islandshästsporten). Det är säkert mer.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
På min tid - när jag var aktiv inom Ridsportförbundet på distriktsnivå så var den återkommande frågan från Riksidrottsförbundet vad Ridsportförbundet gör för att få en samsyn om regelverk så att andra sporter inom hästnäringen kan få plats.
Islandshästarna var med även då i diskussionerna likasom västern och nån till. Det var allt ifrån detta med hjälmkravet till tillgängligheten för alla, dvs breddidrott och liknande frågor där det fanns frågetecken kring samsynen.
En hel del var infekterat redan då, för mer än 20 år sen och är det uppenbart än. Vissa frågor i detta ärvde nog den nya organisationen från de som slogs samman med Ridfrämjandet till Ridsportförbundet. Dessa frågor, som internt brukade kallas "sammanslagningsbesvären" eller i dagligt slang bara för "besvären" hade ofta sin grund och historia bland tävlingsorganisationerna.
Under de femton år jag var aktiv blev det aldrig någon varaktig handlingslinje att komma tillrätta och finna rimlig samsyn i dessa frågor - så varför skulle de ha lyckats nu.

Tycker nog det är rätt att av Idrottsförbundet att inte göra ännu flera parallella ingångar till förbundet, men de skulle vara betydligt tuffare mot de organisationer som är med, att inte undanhålla grupperingar att vara med.

För självklart skulle det gå att komma överens och inlemma de olika grenarna i systemet med TR, för det är nog fortfarande där skon klämmer. Att vissa saker som den sportens reglemente, som då är anpassat till dess internationella krav, inte stämmer överens med Ridsportförbundets allmänna Tävlingsreglemente.
 
Jag har fått för mig att det är för att Islandshästtävlingar endast är öppna för just islandshästar medans SvRFs grenar skall vara tillgängliga för alla oavsett vad man har för häst?
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Kort och ur minnet.

Islandshästförbundet och ridsportförbundet har under många år inte lyckats komma överens om ett samarbete. Jag uppfattar det så som att ridsportförbundet gärna vill ha med Islandsfolket men vill att Islandshästförbudet ska rätta in sig i fållan och bli en del som alla andra grenar medan Islandshästförbundet vill hålla på sina regler.

Saker som skiljer som jag kan tänka mig blir stötestenar är att Islandshästförbundet inte har hästlicenser, inte har tränstvång på tävlingsplatser (traditionellt går många hästar i tillfälliga hagar), tävlingsregler som vid vilken ålder man får tävla och antalet klasser, utrustningsregler ffa bett och hovbeslag (som i mycket styrs internationellt i islandshästsporten). Det är säkert mer.

Vill minnas nåt om att de inte var ponnyer för vuxna red dem och inte storhäst för de var för små, så de fick inte vara med i nån av tävlingsorganisationerna på den tiden (starkt förenklat).
Dessutom så vill de ha tävlingar för just den rasen, vilket inte var okej.
Dessutom så kunde en som faktiskt tävlade hade licens inte ställa upp i en islandhästtävling utan repressalier. Klok man inom tävlingsektionen drev tidigt igenom när det blev Ridsportförbundet att ingen skulle bli av med licens för att de ställde upp i tävling som Ridsportförbundet inte hade i sitt utbud. (Frågan kom upp när Bruksridning och Brukskörning inte kom in förbundets hantering).

Och på den vägen är det.
 
Jag har fått för mig att det är för att Islandshästtävlingar endast är öppna för just islandshästar medans SvRFs grenar skall vara tillgängliga för alla oavsett vad man har för häst?
Det var en av de själ man tog upp, men samtidigt så förekommer det tex fjordhästtävlingar i tex dressyr. Man gömmer sig bakom "rasföreningen är arrangör" och tillåter att licencierade ekipage ställer upp. Så argumenten haltar.

Islandhästfolket skulle ju kunna säga "visst är du välkommen till femgångartävling med din nordsvensk" att det inte skulle gå så bra att visa dessa fem gångarter är något annat.
Det skulle gå, bara man ville! Men det lär ju inte bara vara en part som får tänka lite nytt.
 
Det var en av de själ man tog upp, men samtidigt så förekommer det tex fjordhästtävlingar i tex dressyr. Man gömmer sig bakom "rasföreningen är arrangör" och tillåter att licencierade ekipage ställer upp. Så argumenten haltar.

Islandhästfolket skulle ju kunna säga "visst är du välkommen till femgångartävling med din nordsvensk" att det inte skulle gå så bra att visa dessa fem gångarter är något annat.
Det skulle gå, bara man ville! Men det lär ju inte bara vara en part som får tänka lite nytt.

Ja alltså att det finns enstaka tävlingar för t.ex ridtravare eller rasmästerskap är ju en sak men att bygga en hel ny disciplin på det är ju en annan...

Och det finns ju andra raser som kanske skulle vilja vara med. Rocky Mountain Horse, Paso Peruano, vissa travare kan väl också lära sig iaf tölt.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Ja alltså att det finns enstaka tävlingar för t.ex ridtravare eller rasmästerskap är ju en sak men att bygga en hel ny disciplin på det är ju en annan...

Och det finns ju andra raser som kanske skulle vilja vara med. Rocky Mountain Horse, Paso Peruano, vissa travare kan väl också lära sig iaf tölt.
Det är gott om andra grupperingar som skulle kunna passa under Ridsportförbundets paraply.
 
Det var en av de själ man tog upp, men samtidigt så förekommer det tex fjordhästtävlingar i tex dressyr. Man gömmer sig bakom "rasföreningen är arrangör" och tillåter att licencierade ekipage ställer upp. Så argumenten haltar.

Islandhästfolket skulle ju kunna säga "visst är du välkommen till femgångartävling med din nordsvensk" att det inte skulle gå så bra att visa dessa fem gångarter är något annat.
Det skulle gå, bara man ville! Men det lär ju inte bara vara en part som får tänka lite nytt.
Det finns fler raser med tölt/passversioner så det är inte bara att säga välkommen. Det kan ja konsekvenser.
 
Det står i artikeln att reglerna skiljer sig mkt och därför vill man inte vara med i Ridsportförbundet.
Någon som vet vad det handlar om? Jag tänker att är det inte bra att samla alla under Ridsportförbundet?

Jag har tidigare uppfattat det som att problemen ligger i att man vill ha specifika regler för aveln av islandshästar och det är inte tillåtet.

Jag tycker inte att det finns några större anledningar att kompromissa in sig i ett halvdant system där man förlorar självbestämmande. Särarten är mycket viktig för islandshästens framgång och framtid och Ridsportförbundet har en hel del märkliga saker för sig.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag har tidigare uppfattat det som att problemen ligger i att man vill ha specifika regler för aveln av islandshästar och det är inte tillåtet.

Jag tycker inte att det finns några större anledningar att kompromissa in sig i ett halvdant system där man förlorar självbestämmande. Särarten är mycket viktig för islandshästens framgång och framtid och Ridsportförbundet har en hel del märkliga saker för sig.

Fast aveln behöver väl inte vara kopplad till tävlingarna? De flesta raser har ju egna stängda stamböcker, men new forest, connemara och welsh kan ändå tävla mot varandra med gemensamt regelverk.

Hur skulle regelverket för aveln påverkas av att man gick med i Ridsportförbundet?
 
Hur är det med övriga grenar som inte heller är med i SvRf? Är de med i Riksidrottsförbundet? (typ trav, galopp, western etc)
 
Jag har tidigare uppfattat det som att problemen ligger i att man vill ha specifika regler för aveln av islandshästar och det är inte tillåtet.

Jag tycker inte att det finns några större anledningar att kompromissa in sig i ett halvdant system där man förlorar självbestämmande. Särarten är mycket viktig för islandshästens framgång och framtid och Ridsportförbundet har en hel del märkliga saker för sig.
Jag tänker att det också finns en nackdel att inte vara med i Riksidrottsförbundet. Och vad jag förstår har islandshäst velat komma in flera gånger nu men nekats.
 
Vadå - vore väl kul om de fick vara med med!
Och tänk om nån av de andra raserna vann nått år! Det vore spännande på riktigt.
Det vore kul med öppna gångartstävlingar för alla hästar, jag har tävlat mot en shettis.

Det vore dock helt fel om en häst av annan ras blir svenskmästare för islandshästar. För att inte tala om om Sverige håller VM/NM. Lika fel som ett russ blir bästa shettis, eller ett halvbold bästa arab eller att en connemara vinner SM för Fjordingar.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Det vore kul med öppna gångartstävlingar för alla hästar, jag har tävlat mot en shettis.

Det vore dock helt fel om en häst av annan ras blir svenskmästare för islandshästar. För att inte tala om om Sverige håller VM/NM. Lika fel som ett russ blir bästa shettis, eller ett halvbold bästa arab eller att en connemara vinner SM för Fjordingar.
Härligt!

Jo, men det är ju redan lösningar på det med rasmetings ändå.

Sen Vet jag tävlingar där man även rangordnade tvärs över raserna med, på det viset blev det ännu flera sponsrade priser på prisbordet.

Allt går - om viljan finns. Och viljan finns i alla läger, men sen finns det de som inte vill förändra eller bara förändra som dom vill. En segdragen soppa med andra ord!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Billdals ridklubb är smittfri. I februari upptäcktes att en häst drabbats av sjukdomen kvarka men nu har anläggningen öppnats igen. ...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Göteborg Horse Show är igång och många har ögonen på framtidshoppet Evelina Tovek från Ätran. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
303
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Rånebygdens ridklubb fick i helgen in 11 568 kronor som kommer att gå till ekonomiskt utsatta Jokkmokks ridklubb. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hallänningar har rönt framgångar i en av de mindre klasserna, Sverigeponnyn, under Gothenburg Horse Show. Två halländska ryttare har...
Svar
0
· Visningar
285
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp