Barbro Bäckström: "Jag blir upprörd ända in i själen"

Det vore kul med öppna gångartstävlingar för alla hästar, jag har tävlat mot en shettis.

Det vore dock helt fel om en häst av annan ras blir svenskmästare för islandshästar. För att inte tala om om Sverige håller VM/NM. Lika fel som ett russ blir bästa shettis, eller ett halvbold bästa arab eller att en connemara vinner SM för Fjordingar.

Därför har man ju stängda rasmästerskap. Internationellt gäller väl andra regler ändå så andra raser inte kan vara med.
 
Saker som skiljer som jag kan tänka mig blir stötestenar är att Islandshästförbundet inte har hästlicenser, inte har tränstvång på tävlingsplatser (traditionellt går många hästar i tillfälliga hagar), tävlingsregler som vid vilken ålder man får tävla och antalet klasser, utrustningsregler ffa bett och hovbeslag (som i mycket styrs internationellt i islandshästsporten). Det är säkert mer.

WE ligger under ridsportförbundet och har inte heller tränstvång .
 
Jag tycker det är bra att inte alla ligger inom ridsportförbundet som jag anser är ett monopol som försöker få så många in under sig som möjligt. Bra att några fortfarande ser fördelar med att stå utanför den delen åtminstone.
 
Jag har tidigare uppfattat det som att problemen ligger i att man vill ha specifika regler för aveln av islandshästar och det är inte tillåtet.

Jag tycker inte att det finns några större anledningar att kompromissa in sig i ett halvdant system där man förlorar självbestämmande. Särarten är mycket viktig för islandshästens framgång och framtid och Ridsportförbundet har en hel del märkliga saker för sig.
Jo och det är där skon har klämt - det är svårt för tävlingsidan av Ridsportförbundet att inse att även de behöver ta itu med en och annan märklighet som kommer till ytan i en sådan process. Vilket skulle föra med sig att alla de som är med också skulle behöva göra det.
Vilket säkert kommer - det tar bara lite tid. Tjugo år till eller så.
 
Jo och det är där skon har klämt - det är svårt för tävlingsidan av Ridsportförbundet att inse att även de behöver ta itu med en och annan märklighet som kommer till ytan i en sådan process. Vilket skulle föra med sig att alla de som är med också skulle behöva göra det.
Vilket säkert kommer - det tar bara lite tid. Tjugo år till eller så.
Nu har Islandshästförbundet skilt aveln från förbundet så det är inte något problem längre.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
WE ligger under ridsportförbundet och har inte heller tränstvång .
Det är en av många punkter och säkert inte ensam avgörande på något vis.

Och jo nog har de det, enligt de här reglerna blir det extremt svårt att ha hästarna i grimma i tillfällig hage under tävlingen.

Från TR för WE
Moment 1080 Lastning/urlastning/ledande av häst på tävlingsplats Lastning/urlastning/ledande av häst på tävlingsplats ska ske i träns eller det huvudlag ryttaren avser att rida med men får också ske i grimma med kedjegrimskaft som är kopplat under eller över nosen under förutsättning att byte till huvudlag sker på ett säkert sätt och ställe.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Och jo nog har de det, enligt de här reglerna blir det extremt svårt att ha hästarna i grimma i tillfällig hage under tävlingen.
Nej de har inte tränstvång, det står ju där, att de får rida med annat huvudlag och däri såklart ledas, förtydligar eftersom huvudlag / träns beskrivs lite olika beroende på TR, de behöver inte ha bett som våra vanliga dressyrtävlingar..
 
Nej de har inte tränstvång, det står ju där, att de får rida med annat huvudlag och däri såklart ledas, förtydligar eftersom huvudlag / träns beskrivs lite olika beroende på TR, de behöver inte ha bett som våra vanliga dressyrtävlingar..
Om du läser vad jag skrivit ursprungligen så ser du att jag tog upp tränstvång och möjligheten att ha hästen i hage. Tränstvång var för mig en förenkling, jag syftar på träns och liknade anordningar som inte lämpar sig att ha i en hage, jag trodde det var ganska uppenbart i sammanhanget.

På islandshästtävlingar har man oftast träns eller motsvarande vid veterinärbesiktning och när man rider. Hästen släpps sedan med vanlig grimma i en liten hage, ofta utan el om hästarna bara går där på dagen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Billdals ridklubb är smittfri. I februari upptäcktes att en häst drabbats av sjukdomen kvarka men nu har anläggningen öppnats igen. ...
Svar
0
· Visningar
322
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Göteborg Horse Show är igång och många har ögonen på framtidshoppet Evelina Tovek från Ätran. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
307
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Rånebygdens ridklubb fick i helgen in 11 568 kronor som kommer att gå till ekonomiskt utsatta Jokkmokks ridklubb. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
420
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hallänningar har rönt framgångar i en av de mindre klasserna, Sverigeponnyn, under Gothenburg Horse Show. Två halländska ryttare har...
Svar
0
· Visningar
289
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp