Bukefalos 28 år!

Barfota hästar...

"Ena hästen har faktiskt haft lite problem med just ryggen, om det beror på att hon är barfota bak vet jag dock inte."

eeeh? Har min häst haft problem med ryggen?? :confused:
I så fall vet du mer än mig.
När, var, hur?
 
Tjae, jag kan väl bara säga vad jag hört. Jag har hört dig fråga vid något tillfälle (en eller 2 gånger, minns inte riktigt), något i stil med "min häst ömmar över ryggen! Vad gör man då" eller "varför då?".
Och värmeleran på ryggen var den "bara förebyggande då" antar jag, till en häst med bra rygg? *nyfiken*

Har jag uppfattat vad jag hört helt fel så ber jag så hemskt mycket om ursäkt faktiskt.
 
Jag tycker att det strider lite mot gott djurskydd att ha en flock med broddade hästar gående tillsammans i hagen ("..skyddas mot onödigt lidande", fritt citerat ur djurskyddslagen). Personligen har jag kommit i kontakt med fler skador orsakade av broddspakar än t ex frakturer orsakade av halka.
Och vad med fläkskador och sträckningar orsakade av halka i t ex hagen?
:confused:
 
Hon ömmade i ryggen och i alla andra kroppsdelar i några dagar efter att vi gått ner oss i träsket. Men veterinärerna tyckte inte det var nåt att oroa sig för.

Ja den gången jag la värmelera på hennes rygg/länd/kors var det i förbyggande syfte eftersom hon 30 minuter tidigare trasslat in sig i tömmar och linor och gått omkull, så jag ville hålla musklerna varma och blodgenomströmmen fri för att förebygga ev stelhet och ömhet. Vilket hon inte heller visade.

Och den gången hon blev öm några dagar hade vi som sagt fastnat i ett träsk, det faktum att hon är oskodd bak har knappast något med saken att göra
 
Det sägs att "tofflorna" fungerar mycket bra året om, men det är bara en hörsägen. De ger tydligen bra grepp på alla underlag.

Har tittat på dem själv, men jag fastnade för Hippogripskorna. Info finns på www.softlife.se. Blev rekommenderad dem av en annan islandshästägare. Imorgon ska ena pållen få på dem, och i helgen pållan. Det skall bli mycket spännande att se, hur de fungerar.

Pållan har haft problem med mycket snöklampar trots sulor o hon slår upp sår när hon går i snö, hon lyfter benen så högt, så det har funkat dåligt med järnskor o broddar på henne.

Jga är oxå lite tveksam rida barfota när det är isgata. hade en shettis som alltid var barfota, han trivdes med det o det gick alltid bra, bara det inte var isgata. Visst var han stadig o höll balansen, men han spände sig ju. Det gör jag oxå när jag går ut med hundarna o det är is under. Det känns i kroppen o tror det är detsamma för hästen. Lika väl med snöklumpar o elände. Har man en häst som trivs barfota, och kan välja terräng att rida/ha hage i - GRATTIS!! Då skulle inte heller jag tveka att ha hästen barfota.
 
Såhär menar de:

Hästen skall vid behov förses med beslag (skor alt "tofflor"). När det behövs är när hästen far illa av att vara utan, så behöver hästen skor av hälsoskäl, t ex sjukbeslag eller skor för den är ömfotad eller sliter ner hovarna för hårt utan skall den ha det. OM hästen har beslag skall BESLAGEN förses med skärpningsmedel (brodd etc) för att motverka halka, efter obroddade skor är hala som snor och mycket halare än oskodd.

Hästar som mår bra av att gå oskodda får göra det och behöver inga skräpningsmedel/broddar.

Det är en ovanligt klumpig beskrivning dock ;)

Sen kan man tänja på det där behov till att det behövs om en oskodd häst halkar runt en hage med blankis på vintern, men vad Jordbruksverket far efter är att om det finns fysiska anledningar att hästen inte mår bra av att gå barfota såtillvida att den blir öm då, eller att den pga olika anledningar behöver sjukbeslag skall den få det. Och dessa beslag skall broddas vid halka.

De tvingar INGEN att sko sin oskodda häst för det är lite halkigt vissa dagar/vid vissa väder vintertid.
 

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 669
Senast: muslidag
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 232
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en new forest som är sex år gammal, som hittills gått barfota, och det har gått bra. I somras, när det var som allra mest...
Svar
15
· Visningar
1 375
Senast: mily
·
P
Hästmänniskan § 3 Avtalstid Avtalet gäller 6 månader, from tom Senast 1 månad före avtalstidens utgång så är det möjligt att förlänga avtalet på 6...
Svar
10
· Visningar
1 487
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp