Bukefalos 28 år!

Barfota till våren?

Sv: Barfota till våren?

Tycker du att det är fel att de åkte därifrån med hästen även fast de misstänkte att någon gav hästen, som troligtvis hade foderfång, kraftfoder eller betfor utan ägarens godkännande eller vetskap?

Vad tycker du att de annars skulle ha gjort?

Jag vet inte i vilket skick hästen har varit eller är just nu, jag har aldrig sett hästen och vad jag vet är som sagt bilderna i artikeln inte på den hästens hovar heller. Tvärtemot vad som tidigare intygats av bland annat coari/hovis/farrier. (jag kommer inte ihåg med vilket av hans nick han gjorde det uttalandet...)
 
Sv: Barfota till våren?

Tycker du att det är fel att de åkte därifrån med hästen även fast de misstänkte att någon gav hästen, som troligtvis hade foderfång, kraftfoder eller betfor utan ägarens godkännande eller vetskap?

Vad tycker du att de annars skulle ha gjort?

Jag vet inte i vilket skick hästen har varit eller är just nu, jag har aldrig sett hästen och vad jag vet är som sagt bilderna i artikeln inte på den hästens hovar heller. Tvärtemot vad som tidigare intygats av bland annat coari/hovis/farrier. (jag kommer inte ihåg med vilket av hans nick han gjorde det uttalandet...)
Det måste väl ändå vara bättre för hästen att den stannat kvar och att de som fodrade informerades om att hästen inte fick ges kraftfoder pga fång.
Det borde väl ha gått att informera och få full förståelse för.:confused:
Oavsett hur länge hästen lastades så är faktum ändå att den fick skumpa omkring i transporten lång sträcka med allt vad det innebär för den stackars blockhalta hästen.
Jag tror knappast du tycker det är lämpligt att en häst med akut fång skall transporteras längre sträckor i onödan.:confused:

Jag tror det är så enkelt som att de flyttade hästen därför att protesterna mot hästens skick blev för jobbiga,och för att rädda sitt eget skinn fick hästen ta straffet och lida ännu mer.
 
Sv: Barfota till våren?

Tycker du att det är fel att de åkte därifrån med hästen även fast de misstänkte att någon gav hästen, som troligtvis hade foderfång, kraftfoder eller betfor utan ägarens godkännande eller vetskap?

Jag tycker att det var fel av inspektörerna att åka därifrån, men å andra sidan hade de förmodligen inget val om den behandlande veterinären inte gick att få tag i.
Vad anbelangar ägaren så anser jag att det var fel att INTE transportera hästen till klinik om det var den ordination som gavs vid besöket av veterinär.

Hur menar du att foderfången skulle ha uppstått? Genom tjuvmatning? Såvitt jag vet hade hästen ingen fång före verkningen, utan iså fall har denna foderfång uppstått efteråt på foder som den tidigare åt.

Jag vet inte i vilket skick hästen har varit eller är just nu, jag har aldrig sett hästen och vad jag vet är som sagt bilderna i artikeln inte på den hästens hovar heller. Tvärtemot vad som tidigare intygats av bland annat coari/hovis/farrier. (jag kommer inte ihåg med vilket av hans nick han gjorde det uttalandet...)

Den veterinär som var hos hästen innan djurskydds inspektörerna har ju gjort en bedömning, nu står hästen på annat håll och en liknande bedömning har även gjorts här av veterinär och inspektör. Vad jag säger är att i nuläget får man börja fundera lite, antingen är ALLA dessa människor korrupta och förljugna eller så finns det trots allt något i denna situation som är alarmerande. Tycker inte du det?

Som jag ser det så är farrier den Patrik som omnäms i artikeln, var coari kommer in i bilden tänker jag inte ens spekulera i det intresserar mig inte.

Jag vill även kort säga så här, även jag har besökt aktuellt stall, dock inte samma dag som detta utspelade sig. Jag är alltså inte helt okunnig i detta, men tänker ändå inte gå närmare in på vad och varför.
 
Sv: Barfota till våren?

Jag kanske har fått saken lite om bakfoten, men som jag förstod det var veterinär ute den 1 februari och ordinerade en kur butta. Jag har hört två versioner, antingen gavs det eller så gjorde det inte och jag väljer här att tro att de genomförde kuren. Den enda som talar emot det är coari, det står inte ens i artikeln.

Enligt redogörelsen säger ägaren att hästen verkades 14 dagar innan veterinärbesöket, korrekt? Två dagar innan hästen fick fång sågs hovvårdaren i stallet och på hästens rygg, korrekt?
Det torde alltså vara ungefär 12 dagar efter verkningen, eller hur? Det står ju i artikeln att veterinären var där samma dag som inte stallägaren får ut hästen ur boxen, som jag förstår det. Jag vet inte hur lång tid det gick mellan veterinären var där och de flyttade hästen, vet du? Det står inga datum men det måste ändå ha varit rätt nyligen?
Om undersökande veterinär ordinerade att hästen skulle på djursjukhus under smärtstillande och i djurambulans den 1 februari och det fortfarande inte hänt, säg den 20 februari, tror jag nog inte att det skulle ha stått längst ned i redogörelsen, snarare först. Nu står det tvärtom att det är djurskyddsinspektören som får rekommendation via telefon att hästen skall in, men då har hästen som jag förstår det redan åkt. (Jag kan inte tolka det på något annat sätt)

Jag kan bara återigen påpeka att jag inte sett hästen, jag har bara fått höra två helt olika versioner av den här historien och jag vet inte riktigt vad jag skall tro.
För mig känns foderfång mer aktuellt då dels hästen haft problem med det tidigare och dels att de har hittat foderrester i hästens krubba.

Jag stödjer absolut inte att man rider på en häst som ömmar, det skall ni inte tro! Men om det var verkningen som orsakade belastningsfång borde reaktionen ha kommit betydligt snabbare än två veckor.

Det står ingenstans att hästen fortfarande var blockhalt när den skulle transporteras, bara att den stod och skakade vid transportbryggan. Det står ingen förklaring om varför utan är avsiktligt lämnat att tolkas fritt. Jag får däremot höra en rimlig förklaring och det är att hästen är transporträdd.

Jag har själv en häst som tidigare lätt stressat upp sig och kunde stå och skaka inför en transport. Inte kul naturligtvis men jag ser det inte som ett tecken på fång heller.
 
Sv: Barfota till våren?

Jag kanske har fått saken lite om bakfoten

Vad som inte framkommer någonstans är att efter verkningen vägrade hästen röra sig ur boxen, vilket innebär att något hände vid det tillfället.

men som jag förstod det var veterinär ute den 1 februari och ordinerade en kur butta. Jag har hört två versioner, antingen gavs det eller så gjorde det inte och jag väljer här att tro att de genomförde kuren.

Detta tvistar de lärda om, därför att ingen har sett att hästen har fått butta men däremot silvervatten. Det är ju enkelt att kolla upp, för har receptet inte blivit uttagen så har hästen inte fått sin kur.

För mig känns foderfång mer aktuellt då dels hästen haft problem med det tidigare och dels att de har hittat foderrester i hästens krubba.

Gång på gång skriver du foderfång, var har du fått de uppgifterna? Och såvitt man känner till har hästen inte haft en förändrad foderstat förrän i samband med verkningen då den skulle äta halm och kvistar.

Jag stödjer absolut inte att man rider på en häst som ömmar, det skall ni inte tro! Men om det var verkningen som orsakade belastningsfång borde reaktionen ha kommit betydligt snabbare än två veckor.

Hur vet man det på en häst som vägrar gå ur boxen? Det kan ju också handla om sulläderinflammation.

Jag tror mest på just nu att avvakta på vidare uppgifter, och se vad det leder till. Helt klart är att detta inte är ok, vad som gått snett tål ju att granskas. Men håll med om att situationen blev lite väl märklig, när man huxflux efter ett samtal om att inspektörer är på väg beslutar sig för att flytta hästen. Varför? Vad är det som är så förfärligt? Vad är det man inte vill visa?
Förklaringen tjuvmatning tror jag inte ett dugg på, det handlar om ett ganska stort stall med mycket kunnig personal som inte skulle ta sig för att tjuvmata en sjuk häst som fått sin ordination av veterinär.
 
Sv: Barfota till våren?

Angående att hästen körts iväg, så står följande i föreskrifterna om transport av djur:

5 § Djur får endast transporteras när de är lämpliga att transportera och när
åtgärder har vidtagits för djurens skötsel under sändningen och vid ankomsten
till bestämmelseorten.
Djur som är sjuka eller skadade får inte transporteras.
Andra stycket gäller dock inte de djur som har en lindrig skada eller sjukdom
och då transporten inte kan anses medföra lidande. Detsamma gäller vid
transport av djur till veterinär.

Transporten i sig var alltså ett brott mot dessa.
/Mike
 
Sv: Barfota till våren?

Tycker du att det är fel att de åkte därifrån med hästen även fast de misstänkte att någon gav hästen, som troligtvis hade foderfång, kraftfoder eller betfor utan ägarens godkännande eller vetskap?

Hej, kan du redogöra för denna enskilda häst:s foderstat och vilka förändringar i den enskilda individens foderstat som gjorts under dom sista tre åren och i så fall när denna föränding har gjorts som kan ha utlöst detta foder relaterade fånganfall som genom hörsägen bevisligen du påstår har inträffat???

Som jag förstår det så har denna häst under en mycket lång tid (mer än tre år) "tjuvmatas" helt enligt den foderstat hästägaren själv klart skrivit på sin foderstadslista för just denna enskilda individ helt utan utlösande foderfång anfall.

Mig veterligt så har även djurskyddsinspektörerna tagit del av denna information då stallägaren är extremt noga med att diarieföra allt utifrån sina inackorderingar. (som du säker nu förstår avsikten med)

Personligen tycker jag vi nu ska sluta med att spekulera utan i stället avvakta den fakta baserade informationen som kommer att redovisas utifrån myndigheternas utövande och lagstadgade förfarande.
 
Sv: Barfota till våren?

Angående att hästen körts iväg, så står följande i föreskrifterna om transport av djur:

5 § Djur får endast transporteras när de är lämpliga att transportera och när
åtgärder har vidtagits för djurens skötsel under sändningen och vid ankomsten
till bestämmelseorten.
Djur som är sjuka eller skadade får inte transporteras.
Andra stycket gäller dock inte de djur som har en lindrig skada eller sjukdom
och då transporten inte kan anses medföra lidande. Detsamma gäller vid
transport av djur till veterinär.

Transporten i sig var alltså ett brott mot dessa.
/Mike

Beträffande gemäle i publisering så framgår det enlig punk 5. och punkt 16 detta.


5. Felaktig sakuppgift skall rättas, när det är påkallat. Den som gör
an-språk på att bemöta ett påstående skall, om det är befogat, beredas
tillfälle till genmäle. Rättelse och genmäle skall i lämplig form
publiceras utan dröjsmål och på så sätt att de kan uppmärksammas av dem
som har fått del av de ursprungliga uppgifterna. Observera att ett genmäle
inte alltid kräver en redaktionell kommentar.

16. Om inte namn anges undvik att publicera bild eller uppgift om yrke,
titel, ålder, nationalitet, kön eller annat, som gör en identifiering
möjlig.

Utifrån min personliga kunskap så finner inte denna person som åberopar vare sig punkt 5 eller punkt 16
stöd för sin genmäle.Hade däremot en mkt nära släkting gjort samma anspråk så kanske lagen funnit lagsadgat stöd för detta uttalande.
 
Sv: Barfota till våren?

Så bra att du känner till detta, då förstår du kanske också en del av kritiken som riktats mot redogörelsen som din kompis skrivit och publicerat?
 
Sv: Barfota till våren?

Som jag förstår det så har denna häst under en mycket lång tid (mer än tre år) "tjuvmatas" helt enligt den foderstat hästägaren själv klart skrivit på sin foderstadslista för just denna enskilda individ helt utan utlösande foderfång anfall.

Vet du av att hästen tjuvmatats under tre års tid utan ägarens vetskap men däremot diariefört av stallägaren? Är det alltså denna stallägares princip att sticka till hästarna kraftfoder utöver foderstaten?
Fascinerande!
 
Sv: Barfota till våren?

Ville bara berätta:

Min häst tappade två av sina skor efter en ovanligt busig dag i hagen.
Jag tog av de andra två, och han har faktiskt inte ont alls!
Jag ska avvakta nån vecka eller två och se, men jag tror han fixar att gå barfota! :)
 
barfota verkning?

Hur verkas era barfota hästar? Som en "vanlig" verkning, eller efter någon speciell metod, har hört om Strasser och vildhäst, vet någon mer om dessa metoder?
Ger ni hästarna något speciellt för och stärka hovarna? något tillskott i fodret?
 
Sv: barfota verkning?

Jag har haft 4 st barfota hästar, och då verkade jag dem enligt AANHCP metoden, hade ute en tjej som var utbildad inom det som gjorde det då det behövdes. Då hade jag hästen uppstallad i ett stall där det i stort sett bara var gräs runt omkring, och skog, ingen ridbana och jag tävlade inte. Det funkade jättebra, billigare för mig, och naturligare för hästarna..... Sen flyttade jag hästen till ett stall med mycket grusvägar, ridbana, mm.. där blev han jätte ömfotad, haltade under en väldigt lång period och ville inte ens gå ut från hagen vissa dagar, gick inte att ridas heller. Enligt verkaren skulle jag låta det vara så, och låta hovarna vänja sig. Men ärligt talat så tröttnade jag efter två månader, då han fortfarande var ömfotad och jag hade helt enkelt tappat sugen på att rida för att han kröp fram, så jag satt apå skor, och vips så blev det en helt annan häst!
Iinget illa mot barfotametoder, det funkar säkert jättebra på vissa hästar, om man låter det ta tid.. hur lång tid vet jag inte.

det var mina erfrenheter av barfotaverkning, kanske inte det du frågade men ändå..
 
Sv: barfota verkning?

MIn häst är barfota och det fungerar jätte bra. Jag låter en vän till mig som raspar henne när jag ser att det behövs lite. hon brukar aldrig ömma men det händer ibland. Fast enligt mig tycker jag det är mycket bättre utan skor men en häst som gått länge med skor kan vara svår att vänja av men det går nästan på alla hästar. Du kan ju alltid prova o se hur du tycker det är. det är alltid värt ett försök:)
 
Sv: barfota verkning?

Jag tycker också absolut att det är värt ett försök! Funkar det inte, så funkar det inte, då är det ju bara att sätta på skor.
Jag fixk tipset fårn min barfotaverkare att spruta/pensla äppelcidervinäger på hovarna, både inuti och utanpå, det skulle tydligen stärka dem, inget jag märke sådär värst mycket men..
det finns väl också vanligt tillskott till hovarna, tex biotin?
 
Sv: barfota verkning?

min 6 åring, har i stort sätt alltid varit barfota, var skodd under en kort period hos förra ägaren, men har under det året jag haft honom alltid varit barfota. Det har funkat jätte bra, men jag började fundera på de olika sätten att verka en barfota häst, men jag kanske ska fortsätta som jag gör eftersom jag inte haft några problem.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 043
Senast: Miingla
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 622
Senast: Nevermind
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 259
Senast: super
·
Hästvård Jag har ett problem som känns svårlöst. Mina hästar - som numera inte rids - har gått barfota i flera år. Den ena hela tiden, och den...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 676
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp