Barfotaboots?

Bells

Trådstartare
Min häst har dåliga hovar och mycket tappskor. Dem spricker och går sönder runt sömmarna. Jag fundera på att ta av skorna för att se om hovarna blir bättre av det.

Frågan är ju då, hur viktigt är det med boots om hästen ömmar? Vissa säger att man borde använda det från dag ett, medan andra säger att man måste gå på underlaget hästen ömmar på utan boots för att hovarna ska vänja sig. Ni som har skott av era hästar, hur har ni gjort? Boots på alla fyra eller bara fram?

Vad ska man tänka på om man tar av skorna? Hur ofta ska hästen verkas i början?
 
Vi tog av framskorna i våras pga extremt dåliga hovar där skorna trillade av hela tiden. Det fanns inte en chans att hästen kunde gå utan sina boots ens över natten i sin gräshage utan att hovarna trasade sig helt. Hon var såklart väldigt öm, hon hade dubbla mjuka sulor i sina boots. Jag skulle aldrig aldrig låta henne gå på ett underlag där hon visar att det gör ont. Det är ju bl.a. därför vi skor våra hästar, för att kunna rida på mer varierat underlag. Lär man ta av skorna får man undvika dessa underlag eller ha boots.

Nu har hon fått på sig sina järnskor igen och det går bra. Peppar peppar. Hon får inte tappa skorna och rids därför med bootsen utanpå skorna vid uteritt, då risken är som störst för tappsko.
 
Boots är ingen qvickfix - där är mycket pyssel att hela tiden justera hovarna till de anpassade bootsen så det passar ihop.
Sen är de inte som järnskor - broddarna sitter inte stumt och biter inte lika bra, det kommer in sand och lera i dem så de sliter hovarna, så de behöver regelbundet tas av och göras rena mm.
Men i övrigt så fungerar de, man lär raspa hovarna själv åtminstonne underhållet med att korta tån för att det ska fungera utan att hovslagaren ska komma var vecka. Me en duktig hovslagare visar hur det ska göras om man är osäker.
 
Just nu rids inte hästen så jättemycket, vi är mest i paddocken och ute i skogen på promenader. Hon har inte varit ömfotad när hon haft tappskor men det blir väl en helt annan sak om man tar av alla fyra.
Man kanske kan börja med att ta bara ta av bak först. Hovslagaren sa vid förra skoningen att det knappt gick att spika i sömmarna bak för att hovarna var för mjuka. Nu sitter skorna löst och hon lär väl dra av sig dem och stora bitar av hoven vilken dag som helst nu :down:
 
Prova och se hur det går. Har hon inte blivit öm vid tappsko så är det ju ett bra tecken på att hon inte är alltför ömfotad.

Jag rider en häst som går barfota i hagen men har boots fram när han rids. Han verkar trivas med det. Han är barfota av samma anledning, d.v.s. mycket tappskor som slet på hovarna.
 
Boots kostar ju en del, dem jag kollat på runt 1500-2000kr. Någon som vet någon billigare variant? Vill inte lägga ner massa pengar om det inte funkar O_o
 
På inrådan av min nya hovis, lät vi bli att slå på nya skor för ett tag sedan, då hovväggarna var helt trasiga. Hen ordinerade barfotaboots vid all motion (hästen gick dock barfota i gräshage).
Jag bor visserligen inte i Sverige, men jag kollade på sidor motsv. Blocket och Hästnet efter begagnade boots. Ville inte köpa nya direkt ifall hästen inte skulle gilla dem, t ex. Hade en "bootsutprovare" ute och fick testa olika modeller. Mycket användbart, märkte snabbt vilken modell som funkade för oss. Kanske finns det liknande barfotabootsentusiaster som erbjuder utprovning i Sverige också.
 
En del hästar är oömma från dag 1, andra blir ömma. Upplever att det oftast inte är att de är sulömma utan just att det kommer rörelse i hoven då den inte är statisk längre när du plockar av skorna, hoven är ju gjord för att flexa och röra sig. Så innan hästen fått igång sina hovar igen tycker jag att man bör ha boots så att den inte blir rädd att det ska göra ont.

Brukar inte alls ta lång tid för hovarna att stärka upp sig och sätta fart att växa så fort man fått av skorna :)
 
Boots kostar ju en del, dem jag kollat på runt 1500-2000kr. Någon som vet någon billigare variant? Vill inte lägga ner massa pengar om det inte funkar O_o

Dum fråga vad kostar det att sko? Har inte haft någon skodd på flera år. Bootsen har man ju betydligt längre än en sko period. Funkar det inte går de att använda vid tappskor. Eller att sälja om man inte vill ha kvar bootsen,
Har equin fusion boots och är mycket nöjd.
 
Det finns olika Facebookgrupper där man kan köpa begagnade boots.
Själv använder jag Easyboot Back Country och Easyboot Glove på min häst?
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
954
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 134
Senast: super
·
Hästvård Funderar på att köpa filttofflor/waterboots till hästarna att sätta på hovarna innan hovslagaren kommer eller som nu när det är väldigt...
2
Svar
20
· Visningar
1 399
Senast: janna
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 587
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp