Bukefalos 28 år!

Barn och deras logik (eller brist på det snarare)

Se svar ovan. Jag tänker att det är två olika delar av det hela. Dels att lära sig att inte kommentera, och dels att som förälder lyckas förmedla det neutrala förhållningssättet och få barnen att verkligen ta till sig det. Trots vad de får höra från andra barn osv…
Jag vet inte, kanske är mina barn lättstyrda runt just att inte kommentera andras utseende, men de verkar verkligen haft lätt att ta till sig det (så till den grad att han säger till mig om jag försöker beskriva någon som tex ”han med ljust hår”). Sen tycker jag personligen inte heller att det svårt att låta bli att reagera mest på kommentaren att nån är tjock, kanske för att jag faktiskt tycker att det är lika problematiskt oavsett vad de kommenterar runt andras utseende. Så det problemet känner jag inte alls igen mig i.
 
Gillar att 12 åringen tycker det är en bra idé att göra sig kvällsmat 10 min innan man ska gå å lägga sig. Vadå skola imorrn, det är ju bara två dagar kvar i skolan så det räknas väl som sommarlov nu. :idea:
 
Jag tycker inte att det är det minsta svårt. Jag har lärt mina barn att aldrig kommentera hur någon ser ut. Sitter kanske inte perfekt hos 3 åringen, men 6 åringen säger aldrig något om någons utseende, ska han försöka förklara i efterhand vem han menar använder han beskrivningar som ”han med röd tröja” oavsett hur karakteristiskt utseende han med röd tröja än hade .. Jag har bara förklarat att det inte är så trevligt att kommentera andras utseende och att den som man pratar om kan bli ledsen. De köper det rakt av. Tycker att det är lika självklart som att man inte pekar eller stirrar på någon :)

Har lärt våra barn exakt likadant. Jag blev så otroligt stolt över stora barnen (9 och 7 år) häromdagen när jag hörde dem prata. Dottern sa något om att hon fått någon kommentar om sin längd i skolan och blivit ledsen. Då hörde jag sonen flämta till: ”va, men man får aldrig kommentera en annan persons utseende! Då kan den bli ledsen!” Dottern höll med och sedan pratade de på ett så klokt och fint sätt om det att jag fick en tår i ögat. Tänk att lite av mitt tjat och gnat gått in i alla fall :D:love:

Vad gäller trådens tema och logiken blir den dessvärre inte bättre med åren. Idag t.ex. gjorde vi en jättehärlig utflykt, barnen fick bestämma mat och glass blev det också som grädde på moset. Alla barnen superglada. Men väl hemma var det gemensamt utvalda tv-programmet inte riktigt så kul som sonen på sju år förväntade sig. ”Värstà dagen!!” blev då förstås betyget på dagen :D:down:
 
Sååå många såna situationer vi hade förra sommaren, dottern då drygt 1,5 år och blev helt förstörd om vi tog en blöja med bläckfiskar istället för hajar… 😅
Vi bråkade under några månader om att barnet var tvungen använda blöjorna med pandor på också, inte bara tigrarna. Undrar om tillverkaren får någon återkoppling om vilka problem det ställer till med att ha två olika motiv 😅
 
Jag sa till barnet 4,5år att inte gå ner i diket för det var brännässlor
-> ungen blänger på mig och hoppar ner i diket 🙄
-> börjar gråta för att det gör ont såklart men är även svinsur på mamma ’du sa att jag INTE fick så då ville jag hoppa’ skrek hon hela vägen hem kombinerat med ’mamma är dum’ 😅
Tur att hon är gullig 😻
 
Vi bråkade under några månader om att barnet var tvungen använda blöjorna med pandor på också, inte bara tigrarna. Undrar om tillverkaren får någon återkoppling om vilka problem det ställer till med att ha två olika motiv 😅
Så många gånger jag har suckat över att det inte bara är samma motiv på alla blöjor 😅
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp