barn tid och pengar

Status
Stängd för vidare inlägg.
G

Gullunge

Ni som har barn, hur mycket tid tar de egentligen per dag?

hur mycket av era intressen/egentid har ni fått försaka pga barn? jobbar ni/er fru heltid? Hur mycket kostar ett barn per månad ungefär?

hur lång tid på dagen kan man ha ett barn på dagis?


Tacksam för svar!
 
Sv: barn tid och pengar

Gullunge skrev:
Ni som har barn, hur mycket tid tar de egentligen per dag?
Jag har 2 barn, 5 o 7 år och jobbar heltid varav 2 kvällar/vecka och bor med deras far som också har heltidsjobb men jobbar 4 kvällar + lite dagtid i veckan. Våra barn är borta från hemmet 40 resp 29,5 h per vecka - resten av tiden är vi tillsammans - om dom inte är o leker m någon kompis förståss.

Är ju inte mätbart hur mycket tid dom "tar" - det skulle ju vara som att fråga hur mycket tid ens gubbe tar i veckan. Barn är ju inget intresse - det är ju våra barn.....

Hur mycket av era intressen/egentid har ni fått försaka pga barn?

Vi rider inte för tillfället men vi har 2 hästar, och jag har dragit ner på ideella engagemang - men nu är dom så stora så att det känns som tiden räcker till igen. Gubben håller på med saltvattenakvarier och dom kan man sköta innanför husets väggar.

Snart kan vi börja rida tillsammans men måste ha nya hästar först - våra är pensionärer- en av ålder o en av skada. Vi skaffade dock hästarna när vi fått vårt första barn och det funkade bra tills vi hade 2 barn och heltidsjobb - då blev tiden knapp.

Hur mycket kostar ett barn per månad ungefär?
Går inte att räkna ut beror på ålder, klädinköp, blöjbarn, dyr hobby, boende - det enda som är säkert är att barnbidraget räcker inte till i någon ålder.

Hur lång tid på dagen kan man ha ett barn på dagis?
Det finns dom som har från 7-17 varje vardag - är väl inte att rekommendera men som ensamstående förälder m heltidsjobb kan man inte välja


Tacksam för svar!

Det känns lite som du får fundera i andra banor än hur lång tid ett barn tar - dom tar all tid dom får - och känner du att du inte har tid med ett barn så vänta lite.
 
Sv: barn tid och pengar

Gullunge skrev:
Ni som har barn, hur mycket tid tar de egentligen per dag? !
Det är en nästan omöjlig fråga att svara på, barnen är runt mig nästan jämt, och även om jag gör andra saker så är de där och tar tid även om jag får annat gjort oxå...

Gullunge skrev:
hur mycket av era intressen/egentid har ni fått försaka pga barn?
Jag har valt att låta bli att köpa egen häst, men det är inte enbart ett beslut tagit pga barnen utan på många faktorer, barn tar tid men man får ta sig egentid oxå. Men visst tidigare kunde jag läsa böcker när huset var städat, disken fixad och tvätten nu umgås jag med barnen och hittar på något roligt istället, det blir lite böcker läst nu oxå men inte i närheten av samma mängd som innan jag fick barn.

Gullunge skrev:
jobbar ni/er fru heltid? Hur mycket kostar ett barn per månad ungefär?!

Ja min man jobbar heltid men det variera över året, under högsäsong kan han jobba uppåt en tolv timmar om dagen och under lågsäsong så kan det gå dagar då han kan vara hemma hela dagen...
Vad ett barn kostar är oxå omöjligt att svara på, det beror helt och hållet på vad man behöver köpa och hur man väljer att leva sitt liv... Tex engångsblöjor eller tygblöjor osv...

Gullunge skrev:
hur lång tid på dagen kan man ha ett barn på dagis?


Tacksam för svar!

Man kan ha ett barn på dagis 7-18 men det är inte att rekomendera... Har man inget val så visst överlever barnen men man hinner ju i princip aldrig träffa dem...
Vi har Elin på dagis tre dagar i veckan 9-14 och det passar oss utmärkt. Men det ska nog tilläggas att jag jobba hemifrån och kan jobba när det passar. Dessutom har jag en liten kille på två månader oxå nu. Men jag kommer att fortsätta att jobba ett par timmar i veckan för att allt ska fungera.

Jag säger som Luff, är tiden det stora problemet för dig så ska du nog vänta och fundera lite till.
 
Sv: barn tid och pengar

De upptar all tid, sen kan man klämma in lite emellan :smirk: :D .
Jag går fulltid just nu eftersom vi ska ha ett barn till, men annars går vi bägge 90 % ungefär.

Barn KAN vara på dagis länge, om man jobbar länge, men det är ju ingen bra lösning. Vår grabb går 24h/veckan på dagis och det är mer än tillräckligt tycker vi!!

Vad har jag fått försaka då... inget tror jag, inget som jag saknar i alla fall, han fyller upp tiden så bra att det jag har räcker gott och väl.

Vad de kostar?
tja det beror framför allt på om du har turen att få ett FRISKT barn, det är inte alla som får, sen ska du ha turen att barnet inte ofta blir sjukt så att du får vara hemma mycket för vård av barn.
Så beror det på hur mycket kläder du får ärva eller låna, vilken sorts kläder du köper, hur länge barnet har blöjor osv osv osv
Det bara går ju inte att säga!!!

Men säger som de andra, är det de här tankarna du har så bör nog i alla fall du vänta med barn lite...
 
Sv: barn tid och pengar

Hmm, går det inte säga ungefär vad ett barn kostar då? Mer än 2000 kronor per månad?

Måste man "bevisa" att man jobbar länge för att ha sitt barn långa dagar på dagis eller är det valfritt?
 
Sv: barn tid och pengar

Varför ska man ha barnet på dagis om man inte jobbar????
Om man inte vill umgås med barnet varför ska man då ha ett???
Så i mina ögon finns inget att "bevisa". Har man barn får man ta hand om dem, dagis/dagmamma är ett ställe där barnen är där föräldrarna måste jobba, för det måste man ju.

Och NEJ det går inte att säga hur mycket ett barn kostar. Det beror ju mycket också upp till en själv.
För oss gick det runt 3 blöjpaket i månaden förr när han använde det dygnet runt, de kostar en bit över 100 lappen styck.
Välling kostar väl inte så jättemycket, är inte säker.
Kläder, beror ju som sagt helt på vilken "standard" du vill ha på kläderna.
Leksaker, beror på hur mycket du vill att ditt barn ska ha.
Sen blir barnen större och de vill börja träna någon idrott, då kostar det pengar.
Dagis kostar pengar, för oss kostar det runt 1200:-/månaden.
Mat, ja det beror ju på hur duktig du är på att laga mat, små barn kostar ju inte så mycket, det gör däremot äldre barn som äter mer, tänk bara en tonårsgrabb. :smirk:

Så vilka barn menar du, de små eller de stora?
Funderar du på barn?
Och varför skulle du då i så fall vilja ha dem så länge på dagis??
 
Sv: barn tid och pengar

Gullunge skrev:
Måste man "bevisa" att man jobbar länge för att ha sitt barn långa dagar på dagis eller är det valfritt?

Här lämnar man in sitt schema när man lämnar in schemat för barnens dagis/fritids.
 
Sv: barn tid och pengar

hmm. jaha men om man har flextid då och jobbar extremt ojämnt...tex till 16 ena dagen och till 17.30 andra dagen? Hur fungerar det då?
 
Sv: barn tid och pengar

Gullunge skrev:
hmm. jaha men om man har flextid då och jobbar extremt ojämnt...tex till 16 ena dagen och till 17.30 andra dagen? Hur fungerar det då?

Vårat dagis har öppet mellan 06.30 och 18.00, avdelningen där David går är öppen mellan 07.30 och 17.00 alltså betyder det att om jag vill lämna innan halv åtta på morgonen eller hämta efter 17 så hamnar mitt barn på en annan avdelning med för honom okända fröknar därför utsätter inte jag honom för det.

Som någon redan sa, på dagis har man barn för att man måste jobba, det är ingen förvaring för att du som förälder inte "pallar" umgås med barnet. Men det är klart - det är lätt att säga att man vill ha barnet på dagis länge nu men när du fått barn så vill du umgås så mycket du bara hinner med det. För mig känns det som att bara tiden jag är på jobbet är för lång tid borta från min son :love:
 
Sv: barn tid och pengar

Gullunge skrev:
hmm. jaha men om man har flextid då och jobbar extremt ojämnt...tex till 16 ena dagen och till 17.30 andra dagen? Hur fungerar det då?

Eftersom jag själv inte har det är jag inte riktigt säker hur man gör det här men jag TROR att man lämnar i ett snitt i hur många timmar/vecka man jobbar. Men man måste ändå tala om i förväg/ha viss framförhållning så att dom kan planera för hur personalen ska jobba osv. Men det skiljer sig förmodligen från kommun till kommun med. Min personliga upplevelse är också att det skiljer mycket berodene på vilket dagis/fritids/dagmamma osv man har sitt barn på hur flexibla dom är.

Kräver man väldit stor flexibilitet kan i vissa fall dagmamma vara ett bättre altenativ...men på samma gång kanske man ska fundera igen på om man ska ha barn om man är väldigt svårt att planera sin tid, barn behöver rutiner och stabilitet för att må riktigt bra :)
 
Sv: barn tid och pengar

är en dagmamma dyrare än ett kommunalt daghem? Vad kostar det ungefär per månad att ha en unga på dagis/dagmamma?







Ankan skrev:
Eftersom jag själv inte har det är jag inte riktigt säker hur man gör det här men jag TROR att man lämnar i ett snitt i hur många timmar/vecka man jobbar. Men man måste ändå tala om i förväg/ha viss framförhållning så att dom kan planera för hur personalen ska jobba osv. Men det skiljer sig förmodligen från kommun till kommun med. Min personliga upplevelse är också att det skiljer mycket berodene på vilket dagis/fritids/dagmamma osv man har sitt barn på hur flexibla dom är.

Kräver man väldit stor flexibilitet kan i vissa fall dagmamma vara ett bättre altenativ...men på samma gång kanske man ska fundera igen på om man ska ha barn om man är väldigt svårt att planera sin tid, barn behöver rutiner och stabilitet för att må riktigt bra :)
 
Sv: barn tid och pengar

Vi hade vår son hos privt dagmamma, det var inte dyrare. Det finns ju maxtaxa och det gällde även henne.
 
Sv: barn tid och pengar

Det finns väldigt få dagmammor kvar, kan tänka mig att det är lika över hela landet.
Att få en dagmamma är svårt.
De kommunala kostar inte mer än dagis, eller rättare sagt, kostar lika mycket som dagis :smirk: .
Hur mycket beror på om ni har maxtaxa i din kommun och hur mycket du då tjänar.

men dagis/dagmamma är väl minsta problemet väl när man har barn? :smirk:
 
Sv: barn tid och pengar

Gullunge skrev:
hmm. jaha men om man har flextid då och jobbar extremt ojämnt...tex till 16 ena dagen och till 17.30 andra dagen? Hur fungerar det då?

Är det extremt?
 
Sv: barn tid och pengar

Vad barn kostar är ju väldigt olika.Det har ju med att göra hur man lägger nivån.Om man har någon att ärva av tex,eller vilka intressen barnet har.Om det måste vara dyra kläder eller inte. Det finns ju tabeller för sådant som är baserade på beräknade basbehov. Min son är inte dyr i drift,hans intressen är löpning läsa och datorn för tillfället...har roat sig mycket,väldigt mycket med ett spel för 399 kr...
Han är mycket rädd om sina saker,ingen godisgris och vill INTE gå på fritids....så han åker hem efter skolan och pysslar på gården.

Hur mycket tid man får till sig och egna intressen beror på hur man ordnar det för sig.För mig funkar det bäst att hålla på med intressen hemma då är tiden absolut tillräcklig.Därför flyttade vi så att vi kan bo med hästarna.Men så fort jag ska åka bort och göra något så är det en helt annan planering.

Lycka till // Åsa
 
Sv: barn tid och pengar

Jag har ingen aning om det är "extremt" eller inte. PÅ svaren jag har fått hittills verkar det ju som att man måste planera väldigt mycket i förväg och helt på sekunden, så har jag inte det i mitt jobb, man kan inte veta så länge i förväg om man jobbar till 16.00 eller 17.30.

Om man har bestämt att det är pappan som ska hämta på dagis då och han jobbar 4 mil bort och ibland slutar kl 17.00, tillåts man ha det så då? Systemet verkar vara lite oflexibelt tycker jag.
 
Sv: barn tid och pengar

Gullunge skrev:
Ni som har barn, hur mycket tid tar de egentligen per dag?

Precis all tid de kan få, eller rättare sagt: har rätt att få...
exempel: upp: 07.00 lämna på dagis:08.00 (= lätta barn)
Jobba hela dagen, hämta ca: 16.00,
laga mat och äta 16.30-17.30,
scouter med den ena grabben kl 18.00-19.45 = hinna med hästen under den tiden den dagen= ingen ridning, och maken är hemma med andra grabben
Andra dagar är det bättre andra dagar ännu värre ;)
Nu pluggar ju jag på gamla dar så jag kan fuska och rida på dagtid ibland men det håller ju inte i sig för alltid...
Maken fixar sin hobby på onsdagar och på helger både med och utan barn ibland (vi varvar)

Gullunge skrev:
hur mycket av era intressen/egentid har ni fått försaka pga barn? jobbar ni/er fru heltid? Hur mycket kostar ett barn per månad ungefär?

Man får dra ner på intressetiden men behöver inte försaka helt, en del grejer kan faktiskt barn hänga med på...
Priset på barn är helt omöjligt att fastställa! Allt från alla pengar som finns över till ... ja jag vet inte.... minst lika mkt som du själv...

Gullunge skrev:
hur lång tid på dagen kan man ha ett barn på dagis?

I min kommun får man absolut inte ha sitt barn på dagis mer än i anslutning till sin studie eller arbetstid = restid till och från jobb+själva arbetstiden. Normalt sett alltså 9-10 timmar per arbets/studiedag...

Vet inte varför du frågar men det låter inte som om du skulle skaffa barn än på ett tag i alla fall ;)
Det är ju liksom inte som att skaffa hund, det är en individ som kommer till världen och den skall man på bästa möjliga sätt försöka hjälpa att bli till vuxen, empatisk och social varelse...
Dina barn gör som du gör inte som du säger.

// M
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 392
Senast: Milosari
·
Skola & Jobb Jag funderar på att gå ner i tid, till 75 % pga barn under 8 (jobbar statligt så vi har dock rätt till barnet fyller 12). Jag har...
Svar
17
· Visningar
1 772
Senast: Manji
·
Samhälle Dumpen är en organisation som letar reda på pedofiler som man har kontakt med via tex chattar. Efter detta brukar man stämma träff då...
17 18 19
Svar
366
· Visningar
16 994
Senast: Lobelia
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 092
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp