Barnomsorgsavgift och tider när man pluggar...

Anastacia

Trådstartare
Hur räknar man när man går på csn?
Räknas det som inkomst eller inte?
Ska ju börja plugga nu och ska göra om i papprena men vet inte hur det räknas, nån som vet?
Får väl ringa och fråga kommunen annars, men hur gör ni i er kommun??

Och hur gör eran kommun med tider när ni pluggar?
Kommer att gå en distansutbilning där det krävs att man kör egen träning också, hade ju tänkt att barnen skulle gå fulltid (ja näst intill i alla fall) på förskolan de flesta dagar för då kan jag träna "på skoltid" så att säga, är det ok?? Borde ju vara det i o m att man måste träna för utbildningen.. :crazy:
Vad tror ni?
 
Sv: Barnomsorgsavgift och tider när man pluggar...

Avgiftstaxan är lika för ensamstående, gifta och sammanboende.
Hushållets gemensamma totala inkomst är avgiftsgrundande. Vid beräkning av avgift
räknas hushållets bruttoinkomster, i enlighet med sammanställning om
Avgiftsgrundande inkomst, se sid. 5.

Avgiftsgrundande inkomst
Avgiftsuttaget grundar sig på bruttoinkomster, ersättningar och bidrag som är
beskattade.


Fastställande av närvarotid
Vid ansökan om plats och vid förändring av tillsynsbehovet ska uppgift om närvarotid
lämnas på blanketten schema(detta görs i samråd med personalen). Närvarotid
fastställs utifrån familjens arbete/studier och restid
(grundtanken är att den som börjar
senast lämnar barnet/en och den som slutar tidigast hämtar barnet/en).
 
Sv: Barnomsorgsavgift och tider när man pluggar...

Ja, det där vet jag, men jag vet inget om csn, antar att det inte är beskattande, så då räknas det alltså inte.

Det där med tiderna vet jag ju också, men egentligen har jag bara schemalagt 1 dag i veckan, resten av dagarna grupparbetar eller tränar vi. Hur räknas det? Behöver ju ha barnen i omsorgen de dagarna också.
Kan kommunen komma att bråka om det?
Vill inte ha mina barn på förskola/fritids mer än vad de måste, men jag måste hinna med skolan också.
 
Sv: Barnomsorgsavgift och tider när man pluggar...

När jag läste snabbt så stod det att barnen bör gå regelbundet på förskolan, 15 timmar/vecka som gäller när man är arbetslös kan väl vara något att gå efter?

Jag jobbar skift, vissa dagar hinner maken hem innan jag åker, men för att Rasmus ska gå regelbundet hos sin dagmamma så lämnar jag honom tidigare på dagen och han går alltså hos sin dagmamma medans jag är hemma. Det är även en backup, för åker jag när han kommer hem får inte tåget vara mer än 1 min sen, och han får inte komma hem 1 min sent heller.

Till avgiftsgrundande inkomst hör följande ersättningar och bidrag. Utgångspunkt
för avgiftsberäkningen är inkomsten i det hushåll barnet/barnen
tillhör ( SFS 2001:160 ).
- inkomst av anställning/tjänst
- inkomst av rörelse/fastigheter, d.v.s. uttag från eget företag
- pensionsförmåner (ej barnpension)
- sjukpenning, föräldrapenning
- vårdbidrag för barn till den del det utgör arvode (ersättning för merutgifter
ska inte tas med)
- arbetslöshetsersättning
- kontant arbetsmarknadsstöd
- utbildningsbidrag
- livräntor
- ersättning från vård av barn i enskilt hem (arvodesdel)
- stipendier
- familjebidrag och dagpenning vid repetitionsutbildning
- familjehemslön; endast arvodesdelen av familjehemslönen ska tas upp som
familjens avgiftsgrundande inkomst om familjen har ett eller flera fosterbarn
placerade i barnomsorg.
 
Sv: Barnomsorgsavgift och tider när man pluggar...

Ok, då ska jag alltså skriva in bidragsdelen.
Får nog ringa kommunen å fråga om tiderna så man hinnar börja bråka om det redan innan man börjar, eller så frågar man inte så himla mycket utan bara skriver tiderna... *funderar*:grin:
 
Sv: Barnomsorgsavgift och tider när man pluggar...

Du ska bara betala för bidragsdelen som sagt, resten är ett lån. Sen är det ju så att om du pluggar på heltid har du i praktiken rätt att lämna barnen heltid.

Men jag tror inte det ska vara några problem, iofs beroende på hur nitisk personalen är, men där jag jobbar så säger vi inget. Men vi kan ju bli irriterade när föräldrarna pluggar på distans, har barnen på dagis/fritids 8-17 VARJE dag och sen när man slutar tidigt och åker till köpcentra så träffar man alltid dessa föräldrar där. Och då pluggar de inte utan fikar/shoppar osv. Då kan man bli irriterad för BARNETS skull, men de har ju rätt att lämna iom att de pluggar på heltid. Och det låter ju inte direkt som om du skulle göra så, så jag tror inte det ska vara nåt problem.

Bara lämna in nytt schema och ny inkomstuppgift och se glad ut så ska du se att det löser sig. :)
 
Sv: Barnomsorgsavgift och tider när man pluggar...

Så du tycker inte att hon ska ha barnen på förskolan mer än 15 timmar i veckan?

Sedan när är studier inte ett " jobb"?

I min kommun har man som rekommendation att barnen ska gå mellan kl 8 och kl 16 när man studerar. Gäller även vid distansstudier. Jag har lite annorlunda så jag har banen i förskolan mellan kl 7:30 och 17 mellan 2 och 3 dagar i veckan och mellan 7:30 och 12 resten av dagarna i veckan. Jag har precis varit hos kommunen och diskuterat just detta då min dagmamma hävdade att mitt schema med tre till 17- dagar inte skulle gå igenom eftersom de har sina regler. När jag pratade med kommunen om saken så fick jag veta att det rekommenderas mellan 8 -16 där och är alltså ingen lag, och att mitt schema visst kommer att gå igenom- eftersom mina barn inte är där full tid/ vecka så att säga.

Jag blev rejält förbannad av de här korkade reglerna. Jag betalar för att mina barn ska vara på förskola och vägrar gå med på att ändra tiderna till tider som helt uppenbart inte ens funkar för mig när kommunen vägrar ge mig barnomsorg kvällstid när jag jobbar HALVTID varje lkväll..... Så förutom den kommunala kostnaden för barnomsorg när jag pluggar så betalar jag en summa till barnvakten varje kväll....

Men nu var det inte så att det var regler utan det var bara rekommendationer typ till de som tex pluggar på skola fasta tider eller enbart hemma på distans. Jag läser en heltidskurs på skola med träffar två till tre dagar i veckan och en distanskurs. Jag har med andra ord barnomsorg när jag är i skolan och bara några timmar de andra dagarna för att barnen ska få kortare dagar och mer tid med mig. Att plugga MED barn hemma går ju super när småttingarna är under året typ men sedan är det svårare.
 
Sv: Barnomsorgsavgift och tider när man pluggar...

Du ska bara betala för bidragsdelen som sagt, resten är ett lån. Sen är det ju så att om du pluggar på heltid har du i praktiken rätt att lämna barnen heltid.

Men jag tror inte det ska vara några problem, iofs beroende på hur nitisk personalen är, men där jag jobbar så säger vi inget. Men vi kan ju bli irriterade när föräldrarna pluggar på distans, har barnen på dagis/fritids 8-17 VARJE dag och sen när man slutar tidigt och åker till köpcentra så träffar man alltid dessa föräldrar där. Och då pluggar de inte utan fikar/shoppar osv. Då kan man bli irriterad för BARNETS skull, men de har ju rätt att lämna iom att de pluggar på heltid. Och det låter ju inte direkt som om du skulle göra så, så jag tror inte det ska vara nåt problem.

Bara lämna in nytt schema och ny inkomstuppgift och se glad ut så ska du se att det löser sig. :)

Jag kan förstå att man kan bli irriterade för barnets skull ifall man lämnar heltid varje dag, men om man inte gör det och man pluggar- innebär det då att man itne får lov att tex gå till tandis under tiden man har barnen i barnomsorg? Det gör jag, som ensamstående är det rätt trist att slita på de enda två barnvakterna jag har tillgång till så fort jag ska göra något liknande, som tandis, rättegång och käkkirurgen. De hjälper till så mycket i vanliga fall med barnen eftersom kommunen är som de är med barnomsorg när jag jobbar.....
 
Sv: Barnomsorgsavgift och tider när man pluggar...

Jo, men det är ju klart. Såna saker behöver man ju kunna göra. Men nu handlar det om ett par föräldrar just i detta fallet. Och dessa föräldrar hänger ju för övrigt ihop nästan jämt (3 föräldrapar som alla studerar på distans) och berättar för de andra föräldrarna när vi står i hallen att 'Jo, men det ska bli så skööönt imorgon för då ska vi åka till spa när vi lämnat ungarna. Sen har man ju hela dan innan man måste hämta dem igen. De är ju så jobbiga'. Fråga mig inte hur de HINNER bli så jobbiga eftersom det är små barn som enligt föräldrarna lägger sig 19.00 och sover till 7. Exempelvis. Och det händer kanske 1 ggr i veckan som vi HÖR dem säga sånt. (Vi har pratat med chefen men vi kan inte göra så mycket)
Och givetvis är det samma föräldrar som bara MÅÅÅÅSTE studera hela julen så att barnen måste vara på dagis alla dagar vi har öppet, även om det bara blir de 3 barnen. Då blir man ledsen för barnens skull. Men jag tänker som så att de har det bättre hos oss som bryr oss om dem och uppskattar deras sällskap.

Så det var inget klagomål riktat mot vanliga föräldrar. :) Jag har ju själv gått genom rättegångar, läkargrejer, polisförhör osv när det varit ovärderligt att dottern kunnat vara på sitt vanliga trygga ställe. Jag tror inte personal bryr sig om sånt överlag. Vi har kanske gått lite långt eftersom vi har barn (ensamstående mammor) som vid behov får följa med viss personal hem och sova över/bli passad hos osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Barnomsorgsavgift och tider när man pluggar...

Vart har jag skrivit att hon bara ska ha barnen på dagis 15 timmar/vecka?

Jag skrev att barnen behöver gå regelbundet, och då är 15 timmars gränsen som gäller för arbetslösa jätte bra att gå efter. Visa mig gärna vart jag sagt åt TS att bara ha barnen på dagis 15 timmar och fixa plugget med barnen hemma :grin:
 
Sv: Barnomsorgsavgift och tider när man pluggar...

Ja jag har kollat mer nu med min kommun, eller med andra som pluggar i kommunen.
Det är ju heltidsstudier och träningen ingår ju i mina studier, det finns krav för att klara utbildningen och därför ingår det alltså, så jag har rätt till "heltid" på dagis.
Vill verkligen inte ha mina barn där så länge egentligen men studierna måste ju göras om jag ska gå igenom, hade jag jobbat kvar där jag är nu hade de ju varit fulltid varje dag så då ser jag det här som en bättre möjlighet när jag faktiskt vissa dagar KAN hämta dem tidigare :-).

Bra, nu börjar jag få allt klart för mig, då är det bara att se fram emot studietiden!! :bump:
 
Sv: Barnomsorgsavgift och tider när man pluggar...

Du märker kanske sen när du börjat plugga hur mycket du måste träna. Kanske går det jätte bra så du kan dra ner på hemma plugget och ändå fixa utbildningen och barnen får kortare dagar :idea:
 
Sv: Barnomsorgsavgift och tider när man pluggar...

Vart har jag skrivit att hon bara ska ha barnen på dagis 15 timmar/vecka?

Jag skrev att barnen behöver gå regelbundet, och då är 15 timmars gränsen som gäller för arbetslösa jätte bra att gå efter. Visa mig gärna vart jag sagt åt TS att bara ha barnen på dagis 15 timmar och fixa plugget med barnen hemma :grin:

Vilken regelbundenhet har barnen med 15 timmar i veckan? Och hur får du in 15 timmar i resonemanget? Vad har det ens med plugg att göra?

:grin: på dig själv, du!
 
Sv: Barnomsorgsavgift och tider när man pluggar...

Beror enligt mina erfarenheter på vart man bor...

I min förra kommun räknades hela CSN som inkomst (både lån och bidragsdelen), i min nuvarande kommun räknas ingen del av CSN som inkomst.

Pluggar du heltid så har du rätt att ha barnet heltid inom barnomsorgen (oavsett ifall det är distansstudier eller inte. Heltidsstudier jämställs med heltidsarbete).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nu är jag där igen. I ett mellanläge inför hösten, taggad men även nervös och lite känslan av ”vafan har jag gett mig in på nu”. Jag har...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: Araminta
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 229
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 468
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 979
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp