Bäst och sämst med hästen hemma?

Krans

Trådstartare
Har haft min häst med sällskap hemma hela sommaren. Förra tisdagen åkte dom tillbaka till stallet och fy vad jag saknar att ha hästen i min närhet.Att bara kunna kolla ut genom fönstret på dom, få en gnäggning till svar när man visar sig på morgonen, allt spontant man kan göra ( pyssla, rida, kolla till extra ) och att sköta och ordna allt precis hur man vill. Står i ett jättebra stall men ja, ändå finns längtan att en dag kanske, kanske ha sin häst hemma.Så ös på med för- och motargument !
 
För:
* Som du säger, mysigt att ha så nära till hästen och kunna göra spontanbesök hos den så ofta man vill!
* Man får bestämma allt själv.

Mot:
* Man blir väldigt låst av att ha häst hemma.
* Allt som ska fixas, ska fixas av en själv. (Staket som ska byggas/renoveras, gödsel som ska fraktas bort, foder och strö som ska tas hem...)
* Om man inte har massor av tid, kunskap och pengar tenderar träningsmöjligheterna att bli ganska begränsade (om man inte har möjlighet att anlägga en bra ridbana, t ex). Alternativet är att man får åka iväg och träna, men det är ju inte heller gratis och tar en del tid och energi.
* Inget sällskap i stallet kan bli ganska tråkigt i längden.
 
Emot; ta en spontan sovmorgon funkar inte, hästarna vill ha mat. Samma sak med att gå och lägga sig typ 18, funkar inte. :p

Annars är det ofta fodringar 4ggr om dagen om dom inte har bal/bete. Så man måste "alltid" vara hemma .

Annars bara fördelar i min värld :love:
 
Stall hemma: kommer hem till hästen när du kommer hem. Stod i ett sådant som jag hyrde in mig i, super.

Eget äga själv: delvis samma som ovan med nackdelen att man får stå för ALLA kostnader själv, lagningar, bortforsling av gödsel m.m osv.

Inhyrd: hittar man bra stall finns det knappt något negativt i min mening.
 
Har bara haft eget stall en månad så har inte så mycket att komma med än.
För:
*Närheten, möjligheterna till spontanpyssel på ett annat sätt
*Frihet att göra som man vill

Mot:
*Ensamt, om man inte har inackorderingar.
*Mycket jobb

För mig väger fördelarna (än så länge) upp nackdelarna.
 
Har haft min häst med sällskap hemma hela sommaren. Förra tisdagen åkte dom tillbaka till stallet och fy vad jag saknar att ha hästen i min närhet.Att bara kunna kolla ut genom fönstret på dom, få en gnäggning till svar när man visar sig på morgonen, allt spontant man kan göra ( pyssla, rida, kolla till extra ) och att sköta och ordna allt precis hur man vill. Står i ett jättebra stall men ja, ändå finns längtan att en dag kanske, kanske ha sin häst hemma.Så ös på med för- och motargument !


Slipper köra bil för att komna till stallet.
Det är planerande om man ska bort ex på dagen, det fodras var 4:e timme.
Åka bort över natten -svårt hästar ska fodras släppas in o ut ev täcken av o på. Det ska mockad fyllas va hinkar mm
Hö hämtas, stängsel servas mm
Men det är så gott att se hästarna från huset. O man behöver inte anpassa sig efter andra.
 
Positivt:
* Jag får göra precis som jag själv vill. Ingen har någon åsikt om det (jag är helt själv med två hästar, ingen inackordering).
* Jag har koll på dem på ett annat sätt än vad stallägare hade förr och kan mota Olle i grind tidigt (kolikhäst).
* Ingen tycker synd om mina hästar, som är fjordingar, och ger dem mer mat för att de är hungriga, med tjocka hästar som resultat.
* Den biten att man är låst är positivt för det mesta för oss. Man kan alltid skylla på att hästarna måste ha mat eller släppas in om inga grannar finns som kan hjälpa till. Vi reser aldrig heller.
*Tillräckligt ensamt för att jag ska gilla det och tillräckligt med sällskap från medryttare för att det ska vara kul. Vi kör ju en del så vi kan vara alla i stallet och sticka ut trots att det bara är två hästar.

Negativt:
* Jag har tider att passa vilket ju var helt annorlunda när man stod inackorderad. Då hade man i stort sett 18 timmar per dygn man kunde dyka upp och göra sitt och sedan inget mer. Nu går man mellan stall och hus minst 5 ggr (fodrar fem gånger per dag) och det på någorlunda regelbundna tider.
* Ska man handla så måste man se till att man går det precis efter fodring eller att man kommer hem precis när fodring ska ske.
* Att man själv måste fixa hagar och sådant. Den skulle dock kunna ligga på positivsidan också.
 
Många skriver att det kostar mycket pengar att ha dom hemma, men efter ett år vill jag inte riktigt hålla med. Inte för min skull i alla fall. Visst, det innebär en investering med hagmaterial, anlägga ridbana, bygga lösdrift osv. Men tänker man till ordentligt från början så upplever jag att det mesta sköter sig själv efteråt.

Mycket jobb? För mig har det alltid varit självklart att mocka min egen hage på våren, städa stallet och måla sommartid osv. Sånt jobb har dessutom minskat, då jag har lagt upp saker lite smartare för att slippa onödigt jobb.

Alla fodringar kommer man dock inte ifrån, men ska sätta in en fodergrind till vintern för att underlätta lite. :D
 
Fördelar:
Billigare (har tre hästar)
Bestämma själv

Nackdelar:
Inga alls

Eftersom jag bestämmer allt själv så har jag lösdrift som enkelt går att mocka (tyvärr en häst som gräver upp bädd), lätt att fodra i låda (ställa ut bal) och thermobar som går att fylla med slang. Har ordentliga grindar så att det går att ta sig in med traktor för att skotta på vintern. Dubbla vinterhagar för att undvika lera. Uppvärmt stall för att inte frysa ihjäl/stekas när hästarna görs i ordning. Ridbana, rundkorall och ett rejält antal sandvägar. Gödseln sprider vi i byns potatisland och vid behov plöjer vi någon äng. Har allehanda maskiner och redskap vilket underlättar, hatar kroppsarbete :D
 
Fördelar:
- Närheten till djuren. Dom är alltid där och blir en del av ens vardag.
- Mycket enklare att hantera eventuella skador/sjukdomar där det behövs mycket passning.
- Total frihet i att bestämma vad/när/hur gällande både djur, mark och stall.

Nackdelar:
- Man är ensam i skiten när det kör ihop sig, men med det kontaktnät jag har känner jag mig mindre ensam än jag gjort på de platser där jag varit inhyrd hos andra.


Vad gäller kostnader kommer de i omgångar. Det viktigaste är att försöka hålla en vettig buffert för djur och omkostnader. När man väl fått saker som man vill att de ska vara handlar det om löpande kostnader.
I slutändan är månadskostnaden inte högre än vid hyrd stallplats.

Det allra viktigaste är att ha kontakter som kan hjälpa en när det uppstår krissituationer eller om man helt enkelt bara vill resa bort några dagar. Det finns fler som har sina djur hemma och uppskattar utbyte av tjänster. Här är vi några stycken som helt enkelt hjälper varandra.
Fungerar suveränt.
 
Jag vet inte om så mycket annat än att ha hästarna hemma, är uppväxt med det och det är därmed min livsstil. Hade dom i kollektivstall på gården jag och maken bodde i 1,5 år innan vi köpte egen gård. Det var jobbigt att dela stall med flera och behöva ta hand om andras hästar på det viset. Det var en stor lättnad att återigen ha hästarna hemma när vi fått iordning hage och stall hemma :love:

Jag har dom på lösdrift och har timer till lunchhage så jag är inte lika styrd av in- och utsläppstider längre och det är väldigt skönt! Jag kan ta sovmorgon och åka bort på kvällen. De går inte på fri tillgång grovfoder.

Nackdel att man är mer låst men som sagt jag är uppväxt på det här sättet och har inga problem med det. Vi är hemmakära människor som sällan är bortresta.

Jag tycker om allt arbete runtomkring också så det är inget problem för mig. Vill aldrig ha dom någon annanstans än hemma i eget stall!
 
Jag vet inte om så mycket annat än att ha hästarna hemma, är uppväxt med det och det är därmed min livsstil. Hade dom i kollektivstall på gården jag och maken bodde i 1,5 år innan vi köpte egen gård. Det var jobbigt att dela stall med flera och behöva ta hand om andras hästar på det viset. Det var en stor lättnad att återigen ha hästarna hemma när vi fått iordning hage och stall hemma :love:

Jag har dom på lösdrift och har timer till lunchhage så jag är inte lika styrd av in- och utsläppstider längre och det är väldigt skönt! Jag kan ta sovmorgon och åka bort på kvällen. De går inte på fri tillgång grovfoder.

Nackdel att man är mer låst men som sagt jag är uppväxt på det här sättet och har inga problem med det. Vi är hemmakära människor som sällan är bortresta.

Jag tycker om allt arbete runtomkring också så det är inget problem för mig. Vill aldrig ha dom någon annanstans än hemma i eget stall!

Tänker att det nog är lättare för oss introverta att ha det ensamt på landet och sällan sällskap, än det är för extroverta?
 
På plus att ha hemma är
* tycker att jag märker fortare om något är på tok.
* kan ha rutiner som passar mig och mina hästar utan att behöva ta hänsyn till andra.
* får lättlastade hästar då det blir transport till träning för tränare, bana för intervallträning mm och när jag åker bort träffar jag andra och får den sociala biten, vilket är lagom för mig.
* behöver inte vara i stall som är oergonomiskt eller stall som inte tänkt tideffekivft alls i planering av stallet mm.

På minus blir det
* som det ser ut hemma med stall och boningshus i samma byggnad gör att jag drar mig för att ha medryttare, blir för nära inpå.
* mer planering när jag åka bort, men det gäller ju även dom andra djuren hemma.
 
Tänker att det nog är lättare för oss introverta att ha det ensamt på landet och sällan sällskap, än det är för extroverta?

Det tror jag med! Jag har inga problem med att vara ensam och sköta allt själv, mest skönt. Fast just nu har jag faktiskt min bästa kompis två hästar inhyrda, men det är mest för att det är hon, vi har inget behov av inhyrningar egentligen.
 
Har haft min häst med sällskap hemma hela sommaren. Förra tisdagen åkte dom tillbaka till stallet och fy vad jag saknar att ha hästen i min närhet.Att bara kunna kolla ut genom fönstret på dom, få en gnäggning till svar när man visar sig på morgonen, allt spontant man kan göra ( pyssla, rida, kolla till extra ) och att sköta och ordna allt precis hur man vill. Står i ett jättebra stall men ja, ändå finns längtan att en dag kanske, kanske ha sin häst hemma.Så ös på med för- och motargument !

För:
Jag bestämmer allt själv, får ha det som jag vill ha det. Där jag lämnar saker dagen innan, finns de kvar dagen efter. Saker är alltid i ordning eftersom det är så jag vill ha det.
Jag kan närsom helst gå ut och mysa med mina hästar, plocka in dem vid behov, behöver ej förlita mig på att andra ska sköta mina hästar.
Älskar att ha det själv!

Emot: Det är lite mer jobb med att få hem bra foder, strö osv men det har hittills bara varit riktigt jobbigt ett år när typ allt foder var dåligt. Jobbigt i den bemärkelsen att leta, hitta och få hem det samt till ett rimligt pris.

Jag har mkt automatiskt hemma för att underlätta så jag vill inte säga att fordringarna är jobbiga för det tycker jag inte. Har kamera i stallet så jag ser om tex en foderlucka inte skulle utlösas och kan då direkt korrigera detta. Har knappt hänt dock.
Fodergrind i hage till de som inte kan gå på fri tillgång när det inte finns så mkt gräs på typ vintern.
Jag har vindskydd i hagen så jag behöver ej rusa hem som vissa av mina vänner gör så fort det regnar. Vill hästarna ha skydd från regnet så går dem helt enkelt in där.
 
Som de flesta redan sagt, man får bestämma precis allt själv.
Jag älskade att kunna ta 10 steg och krama om dom.

Det mest negativa är att det är så hemskt ensamt. Om jag har eget stall igen ska jag definitivt ha någon inhyrd.
 
Att bo med hästarna ger ett helt annat djup i relationen, jag älskar det! Dom kan ställa sig och påkalla min uppmärksamhet om det är något också (ser ena ligghallen från köksfönstret).

Vi har sparat massor med pengar och tid på att inte behöva köra bil till stallet längre.

Jag älskar att kunna klura över smarta lösningar, planera byggen och sen göra dom. Prioritera precis som jag vill. Ha den ordning eller oordning jag vill.

Att ha medryttare eller inhyrd är nice för sällskapet men jag klarar mig utan.
 
Jag hittar ärligt talat bara fördelar. Mycket jobb, ja. Bunden, ja. Men jag var nästan mer bunden och det tog definitivt mer tid när jag stod i kollektivstall. Skulle jag behöva hjälp nu kan pappa hjälpa mig, det vågade han inte när jag hade hand om andras hästar. Foder och strö, inklusive hö, fick vi ändå köpa själva (med förbannat mycket gnäll om vad man använde och varför), så det är ingen skillnad.

Ridbana hade jag inte i kollektivstallet heller. Ridvägarna är bättre här. Min häst mår otroligt mycket bättre av fasta rutiner. Framför allt är det underbart att slippa folk. Jag har sociala jobb, och är egentligen inte en social människa, så för mig är det underbart att få vara ifred i stallet. Tidigare undvek jag att åka dit om jag visste att det skulle vara andra där.
 
Fördelar:
* Mysigt och roligt att ha hästarna nära.
* Enklare att ta till vara lediga stunder och gå ut i stallet (lättare att komma ifrån kortare stunder då och då än åka iväg en hel kväll). Om jag inte haft hästarna hemma hade jag inte kunnat/orkat behålla dem nu när vi har små barn (3 barn o 3 hästar/ponnyer).
* Frihet, man kan ordna allt som man vill.
* Göra hagar etc tycker jag är ganska roligt (även om det tar mycket tid...).

Nackdelar:
* Svårt att åka på semester.
* Ingen möjlighet att anlägga ridbana (för oss). Hagarna är mestadels kuperade, så de funkar inte heller så bra som alternativ.
* Skulle vara roligt med stallkompisar ibland.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 017
Senast: Fiorano
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 131
Senast: alazzi
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 205
Senast: Korven
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 031
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp