Bästa och kraftfullaste dammsugaren?

Bebben

Trådstartare
VAR hittar jag den?

Har en dammsugare hemma nu, som har en hög sugeffekt (500W) men efter 4 års användande så är den inte vad den en gång i tiden var, om man säger som så..
Den missar både hundhår och småsaker hela tiden, oavsett munstycke på. Alla filter etc är bytta, rengjorda och fungerar som dom ska. Men jag är less på en dammsugare som inte gör jobbet ordentligt.
Med 5 st hundar, 2-3 st barn plus kompisar som ränner ut och in samt katt - så dammsugs det varje dag här hemma. Men det blir inte rent nog, för så fort man ställer undan dammsugaren och synar golven så är det mycket missat, trots att man gått runt noga och dammsugit länge.

Har försökt att Googla, men hittar mest sidor som beskriver just deras dammsugare som världens bästa, men jag tycker att alla ser likadana ut, och har samma egenskaper som vår nuvarande.. Är en industridammsugare bättre?
 
Sv: Bästa och kraftfullaste dammsugaren?

Jag har en Electrolux ergospace med extra långt rör.
Den har även extra lång sladd.

Den är superbra!
Suger bra, tar mycket i påsen och har ett stötskydd så den inte lämnar märken på möbler man stöter i när man drar runt den. Den är lätt att dra runt. Den långa sladden gör att man slipper byta uttag hela tiden för att nå.

Edit: kollade priset och det låg närmare 1500 kr.
Dammupptagning på matta var 80% och på golv 99%.
 
Senast ändrad:
Sv: Bästa och kraftfullaste dammsugaren?

Priset spelar ingen roll direkt, så länge som nästa dammsugare är bättre än den vi har. Hundarna är korthåriga med stickiga hårstrån, så dom fäller året runt och det är rätt svårt att få upp hårstråna verkar det som, dom glider mest runt på golvet med munstycket skulle jag tro.
Har en Philips nu, och närmsta vännen har en Siemens - båda kostar en bra bit över 2000 kr, men är inte tillfredställande :( Och då har ändå vännen "bara" 1 korthårig hund, samt barn och katter..
 
Sv: Bästa och kraftfullaste dammsugaren?

Googla på tester istället så får du en massa träffar och bra tips på vad man ska tänka på inför köpet. :)
 
Sv: Bästa och kraftfullaste dammsugaren?

Har suttit och läst lite nu idag, men det verkar konstigt nog som att dom som är bäst i test i år - har exakt samma egenskaper, värden och effekter som min 4 år gamla maskin.. Jag trodde liksom att det kanske skulle kommit lite nytt och bättre sen dess?

Jag vill att den ska suga så hårt att plastmattan i hallen nästan lyfts ungefär ;) Men jag tvivlar på att dom 5-6 st som rankas som bäst just nu, som har samma egenskaper som min, kan vara så himla mycket bättre. Och då känns det ju onödigt att slänga ut flera tusen kronor, om inte resultatet blir markant mycket bättre.

Har funderat på en robotdammsugare som kan köras varje dag, och då kanske det räcker med att komplettera varje kväll med en vanlig dammsugning.. Men vi har en del mattor, några höga trösklar och många rum, så jag har inte vågat satsa än då många säger att det inte fungerar så bra då.
 
Sv: Bästa och kraftfullaste dammsugaren?

Hittade du det här?
Enligt våra rön kan det ofta vara bra att justera ner effekten något när du ska dammsuga med en moderna kraftfulla damsugare som de i testet. Om du kör på full effekt suger munstycket fast i golvet och dammet flyttas bara omkring. Vårt råd är att endast använda högsta effekt på mattor.
Jag har själv läst tidigare att högsta effekt inte ger bästa resultat utan de nya vinnarna har lägre effekter än många som hamnar längre ner i testerna.
 
Sv: Bästa och kraftfullaste dammsugaren?

Ja, jag varierar effekten ganska så mycket, beroende på om jag dammsuger över plastmatta eller trägolv, mattor med lugg eller ej osv. På högsta effekten så kan jag dra munstycket över en hög med ris, och den suger inte ens upp en tredjedel - utan då får jag lyfta den rakt över och verkligen se till att lägga hålen i munstycket rakt över riskornet osv. Helt sjukt hur dåligt den suger tycker jag. På mattorna så får jag köra fram och tillbaka i all evighet för att den ska lyckas få med sig det värsta av allt grus som samlas.
Nog det som problemet ligger i kanske, att den just inte suger bra nog för att "få in" allt runt munstycket till dom få öppningarna som finns, så att det kan gå vidare till själva hålen in i röret.

Gud så rörigt det där lät kände jag nu. Men tar jag av alla rör, och dammsuger i hörn eller liknande med bara slangen så får den upp allt bra tycker jag. Men inte med röret + munstycke också, och då har jag provat ett flertal olika av det sistnämnda. Både dyra, från tillverkaren, och billiga universal, samt dom från TV-shop och ja..
 
Sv: Bästa och kraftfullaste dammsugaren?

Kan komplettera med att det inte är dammet som är problemet här, i och med att golven både dammsugs och torkas av minst en gång om dagen så har vi sällan så mycket damm, utan det är mest hundhår, grus från barnens skor, smulor från 1 åringen som drar runt kex och liknande saker.
 
Sv: Bästa och kraftfullaste dammsugaren?

Har inte kollat själva resultaten nu men har för mig att bl a Råd och Rön brukar ange hur bra de tar upp olika föremål på olika underlag. Just djurhår och grus borde ingå i testresultaten, har du kollat?
 
Sv: Bästa och kraftfullaste dammsugaren?

Har inte hittat något som specificerat just sånt faktiskt, måste vara usel på att Googla idag!

Ska försöka hitta, annars får gärna någon posta här om dom lyckas hitta något liknande :)
 
Sv: Bästa och kraftfullaste dammsugaren?

Den där är lite lik i modellen mot mammas gamla dammsugare! Den sög upp allt i sin väg minns jag :D

Ska försöka hitta några modeller att provdammsuga med, vill gärna känna på dom innan man pungar ut massa pengar..
 
Sv: Bästa och kraftfullaste dammsugaren?

Som hundägare vet jag att få dammsugare håller särskilt länge med hundhåren. Den här bryr sig inte ett dugg om hundhår, suger också på avstånd vilket gör att det blir markant mycket renare.
 
Sv: Bästa och kraftfullaste dammsugaren?

Nej, det är ju det. Med dom mängderna hundhår som blir, så slits maskinerna verkligen ut rejält. Det går väl inte långsammare heller när man har en hel flock med odjur..

Tack för tipset! Hoppas jag kan få prova någon IRL :D
 
Sv: Bästa och kraftfullaste dammsugaren?

Vi har en Siemens VSZ6XTRM http://www.siemens-home.se/produkter/dammsugare/dammsugare/VSZ6XTRM11.html?source=browse
Den är helt klart överlägsen när det gäller sugförmåga. När vi stod i affären hade vi innan bestämt oss för Electrolux men när vi fick testa alla dammsugare som fanns uppställda vann Siemens överlägset! Nu menar jag inte att det var en marginell skillnad utan skillnaden var rejäl! Dessutom är slangen konformad så den är tjockare närmare själva dammsugaren vilket gör att effekten blir ännu störe! Det enda minuset är att den låter en del när den går på högsta effekt, men den låter inte om själva dammsugaren utan det är att det suger så mycket i munstycket som gör att det låter! Fast vi behöver aldrig köra så hårt. Vi har mattor som vår Schäferkorsning använder som liggplats och med bara halva effekten försvinner håren hur lätt som helst! Detta är helt klart den absolut bästa dammsugaren jag någonsin testat på!
 
Sv: Bästa och kraftfullaste dammsugaren?

Kom på en annan stor fördel. Rejält lång sladd, man kan dammsuga nästan hela huset utan att byta kontakt. Och lång slang, vilket gör att man kommer åt. Med den sugeffekten påverkas inte själva suget av slanglängden.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 198
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok För snart fyra år sedan började jag på mitt nuvarande jobb. Ett jobb som är ett av de två roligaste jag haft i hela mitt liv! Jag har...
Svar
2
· Visningar
1 172
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag vet inte vad jag ska ta mig till just nu:cry: Mitt liv är kaos just nu, allt som kan gå fel har gjort det:cry: Allt började för lite...
2
Svar
20
· Visningar
4 564
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 574
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp