Bukefalos 28 år!

Batteritips?

-Catherine-

Trådstartare
Batteriet i min BM har döden dött - absolut definitivt stendött är det, inte ett liv :(

Alltså står jag inför den delikata uppgiften att införskaffa mig ett nytt sådant per omgående. Förra gången impulshandlades det ett dyrt och egentligen inte särskilt bra batteri, denna gång tänkte jag trots brådskan göra en smula research innan jag öppnar plånboken.

Kravet är minst 160Ah, i övrigt står det rätt fritt att välja. Utrymmet är rätt gott, det är nog inte ngt problem att sätta in två paralellkopplade om det skulle vara ett bättre alternativ än det stora "orginalet".
Givetvis vill jag förstås inte gå bankrutt på affären, men köper ändå hellre ett (eller två) lite dyrare av kvalité än att shoppa billigt och ändå få svära över en svårstartad traktor.

Ni som har batterikunskaper, vad hade ni valt för ngt i min situation?
 
Sv: Batteritips?

Batteriet i min BM har döden dött - absolut definitivt stendött är det, inte ett liv :(

Alltså står jag inför den delikata uppgiften att införskaffa mig ett nytt sådant per omgående. Förra gången impulshandlades det ett dyrt och egentligen inte särskilt bra batteri, denna gång tänkte jag trots brådskan göra en smula research innan jag öppnar plånboken.

Kravet är minst 160Ah, i övrigt står det rätt fritt att välja. Utrymmet är rätt gott, det är nog inte ngt problem att sätta in två paralellkopplade om det skulle vara ett bättre alternativ än det stora "orginalet".
Givetvis vill jag förstås inte gå bankrutt på affären, men köper ändå hellre ett (eller två) lite dyrare av kvalité än att shoppa billigt och ändå få svära över en svårstartad traktor.

Ni som har batterikunskaper, vad hade ni valt för ngt i min situation?

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med sort, men det rådet jag fått är att alltid förvara batteriet frostfritt. Det blir väl ett evigt släpande, men lönar sig nog.
 
Sv: Batteritips?

Optima batterier är väldigt bra, inte så många Ah men det är startström o köldtålighet som är det viktiga.
PL
 
Sv: Batteritips?

De bästa tips jag kan ge är att alltid koppla ifrån batteriet när traktorn är avstängd (huvudbrytare som frånskiljer batteriet då man lämnar traktorn är krav från försäkringsbolagen) och att om det är kallgrader så tar man in batteriet.

Se även till att du underhållsladdar batteriet regelbundet, djupa urladdningar gör att batterierna tar stryk. CTEK tillverkar automatswitchade laddare som är bra för underhållsladdning, men en laddare i lämplig storlek hamnar på 1500.

Dessa laddare kan motverka skiktning och sulfatering som annars kan gå hårt åt batteriet och dom laddarna kan man ha med "gnistfri" anslutning vilket ger ökad säkerhet då det vid laddning avgår vätgas som är explosiv i blandning med luft.

Kolla regelbundet syranivån och syravikten i batteriet, det är mao en fördel att ha ett batteri som man lätt kan öppna och titta efter... annars om dom är "inbrottsäkra" så ska man inte ett vanligt batteri med fri eloktrolyt utan då ska det vara gelbatteri.

Har man två parallelkopplade batterier så blir det enklare med hanteringen då ett mindre batteri inte väger lika mycket.

Man kan egentligen tänka sig att paralellkoppla flera batterier än två så länge som generatorn orkar med att ladda hela klabbet....
 
Sv: Batteritips?

Oavsett om man köper att batteri på Mekonomen eller Biltema har båda blivit dyrare. Men om man ska ha två fritidsbatterier paralellkopplade så blir kapaciteten högre. Det kan nog bli billigare med eftersom fritidsbatterierna är billigare än ett stort batteri. Det är dock ett tag sen som vi köpte batterier till våra traktorer. Så kolla runt lite.

Om man vill ha nåt som inte riskerar att frysa så är torrbatterierna ett bra alternativ. Tror den heter Optima, men är inte helt säker. Vi har ett sånt och det har hittills fungerar mycket bra med ordentliga urladdningar och sträng kyla. Dock har lappen på den släppt och därför kommer jag inte ihåg vad den heter. Hur som helst är torrbatterierna lite dyrare.
 
Sv: Batteritips?

Fritidsbatterier är inte lämpliga. Dom har inte förmåga till dom höga strömuttag som startbatterier har.

Jag rekommenderar 2 parallellkopplade batterier. Dels blir det som sagt mer lätthanterligt, dels blir det billigare. Åtminstone var det så förr, att dom stora batterierna på över 100 Amp kostade mer per amp s a s.

Däremot har jag ingen erfarenhet av att man behöver plocka in batteriet vintertid för kylans skull, så länge man håller det välladdat.

LIA
 
Sv: Batteritips?

Vem i norrland släpar in traktorbatterierna så fort det är minusgrader?
CTEK laddarna är suveräna men att använda rekonditioneringsprogrammet på batterier som sjunger på sista versen är ett snabbt sätt att döda dem.
Pl
 
Sv: Batteritips?

Att värma upp batteriet med laddaren samtidigt med att man sätter på motorvärmaren är ett bra råd.
PL
 
Sv: Batteritips?

Tack för alla svar, nu har jag lite mer kött på benen. Torrbatteri låter intressant och Optima har jag fått rekommenderat från annat håll också så de ligger bra till. Att släpa batteriet in & ut är för mig totalt ointressant, det går bort direkt. Tål inte batteriet kyla så är det inte ett batteri för mig.

Imorgon blir det en tur in till stan så kanske jag kan råda bot på detta sen:

19258_321074519427_752229427_4739275_3311333_n.jpg
 
Sv: Batteritips?

Kan ju tala om att jag sen 3-4 år startar min BM 320 med ett fritids/startbatteri på 75 Ah som jag hade hemma för annart ändamål, fungerar men inte det bästa, blir ett optima nästa gång.
PL
 
Sv: Batteritips?

Med 75Ah skulle mitt gula skrälla inte ens bevärdiga mig med en trött hostning är jag rädd. Mer svårstartad traktor har jag aldrig varit med om, till å med så vår gamla Grålle upplevdes som en extremsportare i jämförelse :crazy:

Det som sitter i nu håller (ja höll , numer är det ju rätt stillsamt :() 155Ah och det är nog det minsta som behövs för att få ett hyfsat snurr i starten.

Fast...ett batteri av klass kanske kan ge mig ett effektivare snurr och ändå förbruka mindre energi?
 
Senast ändrad:
Sv: Batteritips?

är traktorn svårstartad så skulle jag nog välja ett batteri av lite högre kvalitet. Optima är bra, torrbatteriet som vi har är oslagbart.. fick upp ett namn i huvudet som heter Maxxima?? kan det stämma?

Fritidsbatterierna som vi har här har räckt då vi behövt dom till våra traktorer, men blir det kallt så åker iofs motorvärmaren i.. Den ena, DB995:an är ju kinkig så det heter duga, men det var för att ena kolet i generatorn hade hängt sig.. Nu är det inga problem.:) BM 700:an kinkar aldrig oavsett motorvärmare, eller inte, gradtal osv. Men motorvärmaren spar motorn så pass att om vi vet att den ska användas så används den.
 
Sv: Batteritips?

Ett Optima eller motsvarande på 50Ah har säkert högre startström(spec i kyla) än ett billigt 150 Ah batteri.
PL
 
Sv: Batteritips?

Optima batterier är väldigt bra, inte så många Ah men det är startström o köldtålighet som är det viktiga.
PL

Kan inte annat än hålla med, otrolig startkapacitet. Fast blåa optima ger många Ahtimmar men kostar därefter. Jag kör på dem gula. Dem röda är ju mer rena startbatterier. Till traktor så är ju de röda superba och är lite billigare än de gula. Vill man så kan man ju kosta på sig att parallellkoppla två.
Fast optima är ju alltid dyra :cool:


Gira
 
Sv: Batteritips?

det finns en anledning till det batteri som är monterat original .Jag köper alltid för maskinen avsedda batterier av känt märke.
 
Sv: Batteritips?

Nja, allting är inte 100% tipptopp när traktorn rullar från fabriken.

Det finns flera skäl till vilket batteri som sitter i från fabrik, visserligen spelar kapacitet och kvalitet in men även aspekter som kostnad, leveransäkerhet från underleverantör m.m. vägs ju då in i helheten.

Däremot bör man hålla sig på ungefär samma antal amperetimmar då elsystemet med generator etc. är utformade för den batteristorleken.

Kan tillägga att jag faktiskt tar in batterierna i stugvärmen när det är -25, helt enkelt bara för att man ofta bara har sådär 20-25 % av den "vanliga" kapaciteten på ett batteri vid såna temperaturer och har man en cylindervolym på 6-10 liter så börjar det gå åt lite kräm för att dra runt alltihopa. Med varma batterier så får man mer än ett försök på sig innan batterierna börjar att tröttna.

Numera med motorvärmare slipper man det som många fick göra förr i världen, att tappa ur motoroljan och ta med sig in och värma på spisen :eek:... på den gammla goda tiden så var detta enda riktigt bra sättet att få igång tex en flygmotor när det var 20-30 minusgrader :D.

Då känns det som ganska enkelt att plocka ur batteriet/erna i jämförelse...

Det är ju också så att det kostar en mindre förmögenhet att byta ut batterierna, jag har dåliga batterier och att byta ut dessa mot ett par riktigt bra hamnar på 5-6000 exklusive moms.
 
Sv: Batteritips?

När man jämför olika batterityper är det startströmmen som är det viktiga inte antalet amperetimmar. Systemet kan inte känna av antalet amperetimmar bara om strömmen räcker till.
Att ha batterierna väl laddade o sen "värma upp" dem med batteriladdaren samtidigt som man sätter på motorvärmaren är mkt bättre för ryggen.
PL
 
Sv: Batteritips?

Antalet amperetimmar känner visst systemet av i den bemärkelsen att generatorn inte orkar att ladda hur stora batterier som helst, det kan också bli besvär med laddningen om batterierna skulle vara alltför små.

Det är därför som man bör hålla sig inom vissa gränser med antalet amperetimmar... helt enkelt för att generatorn ska kunna med att ladda batterierna.

Att värma upp batterierna med laddaren kräver att batterierna redan håller en viss standard, är batterierna djupt urladdade och kanske rentav frusna så är det ju inte särskilt enkelt att "värma" dom.

I synnerhet som jag numera inte har motorvärmaren ständigt inkopplad utan brukar koppla i den ett par timmar innan, det kostar ju faktiskt sådär en krona i timmen att använda motorvärmaren på traktorn :grin:

Sen är det ju också skillnad på hur stor motor man ska dra igång, ju större cylindervolym ju mera krävs det för att dra igång grejjerna.
 
Sv: Batteritips?

Men det krävs inte fler amperetimmar för att starta en större motor utan högre startström, vilket inte är samma sak.
En vanlig växelströmsgenerator på 40-50 A klarar av att ladda alla normalt förekommande storlekar av batterier. De batterier jag förespråkar är dessutom relativt små men med en hög startström.
PL
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp