Bukefalos 28 år!

Bebis vägrar sova på rygg

Atiksa

Trådstartare
Sonen är sex veckor idag och kan bara sova längre stunder om han får sova på mage. På rygg så sover han ungefär en timme som mest sen vaknar han och är orolig, har han sovit själv så måste vi oftast gå omkring för att han ska somna om. Ibland kan han sova längre om han ligger på sida men ofta så blir han bara arg av att ligga så. Jag är smärtsamt medveten om att spädbarn SKA sova på rygg i egen säng för att minska risken för plötslig spädbarnsdöd så att låta honom sova på mage känns väldigt jobbigt om jag inte är vaken och övervakar. Men det börjar bli ohållbart för mig att sova så korta stunder, speciellt på vardagarna då pappan behöver sova för att orka jobba. Pappan har inte samma betänkligheter utan kan låta lille R sova på mage i spjälsängen och själv sova samtidigt, så vi tänker/känner väldigt olika om detta.

Någon som har/haft samma problem? Hur har ni hanterat det?

(hoppas att inlägget inte är krångligt skrivet, är ganska trött så lite svårt att få med allt och formulera det vettigt)
 
L sov helst på sidan med ansiktet inkört i min arm eller i min armhåla första månaderna. Försökte peta över henne på rygg i början men gav till slut upp.

11289003_586202441521440_4305410795791467300_o.jpg


Hon kunde även somna i en klockren face plant-position...

11406565_593382930803391_6069345372318804365_o.jpg


Köp ett andningslarm om du vill ha lite extra kontroll, men jag tror det är rätt så lönlöst att försöka få ongen att ändra sovpositionspreferens...
 
Jag har för mig rekommendationen om ryggläge kom strax efter min äldsta föddes, för han låg på mage (eller rygg om han vände sig själv, han låg liksom aldrig still ens som nyfödd)
Mellersta vägrade ryggläge så hon sov på mage (och ja jag ljög för BVC :o ) utan andningslarm för det fanns inga till rimligt pris då (om det ens fanns köpa i affären?). Yngsta sov i sidoläge mestadels om han inte låg i vagnen.
 
Du har redan fått tips om andningslarm.

Hur är det i vaket tillstånd? Föredrar barnet magläge då också? I så fall kan du ju öva ryggläge i vaket tillstånd på samma sätt som andra föräldrar får öva magläge med sina barn. Dvs en liten stund på mag/ryggläge som blir längre och längre.
 
Sonen är sex veckor idag och kan bara sova längre stunder om han får sova på mage. På rygg så sover han ungefär en timme som mest sen vaknar han och är orolig, har han sovit själv så måste vi oftast gå omkring för att han ska somna om. Ibland kan han sova längre om han ligger på sida men ofta så blir han bara arg av att ligga så. Jag är smärtsamt medveten om att spädbarn SKA sova på rygg i egen säng för att minska risken för plötslig spädbarnsdöd så att låta honom sova på mage känns väldigt jobbigt om jag inte är vaken och övervakar. Men det börjar bli ohållbart för mig att sova så korta stunder, speciellt på vardagarna då pappan behöver sova för att orka jobba. Pappan har inte samma betänkligheter utan kan låta lille R sova på mage i spjälsängen och själv sova samtidigt, så vi tänker/känner väldigt olika om detta.

Någon som har/haft samma problem? Hur har ni hanterat det?

(hoppas att inlägget inte är krångligt skrivet, är ganska trött så lite svårt att få med allt och formulera det vettigt)
Jag köpte ett andningslarm.
 
Det kan hjälpa om du höjer huvudändan i sängen där lillen sover. Inte säkert det funkar, han kanske helt enkelt bara vill sova på mage. Svårt att påverka :)
 
Jag tror också att det är svårt att ändra hans sovpreferens, jag är nog i så fall mest inne på om jag ska tänka att sova får jag göra någon annan gång i livet och låta ungen sova på mage och jag vara vaken och stirrar på honom. Eller om jag ska köpa ett andningslarm, försöka sluta vara så nojig :cool:
och tänka att jag själv (och väldigt många andra) överlevde när rekommendationerna var att småttingarna skulle sova på mage.

Det kan hjälpa om du höjer huvudändan i sängen där lillen sover. Inte säkert det funkar, han kanske helt enkelt bara vill sova på mage. Svårt att påverka :)
Vi testade det med babynestet, la en kudde under ena änden, och det funkade några nätter när han var ett par veckor gammal. Men ju äldre han blir desto mer bestämd verkar han bli över att det är magläge som är det enda som duger. Undrar vem han fått envisheten från :angel:

Du har redan fått tips om andningslarm.

Hur är det i vaket tillstånd? Föredrar barnet magläge då också? I så fall kan du ju öva ryggläge i vaket tillstånd på samma sätt som andra föräldrar får öva magläge med sina barn. Dvs en liten stund på mag/ryggläge som blir längre och längre.
Hm bra fråga.. tror faktiskt att han föredrar ryggläge eller hänga på en av våra axlar. Är han vaken så blir han mest sur och sprattlig i magläge, typ som de flesta småkids.
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Sonen är sex veckor idag och kan bara sova längre stunder om han får sova på mage. På rygg så sover han ungefär en timme som mest sen vaknar han och är orolig, har han sovit själv så måste vi oftast gå omkring för att han ska somna om. Ibland kan han sova längre om han ligger på sida men ofta så blir han bara arg av att ligga så. Jag är smärtsamt medveten om att spädbarn SKA sova på rygg i egen säng för att minska risken för plötslig spädbarnsdöd så att låta honom sova på mage känns väldigt jobbigt om jag inte är vaken och övervakar. Men det börjar bli ohållbart för mig att sova så korta stunder, speciellt på vardagarna då pappan behöver sova för att orka jobba. Pappan har inte samma betänkligheter utan kan låta lille R sova på mage i spjälsängen och själv sova samtidigt, så vi tänker/känner väldigt olika om detta.

Någon som har/haft samma problem? Hur har ni hanterat det?

(hoppas att inlägget inte är krångligt skrivet, är ganska trött så lite svårt att få med allt och formulera det vettigt)

Om han sover bra i egen säng men på mage hade jag lätt köpt ett andningslarm. Självklart vill man ju få sova och att barnet får det samma, men sanningen är ju att psd- fallen minskade jättemycket när ryggläget började rekommenderas.

Andningslarm är inte jättedyra jämfört med andra bäbisprylar o finns dessutom gott om på t ex Blocket.

Lycka till
 
Nu är detta visserligen 19 år sedan, och jag är ingen barnmorska.
Men jag har aldrig kunnat sova på rygg. Inte en sekund. Får ont av det. Ännu värre var det när jag var liten, och hade ryggproblem. Jag sov på magen då, och sover på mage idag.
Men iaf, då sa iaf BVC till min mamma att det var bättre att jag sov på magen, än inte alls. Visst, det ökade risken för PSD något, men de menade att risken ändå var försumbar. Visserligen hade jag ju då ryggproblem, så det kan väl ha påverkat råden. Nu vill ju inte jag ha några barn, men hade jag velat det, hade jag nog också hellre tyckt att det var bättre att barnet sov på mage än inte alls.
 
Vi har liknande problem här hemma, dottern kan sova på rygg men endast i vagn (under promenad) eller efter att hon först somnat i min eller makes famn (d.v.s. sidoläge eller mage) och sedan läggs över till ryggläge i babynestet. Tyvärr sover hon, precis du beskriver, oroligt i denna position och vaknar efter någon timme eller två - framförallt nattetid - och det går inte att få henne att somna i ryggläge heller.

Jag har tyvärt inte så mycket råd att ge - överallt läser man ju hur de SKA sova i ryggläge och i egen säng. Men trots att vår lilltjej bara är 3 veckor känner jag också hur detta börjar bli ohållbart nu när maken börjat jobba och bara kan ta första nattmålet med omsomning. :(
Nu har vi köpt ett andningslarm som jag hoppas ska kunna ge lite extra trygghet. Dock inte låtit henne sova på mage obevakat/för natten med det än...
 
Sonen är sex veckor idag och kan bara sova längre stunder om han får sova på mage. På rygg så sover han ungefär en timme som mest sen vaknar han och är orolig, har han sovit själv så måste vi oftast gå omkring för att han ska somna om. Ibland kan han sova längre om han ligger på sida men ofta så blir han bara arg av att ligga så. Jag är smärtsamt medveten om att spädbarn SKA sova på rygg i egen säng för att minska risken för plötslig spädbarnsdöd så att låta honom sova på mage känns väldigt jobbigt om jag inte är vaken och övervakar. Men det börjar bli ohållbart för mig att sova så korta stunder, speciellt på vardagarna då pappan behöver sova för att orka jobba. Pappan har inte samma betänkligheter utan kan låta lille R sova på mage i spjälsängen och själv sova samtidigt, så vi tänker/känner väldigt olika om detta.

Någon som har/haft samma problem? Hur har ni hanterat det?

(hoppas att inlägget inte är krångligt skrivet, är ganska trött så lite svårt att få med allt och formulera det vettigt)
Vi följde inte alls rekommendationerna. Sonen somnade aldrig på rygg eller i egen säng, och då var det med det. Ofta somnade han på sida bredvid mig efter amning och har sovit i samma säng som oss nästan hela tiden sedan han föddes. Han sover i egen säng och har gjort i perioder men då var han inte längre spädbarn.

Skulle du känna dig tryggare med att han sover på mage på din mage? Det gjorde jag ofta med sonen. Då hade jag koll på att han låg bra, samtidigt som jag kunde passa på att sova en stund. Eller ha honom i sjal/sele?
 
Mina barn har velat ligga på sidan och sova så då har de fått göra det. Hade de velat ligga på mage hade jag köpt ett andningslarm. Barnen måste ju få sova.
 
Nu blir det lite trådkap, men jag fick sån Flashback från när jag låg på sjukhus med yngsta (fick RS-virus och lunginflammation 1,5 v gammal)
Då hade han andningslarm som satt fast på honom och så en sladd till en låda. Alltså den panikattack min rumskompis fick varje gång jag lyckades dra ut den där förbaskade sladden :nailbiting: :rofl:
 
Det jag köpte satte man i blöjan och den var väldigt känslig. Man blev väckt lite nu och då när barnet blev mer rörligt.
Verkar som att blöjlarmen oftare falsklarmar så jag valde att beställa ett som läggs under madrassen i spjälsängen/vagnen eftersom han är okej med att ligga där (just nu i alla fall).
Vi följde inte alls rekommendationerna. Sonen somnade aldrig på rygg eller i egen säng, och då var det med det. Ofta somnade han på sida bredvid mig efter amning och har sovit i samma säng som oss nästan hela tiden sedan han föddes. Han sover i egen säng och har gjort i perioder men då var han inte längre spädbarn.

Skulle du känna dig tryggare med att han sover på mage på din mage? Det gjorde jag ofta med sonen. Då hade jag koll på att han låg bra, samtidigt som jag kunde passa på att sova en stund. Eller ha honom i sjal/sele?
Han sover oftast på mage på min mage/bröstkorg, men då har jag svårt att sova utan kan bara slumra lite lätt. Sjal och sele sover han superbra i :)
 
Min yngsta hade kolik och kunde inte sova överhuvudtaget på rygg, vi lät honom sova på mage och sov i skift själva så vi kunde ha koll. Han sov mycket bättre när han fick ligga på mage
 
Lillen har nu helt slutat sova på rygg, inte ens en kort stund i vagnen somnar han så. På nätterna har han sovit på sida i nestet och på dagarna på mage i spjälsängen eller på mig. Idag ska jag hämta ut andningslarmet :)
 
Min som nu är 8 år sov oftast på mage med benen dubbelvikta under sig, inte heller jag har någonsin sovit på rygg...
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Vår dotter är 6 månader gammal nu och sover i spjälsäng i samma rum som vi. Just nu är vi hos mina svärföräldrar och vi planerar att ha...
2
Svar
31
· Visningar
3 814
Senast: Imogen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 793
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 322
Senast: Amk
·
Gravid - 1år Ja nu är sonen 10 mån så rörlig att det börjar bli riskabelt för honom att sova i föräldrasängen. Flera gånger har jag vaknat av att han...
2
Svar
25
· Visningar
2 833
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp