Bukefalos 28 år!

Bebisninen äter inte blindtarmsbajset

vego96

Trådstartare
Jag har en löwenkorsning på ca tre månader, som inte äter upp sitt blindtarmsbajs, alltså det kladdiga, skarpt luktande, klasformade bajset. Ca var tredje dag ligger det små högar här och var på golvet, har fått ta bort en av mattorna för den blev så sunkig. :crazy:
Hon är i jättefin kondition annars, blank päls, lagom rund, klara ögon, inte lös i magen, pigg och glad och verkar må kanon.

Ger henne ca 2 msk pellets på morgonen, samt lite grönsaker på kvällen, t. ex morot, broccoli, fänkål och paprika, ca 3/4 dl allt som allt. Dessutom äter hon rätt mycket hö, tror hon äter mer hö än den stora kaninen. Läste i en gammal tråd att det kan bero på pelletsen, att det är mer protein än fibrer i den, men den pellets jag har nu innehåller 17% fibrer och 15% råprotein.

Den stora kaninen har aldrig gjort såhär, hon har alltid ätit upp det bajset och haft samma foderstat. De är delvis av samma ras, storkaninen är hälften löwen, hälften angoravädur, och bebisen är hälften löwen och andra halvan förmodligen hermelin (tjuvparning).
Nån som har en kreativ idé vad som är problemet och vad man kan göra åt det?
 
Sv: Bebisninen äter inte blindtarmsbajset

Låter som att det kan vara lite för mycket protein i den pelletsen för en unge, kan hända att det rätar till sig när hon växer till sig men skulle det fortsätta så skulle jag leta efter en pellets med lägre proteinhalt att blanda ut med.
 
Sv: Bebisninen äter inte blindtarmsbajset

Tack! :bow:
Ska testa om det hjälper, prova går ju alltid. Finns det nån pellets med mycket fibrer och lite protein? Vill ju inte ha nån jättesäck heller, då hinner det ju bara bli gammalt innan de hunnit mumsa i sig det. Nån bra sida på nätet kanske? :smirk:
 
Sv: Bebisninen äter inte blindtarmsbajset

Svenska foders är på 12,5% men det är ju jättesäckar :P Annars så kan du ge något som heter high fiber cubes, små rektangulära bitar som ser ut som väldigt hårdpressat hö ungefär, de innehåller bara 10% protein och 20% fiber, skulle nog passa väldigt bra. Men tänk på att minska ner på pelletsen då.
 
Sv: Bebisninen äter inte blindtarmsbajset

Det är egentligen hästfoder från Spillers, va? Hittar ingen återförsäljare här i krokarna, så får bli om man åker hem till Öland i helgen i så fall.
Men fibrex, kan man inte testa det? Verkar som om det är många som rekommenderar det för att höja fiberhalten i foder.
 
Sv: Bebisninen äter inte blindtarmsbajset

Ja fibrex är bra om du vill höja fiberhalten, men det sänker fortfarande inte proteinhalten, men visst testa du, det brukar fungera på ungar som har kinkiga magar :)
Ja, jag tror det kommer från Spillers.
 
Sv: Bebisninen äter inte blindtarmsbajset

Nej, men jag tänkte att om man successivt byter ut en del av pelletsen mot fibrex, så ändras ju proportionerna fiber/ protein totalt sett. Hur mycket kan vara lämpligt att börja med? Hon väger ca 800 g.
Och, det här kanske är en total idiotfråga, men fibrex görs ju av sockerbetor... behövs det blötläggas som betfor, så att det inte sväller i strupe och mage?
Haha, känner mig mer och mer inkompetent som kaninägare just nu... :o Men tycker det är bättre att fråga folk som vet än att chansa och göra fel. :idea:
 
Sv: Bebisninen äter inte blindtarmsbajset

Nej vi har aldrig blötlagt fibrex innan vi har gett det till våra djur, men sen så brukar vi bara lägga ca 1 tsk ovanpå pelletsen också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp