Befarad senskada... Uppmuntran behövs!

Ilona

Trådstartare
Var ute med fyraåringen igår. Körde en långsamtur på omkring 8 km. Efter drygt halva vägen började hon gå orent fram. Detta upphörde dock efter några steg och hon kändes kanonfin resten av vägen, om än något överambitiös. Linimentade efter turen och allt såg bra ut. I morse var hon dock jämntjock från knä till kota vänster fram. Även lite svullen nedanför kotan. Vet inte om jag inbillar mig men jag tycker att hon är något mer svullen på utsidan av benet jämfört med insidan, samt att svullnaden är något bananformad bakåt. Fick stå på kylning ca 30 min, sedan lindade jag och åkte till jobbet.
Svullnaden var oförändrad när jag kom hem, men hon visar ingen hälta och är inte markant varm. Ingen feber. Reagerar inte heller när jag känner över (klämmer) benet (upplyft). Hittar ingen hård svullnad/kula när jag känner över senorna.
Kommer naturligtvis ultraljuda detta men eftersom det inte bör göras de första dagarna har jag ett par dagars oro framför mig. Jag vet att det mesta utav ovanstående tyder på senskada, men min fråga är; finns det hopp om att det kan vara något mindre allvarligt? Känner att jag själv tänker nattsvart och förbereder mig på det värsta just nu, så kan jag ha missat något som stämmer in på beskrivningen men som inte behöver betyda månader av konvalescens?

/bedrövad amatör
 

Liknande trådar

M
Hästvård I går kom en av hästarna in från hagen utan framsko och med en svullnad runt senan. Vi kunde inte riktigt avgöra om det var senan som...
Svar
3
· Visningar
1 070
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 637
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp