Bukefalos 28 år!

Senskadan som inte var någon senskada?

M

md5krist

I går kom en av hästarna in från hagen utan framsko och med en svullnad runt senan. Vi kunde inte riktigt avgöra om det var senan som var svullen eller ej. Men det kändes inte som en "vanlig" svullnad. Den började precis bakom gaffelbandet och gick bakåt, och var ca 5 cm lång och slutade precis över kotan. När benet var belastat tyckte vi att senan kändes, men med upplyft ben så var det mer tveksamt. Hon var inte halt, öm eller hade någon bananform på senan. Men det var som sagt en ganska tydligt avgränsad svullnad vid senan, inte en vanligt diffus svullnad som gick hela vägen ned till kotan.

Jag kylde först med vatten och lite senare med kylpåse. Sedan stod hon lindad (som vanligt) med BoT-paddar under natten.

Senare satt jag och letade info om senskador och tänkte åka till klinik idag för att få det ultraljudat ifall, ifall.

Men, i morse var svullnaden i stort sett borta. Så uppför sig väl ändå inte en senskada?? Har bara haft en senskadad häst och det var nog ca tio år sedan. Men såvitt jag kan komma ihåg var han svullen länge och det kvarstod en förtjockning av senan även efter han var helt ok igen.
 
Sv: Senskadan som inte var någon senskada?

Har du varit på kliniken? Hur gick det?

Som jag fått höra så kan senskador tyvärr komma och gå sådär. mer vanligt att det sitter i ett tag med värme, svullnad och ömhet. men det kan även bli "bra" snabbt, för att sedna komma tillbaka.
Hoppas dock att det var något annat.
 
Sv: Senskadan som inte var någon senskada?

Nej, jag åkte aldrig eftersom det i stort sett var borta i morse. I kväll så var hon dock lite svullen igen, men jag tror inte längre att det är någon skada på senan. Nu har svullnaden flyttat sig lite till utsidan benet och man kan känna båda böjsenorna genom svullnaden och de känns helt ok. Hoppas att det inte var ett felaktigt beslut att inte åka, men jag tror inte det.

Intressant dock att du hört om senskador där svullnaden kommer och går. Kan ju vara bra att lägga på minnet.

En av de andra hästarna hade något märkligt förra veckan. Jag red henne, allt var frid och fröjd och hon fick gå ut en stund igen. Såvitt jag såg så hände inget i hagen. När hon kom in igen någon timme senare så var hon jättesvullen ovanför ena framknät. Någon dag senare hade ganska mycket av svullnaden sjunkit nedanför knäet och det fanns kvar 4-5 dagar. Vår teori var att det var ett stick av något slag. Kanske den första hästen råkat ut för något liknande, fast på ett mer "kritiskt" ställe, vid senorna.

Nåja, häst nr 1 får väl ta det lugnt tills svullnaden försvunnit helt och kanske vila ytterligare några dagar, så hoppas jag att det inte ska bli något mer trassel med det.
 
Sv: Senskadan som inte var någon senskada?

Håller tummarna för att det inte blir något mer.
Det är verkligen mäkligt med endel svullander som kan uppstå och sedan försvinner dom lika snabbt igen.. :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 287
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 313
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 822
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
695
Senast: Mandarinen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp