Begräsade starträttigheter

gladys

Trådstartare
Hej.
Om man skulle betäcka sitt varmblodssto med grannens varmblodshingst som inte är avelsgodkänd.
Vad innebär begränsade starträttigheter? Och är det okej att betäcka med en hingst som man inte äger?

"Inte avelsvärderad hingst

En varmblodig hingst som inte är avelsvärderad får användas i offentlig avel, men avkommorna registreras i stambokens huvudsektions del II och de får begränsade starträttigheter." Klippt från travsport.se
 
Begränsade starträttigheter innebär att hästen inte kan starta i unghästloppen såsom Breeders', Travderby, Kriteriet, Oaks, ST:s grundserie etc. De får heller inte gå premielopp och uppfödaren erhåller inga uppfödarmedel på intjänade pengar.

Tänk på att hingstägaren fortfarande måste hålla med betäckningsbevis, språngrulla och sedel för att avkomman ska kunna registreras och ges starträttigheter överhuvudtaget.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 038
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 536
Senast: Jealle
·
Avel Hej. Jag håller på med shettisavel men har funderingar på att köpa in ett Danskt Varmblodssto för avel nu också. Jag är HELT ny inom den...
Svar
7
· Visningar
1 133
Senast: Engqvist
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 441
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp