Bukefalos 28 år!

Behandla dräktigt sto med promon...

Girasol

Trådstartare
Någon som gjort det? Ev. nackdelar?
Vi ska sätta in Promon på vår ena märr under denna dräktighet då hon kastade förra utan känd orsak. Vill inte riskera en kastning till pga ev.hormonella fel. Har talat med flera veterinärer som tycker vi ska prova. Vi kommer satsa på Promon intramuskulärt var 14e dag.

Man kan även sätta in p-piller för katt, dvs tablettform, men då ska det ges kontinuerligt ett visst antal varje dag.... -känns inte som ett alternativ. Samt låter ganska dyrt.


Gira :banana:
 
Sv: Behandla dräktigt sto med promon...

Varför mistänker ni att kastningen skulle ha nåt med hormonellt fel att göra? Har hon kastat tidigare? Det finns många olika anledningar till kastningar, så jag tycker det låter lite långsökt.

Sen har jag heller aldrig hört talas om att använda promon på häst. På hund och katt ska man definitivt inte använda det vid dräktighet. Jag kan förstå idén med att tillföra extra progesteron för att upprätthålla progesteronhalten under dräktigheten (om man mistänker att kastningen berodde på för låg progesterohalt alltså), men det känns för mig som om det finns en hel del risker med det också. Och framförallt hur väl undersökt är det med behandling på häst?
 
Sv: Behandla dräktigt sto med promon...

Har haft samtal med två veterinärer idag om detta. Min ordinarie samt en vet. som behandlat flertalet ston med just promon.

Det är svårt att mäta hormonhalten på stoet då den tydligen kan svänga ganska rejält normalt sett under dräktigheten.

Det som fått oss att fundera är att hon vid åsynen redan i fjol visade vissa tecken som hon inte gjort vid de 4 andra dräktigheterna. Förvisso kan dräktiga ston visa brunst och tom ha viss tillväxt av äggblåsor.. Men jag känner våra ston ganska väl och vi följer noga status av utseende på såväl vulva som slemhinnor, färg, sekret m.m. Även vår seminvet har tyckt det verkat lustigt.
Nog om detta, då jag har svårt att formulera det vi upplevt och magkänslan spelar även en stor roll.


Finns en vet i Sverige som forskat lite och även då upptäckt detta med promonbehandling, tänkte luska fatt i honom på måndag. Glömde fråga den vet jag pratade med nu ikväll vad han heter.
Men den vet här, som behandlat ston med gott resultat hade inte erfarit några biverkningar vara sig på sto eller föl. Jag känner även två stoägare som behandlat sina ston med lyckade resultat. Inte hört något negativt där.
Sedan så spelar ju även annat in. Visst, det kan ha varit ett måndagsexemplar. Enligt vet så ska det inte hända något om vi tillför progesteron även om stoet har normal egen produktion då drar hon tillfälligt ner på sin egen.


Jag sticker inte heller under stol med att ekonomi spelar en stor roll. Vi föder inte upp hästar för att vi vill ha en att klappa på. Vi satsar på att ha ett företag som ska bära sig och helst generera vinst. Det är en svår balansgång. Det är ju ändå levande djur och jag värdesätter dem och deras personligheter väldigt högt.


Gira :banana:
 
Sv: Behandla dräktigt sto med promon...

Okej, låter intressant. Har faktiskt som sagt var aldrig hört talas om det, men man lär så länge man lever...
Men vilka doser ska man upp i då? Och ska man spruta var 14 dag under större delen av dräktigheten lär det väl kosta endel...?
 
Sv: Behandla dräktigt sto med promon...

Antingen ger man 5 ml 1gång/månad eller 2½ var 14e dag. Den vet som brukar ge har oftast gett en gång per månad men mest för att det blir dyrt för ägaren. vi kommer välja tätare intervall då jag tror det är bättre för stoet. Själva promonet kostar knappt 800:- och räcker då för alla doser i dräktigheten.(10 flaskor x 5 ml) Sen kommer ju resten till...


Gira :banana:


Glömde: Brukligt var att börja runt dag 20 i dräktigheten...
 
Senast ändrad:
Sv: Behandla dräktigt sto med promon...

Vi har behandlat två ston med promon. Första gången var ett sto som ena året inte blivit dräktig och andra året kastat med samma hingst. Veterinären rekommenderade promon så vi provade. Dock är jag nästan helt säker på att vi sprutade 5 ml var 14:e dag. Hon klarade av att behålla fölet dräktigheten ut men han föddes väldigt svag och dog 3 dagar senare. Troligen passade inte stoet och hingsten ihop då vi betäckte om henne med en annan hingst och då fick hon ett jättefint föl utan att behöva använda promonet. Dock kan man ju säga att promonet fyllde sin funktion.
Det andra stoet har problem att hålla sina foster. Första året hon betäcktes resorberade hon efter en månad och fick betäckas om. Senare kastade hon ganska sent i dräktigheten. Andra året likadant, har jättelätt att bli dräktig men resorberar fostret till andra kollen efter en månad. Vi fick betäcka om igen och nu satte vi in promon och hon fick en jättesöt fölunge:banana: Dock lite liten men det kan ju lika gärna bero på att det är hennes första samt att pappan är liten. Är dock som sagt var nästan säker på att vi sprutade 5 ml var 14:e dag.
Som veterinären beskrev det, om jag kommer ihåg rätt, så producerar stona ägg även under dräktigheten och gulkroppen från när de släpper äggen ger hormonet som gör att de behåller fölen. Troligen slutar vårt sto att producera ägg efter att hon blivit dräktig och därför kan hon inte behålla fölen själv utan hjälp.
 
Sv: Behandla dräktigt sto med promon...

Hmmm ska kolla igen med vet på måndag om dosen. Men är alldeles säker på att han sa 5 ml. Intressant att man använder olika doser...


Gira :banana:
 
Sv: Behandla dräktigt sto med promon...

Frågade sambon när han kom hem från jobbet och han bekräftade att de fått 5 ml var 14:e dag. Dessutom är det två olika veterinärer som skrivit ut det. Båda jobbar på ganska stora stuterier.
Hoppas att det funkar på ditt sto. Vi kommer inte att chansa med vårt andra sto utan kommer att använda promon i hennes kommande dräktigheter.
 
Sv: Behandla dräktigt sto med promon...

Superbra du nämnde detta med dosen! Ska verkligen dubbelkolla!

Känner att denna utgift är väldigt liten om det innebär att vi kan få ett levande föl.



Gira :banana:
 
Sv: Behandla dräktigt sto med promon...

Ja, kan verkligen hålla med dig om det. Det är ju inte billigt att hålla på med avel och ett fölsto som går tom kostar ju också. Så promon är en billig "försäkring" för ett levande föl.
 
Senast ändrad:
Sv: Behandla dräktigt sto med promon...

Jag har kollat lite med kollegor angående denna behandling, eftersom jag trots att jag arbetar som stuteriveterinär inte hört talas om det.

Enligt vad jag hittils har fått fram så finns det inga bevis för att det verkligen är problem att upprätthålla progesteronnivån som får ston att resorbera/kasta. Mycket troligare är det livmodermiljön, tex infektioner och sådant som är orsaken. Man behandlade mer förut (och även i andra länder), men det är ju svårt att verkligen kunna veta om behandlingen har någon effekt. Dessutom verkar doserna vara väldigt varierande bland olika veterinärer.

Det som kan vara bra att veta att om man behandlar med Promon så blir det livstidskarens både som livsmedel och som tävlingshäst eftersom det inte finns nåt fastställt MRL värde på de preparatet(dvs ej godkänt för häst). Man påverkar också hästens äggstockar väldigt mycket och om hästen ändå skulle resorbera kan det dröja åtskilliga månader innan den kommer in i brunst igen (eftersom det är ett långtidspreparat.

För mig känns det inte vettigt att göra en så pass osäker behandling om man inte har klara indikationer på att stoet evrkligen har svårt att bära fram ett foster. En kastning i bagaget skulle inte räcka för att jag skulle rekommendera en sån behandling.
 
Sv: Behandla dräktigt sto med promon...

Hmm och hmmm igen.

Ja vad gäller karensen så är det i detta fallet inget bekymmer. Vi har valt att inte ha livsmedlesproducerande djur för att slippa bekymren med foderleverantör och dess avgifter. Vi producerar vårt eget foder och säljer inte till någon.

Jo det där med långtidsverkande samt dröja innan brunst har jag grunnat på en del.
Men vilken effekt anses det ha på äggstockarna?
vad gäller godkänt preparat så är det ju precis som du skriver, inte godkänt och går under SIC om jag fattat rätt?

Gira
 
Sv: Behandla dräktigt sto med promon...

Det stoet vi behandlade sist var dräktig utan några problem på 16 dagar men när vi kollade henne på 30 dagar misstänktes att en resorbering var på gång. Kollades några dagar senare och då var fostret dött men hade inte släppt än så vi sprutade henne. Veterinären trodde inte att livmodern skulle hämta sig för en ný seminering då den bara hade ungefär 5 dagar att hämta sig innan hon skulle komma i brunst, och vi var för sent ute på säsongen så det fanns inte tid att vänta till nästa brunst. När vi kom tillbaka till stuteriet igen såg allt jättebra ut och vi seminerade och hon tog sig. Vi började nästan direkt efter första kontrollen att spruta promon och hon behöll sitt föl hela vägen. Detta ett sto som innan dess kastat/resorberat 3 foster inom 1 år. Efter första säsongens kastningar misstänkte veterinären att infektioner spökade så bakterieprov togs innan första semineringen och hon var helt ren... Trots detta resorberade hon igen.
Har svårt att tro att inte promonet gjort sin verkan för oss, om det sedan kan hjälpa Gira är ju svårt att svara på beroende på vad kastningen berodde på. Kanske hjälper det inte vårt sto nästa gång heller, så därför ska vi behålla hennes fina stoföl för framtida avel.

Blondie
 
Sv: Behandla dräktigt sto med promon...

Glömde att fråga dig vad det är för ras på stoet? Du kanske har en mindre häst så det är därför doseringen är lägre. Vårat är ett riktigt stort varmblodssto :)

Blondie
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska plocka ur min hormonspiral (Mirena) på måndag. Jag har varit som ett åskmoln sen någon vecka efter att den sattes in...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 682
Senast: ExtraW
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 096
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 673
Senast: AlmostEasy
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 863
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp